Ett flexografiskt ”One stop shop” i Sunne

jan_viberg_marvaco

Marvaco i Sunne har nyligen vunnit inte mindre än sju utmärkelser vid FTA Excellence Awards. Branschkoll besökte företaget för att ta reda på vad som ligger bakom framgången.

Jan Viberg, General Manager för den svenska verksamheten, berättar:

– Marvaco är ett finskt företag i grunden, vi är 80 personer på fem enheter. I Sunne hette vi Flexopartner innan Marvaco köpte upp oss 2015 (Svenska Flexopartner blir finskt). Totalt så hanterar vi 29.000 förpackningsdekorer per år. Vi vill serva lokalt och agera globalt. Vi är partners med tryckerier och servar varumärkesägare. Vissa tryckerier tycker nog att vi bara är en repromontör men vi vill vara mer än så, vi vill vara en partner.

– Vi levererar artworks till alla tryckmetoder. Att ligga i framkant tekniskt och miljömässigt tycker vi är viktigt. På Helsingborgsenheten är vi numera helt kemilösa i vår tryckformsframställning exempelvis.

Läs också: Två svenska förpackningstryckerier tog guld i trycktävling

Vad är er unikitet?

– Våran ”usp” är då främst EGP, Extended Gamut Printing, den grönare metoden att trycka. Brand Unity är vår andra. Varumärkesägarna prioriterar väldigt högt att deras profilfärger verkligen blir de rätta, det är oerhört viktigt för dem och vi vill vara bra på att leva upp till deras förväntningar.

– Och så finns det ett begrepp som heter ”one stop shop” som vi också tagit till oss. Man ska kunna gå till oss med sin förpackning och de ”tryckfärdiga” filer som reklambyrån har levererat. Sedan gör vi dem klara och anpassar till den tryckmetod och det material som ska användas. Vi kan också konsulta i större frågor inom främst flexo, om ett tryckeri vill ha hjälp inför ett tryckpressköp så kan vi bidra med det.

Berätta mer om EGP, vad innebär det?

– Genom att jobba med EGP så kan vi i samarbeten med såväl tryckerier och varumärkesägare leverera fördelar för bägge. För varumärkesägarna kan det bli så att vi kommer fram till att det