Ett flexografiskt ”One stop shop” i Sunne

jan_viberg_marvaco

Marvaco i Sunne har nyligen vunnit inte mindre än sju utmärkelser vid FTA Excellence Awards. Branschkoll besökte företaget för att ta reda på vad som ligger bakom framgången.

Jan Viberg, General Manager för den svenska verksamheten, berättar:

– Marvaco är ett finskt företag i grunden, vi är 80 personer på fem enheter. I Sunne hette vi Flexopartner innan Marvaco köpte upp oss 2015 (Svenska Flexopartner blir finskt). Totalt så hanterar vi 29.000 förpackningsdekorer per år. Vi vill serva lokalt och agera globalt. Vi är partners med tryckerier och servar varumärkesägare. Vissa tryckerier tycker nog att vi bara är en repromontör men vi vill vara mer än så, vi vill vara en partner.

– Vi levererar artworks till alla tryckmetoder. Att ligga i framkant tekniskt och miljömässigt tycker vi är viktigt. På Helsingborgsenheten är vi numera helt kemilösa i vår tryckformsframställning exempelvis.

Läs också: Två svenska förpackningstryckerier tog guld i trycktävling

Vad är er unikitet?

– Våran ”usp” är då främst EGP, Extended Gamut Printing, den grönare metoden att trycka. Brand Unity är vår andra. Varumärkesägarna prioriterar väldigt högt att deras profilfärger verkligen blir de rätta, det är oerhört viktigt för dem och vi vill vara bra på att leva upp till deras förväntningar.

– Och så finns det ett begrepp som heter ”one stop shop” som vi också tagit till oss. Man ska kunna gå till oss med sin förpackning och de ”tryckfärdiga” filer som reklambyrån har levererat. Sedan gör vi dem klara och anpassar till den tryckmetod och det material som ska användas. Vi kan också konsulta i större frågor inom främst flexo, om ett tryckeri vill ha hjälp inför ett tryckpressköp så kan vi bidra med det.

Berätta mer om EGP, vad innebär det?

– Genom att jobba med EGP så kan vi i samarbeten med såväl tryckerier och varumärkesägare leverera fördelar för bägge. För varumärkesägarna kan det bli så att vi kommer fram till att det i en förpackningsserie går att använda betydligt färre färger vid tryckningen och ändå få ett gott resultat. Färre färger ger förstås lägre tryckkostnader. För tryckerierna kan det leda till en ganska stor besparing i färgåtgången samtidigt som det blir möjligt att köra tryckpressen snabbare. Och totalt så blir det en ganska bra besparing i miljöbelastning också.

På vår sajt beskriver vi EGP med:

”Innovationen bakom denna succé är att endast trycka med processfärger, och Marvaco har som pionjär inom denna teknologi i Europa möjliggjort för varumärkesägare och tryckerier att uppnå ett mer miljömässigt hållbart resultat för förpackningstryck.”

Vad är viktigast för era partners och kunder?

– För varumärkesägarna så är det utan tvivel releasedatumet. Leverans måste ske enligt plan annars så kan en hel kampanj falla. Och för tryckerierna så är det tryckbarheten och att allt vårt jobb är gjort för att ge en så bra produktionsekonomi som det bara är möjligt. Då blir körningen enkel och varumärkesägaren, slutkunden, får ett positivt intryck av tryckeriet ifråga, och alla blir nöjda.

Händer det att ni i är med tidigt i en kampanj för att agera reklambyrå och ta fram material till alla tryckmetoder?

– Inte längre så mycket i Sverige. Vi hade en egen reklambyrå i Karlstad, men vi tappade en stor kund då den blev uppköpt och sedan kom pandemin också. Då blev vi tvungna att lägga ned den enheten. Och vad gäller tryckning så gör vi till 95 procent jobb för flexo. I Finland har Marvaco en egen reklambyrå och vem vet, vi kanske kommer dit i Sverige också i framtiden.

– Vi är Flexoexpert-certifierade, alldeles nyligen så fick vi en uppdaterad certifiering. Vi fick 100 procent både i Helsingborg och Sunne. Flint, som sköter certifieringen, har inte givit så höga poäng någonsin vid en certifiering så vi är väldigt stolta.

Har ni någon fördel av att ni ligger i förpackningsmetropolen Sunne?

– Det är inte helt självklart men det är så att närheten till några av våra kunder och även pappersbruk och utvecklingsenheter underlättar vid en del utvecklingsuppdrag som vi har.

– Sedan finns ju Brobygrafiska om hörnet med fantastiska resurser. Vi anställer utexaminerade elever därifrån som vår primära källa till nya medarbetare. Tyvärr har KY-utbildningen som var tre år ersatts av YH-utbildningen som är två år, och detta har resulterat i vissa brister i träning och kunskap hos studenterna. Men det säger sig förstås självt att man inte kan få in lika mycket kunskap på en så pass mycket kortare utbildning.

Ni har infört en egen miljömärkning, berätta om den.

Greener Printing är något vi startat själva, en miljömärkning som certifierade tryckerier kan erbjuda. Tanken är att kunden ska spara material, utsläpp, makulatur och allt annat. Vi hanterar certifieringen i detta fall. Om de ska få använda vår Greener Printing så måste vi ha uppmätt klara miljöförbättringar på tryckeriet inom våra kriterier. Och då ingår färgbesparingar och eventuellt framtagning av annan färg. Och vi använder EGP i processen för att hjälpa tryckeriet att åstadkomma detta.

Och till sist, grattis till utmärkelserna i FTA!

– Tackar. Detta med att delta i tävlingar är något vi anammat från våra kollegor i Finland, som varit aktiva många år. Marvaco som bolag fick första utmärkelsen i Cyrel Grand Prix som gick av stapeln 2002 i Spanien med Best of Show. Därefter fram till idag har vi nästan årligen vunnit internationella priser. Så tävlingshistorien är lång, och vi har som ambition att fortsätta vara med på internationella tävlingar och vinna priser.

Läs mer om Marvaco på deras sajt.

Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Ämnen i artikeln: Skyltmax

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

Ämnen i artikeln: Skyltmax
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Xerox vd John Visentin har gått bort

Ämnen i artikeln: Xerox

Xerox vd John Visentin har oväntat gått bort på grund av komplikationer från en pågående sjukdom.

Steve Bandrowczak, Xerox operativa chef, tar över som CEO tills vidare.

John Visentin kom till Xerox 2018 och tillsattes då av storägaren Carl Icahn.

Xerox skriver i ett pressmeddelande att man ”är djupt ledsna över denna alltför tidiga händelse och uttrycker sina innerliga kondoleanser till Johns fru, hans fem döttrar och hans familj.”

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem nyrekryteringar till Storbildsbolaget

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg förbereder sig för fullt för en flytt. Man har på kort tid anställt fem nya medarbetare.

Alla kommer från nedlagda Holmbergs i Malmö.

– För att rusta oss för framtiden har vi under våren passat på att stärka upp vårt team med fem nyrekryteringar. Det innebär att personalstyrkan vuxit med 25 procent, säger vd Jonas Hellke i en kommentar. De nya ansiktena är säkert bekanta för en del, då alla varit länge i branschen och närmast kommer från Holmbergs i Malmö.

De nya är Jonna Olsen, projektledare (ej med på bilden), Anita Szabo, frakt/distribution och efterarbete, Fredrik Johansson, produktionsansvarig, Jörgen Pelle Nilsson, produktion/tryck och Kari Lehto, prepress.

Läs också: Storbildsbolaget flyttar – ”Tiden för traditionella kontor och industrier är förbi”

– I takt med att orderinflödet ökar är det en balansgång att se till så att vår produktionstakt och service fortsätter hålla den höga nivå som våra kunder är vana vid, säger vd Jonas Hellke.

I slutet av året flyttar man in i helt nybyggda lokaler där man kommer att dubbla sin yta till 3.500 kvadratmeter jämfört med idag. Bygget pågår och enligt uppgift ska golvet nu vara gjutet.

Nybygget ska stå klart i slutet av året. (Bilder: Storbildsbolaget)
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri lanserar galleri och print-portal för konstnärer

Ett galleri på nätet där konstnärer kan sälja sin konst i tryckt form. Den här mixen av konst ”finns sannolikt inte någon annanstans”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Permanent vd-byte på Scandbook

Ämnen i artikeln: Scandbook

Paulius Juska har sedan 1 januari 2022 varit tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB. Han fortsätter nu permanent som koncern-vd samt vd för Scandbook AB och kvarstår även som vd för Scandbook UAB i Litauen.

Tidigare i år tog Håvard Grjotheim en paus för en planerad operation och lämnade över till Paulius Juska. Ett byte som nu blir permanent.

Sedan årsstämman den 7 juni är Håvard Grjotheim arbetande styrelseordförande i bolaget och kommer främst att arbeta med strategiska frågor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson köper in sig i Åhléns

Igår skedde en stor affär i svenskt näringsliv, Axel Johnson avyttrade Åhléns till Ayad Al-Saffar som bland annat är huvudägare i Ur & Penn och som nu även blir majoritetsägare av Åhléns.

Bland de andra köparna återfinns Torsten Jansson och Göran Härstedt som genom Härstedt & Jansson Invest AB gått in som ”passiva finansiella minoritetsinvesterare”.

Affären väntas vara klar i augusti och då kommer Ayad Al-Saffar att ta över vd-posten efter Åhléns nuvarande vd Annica Hagen.

– Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt. Det är ett av Sveriges äldsta och finaste varumärken som alltjämt har nästintill 100-procentig varumärkeskännedom och en unik relation till lojala kunder runtom i Sverige. Detaljhandel i butik kommer även fortsättningsvis ha en given position i sällanköpshandeln, och Åhléns kommer att ha en viktig plats i den marknaden, säger Ayad Al-Saffar, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Som engagerad ägare och ledare vill jag göra Åhléns varuhus till en plats dit kunder kommer inte bara för att handla, utan också för en upplevelse och mötesplats utöver det vanliga. Vi ser stor potential i att fortsätta satsa på Åhlénsvaruhusen och att samtidigt utveckla Åhléns närvaro på nätet. Jag vill rikta ett speciellt tack till Axel Johnson för det förtroende de visat mig genom att låta mig ta över stafettpinnen och ta Åhléns in i framtiden.

Åhléns AB omsatte 4,3 miljarder kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Rörelseresultatet skrevs till -270 miljoner kronor. Bolaget har gjort minusresultat flera år i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]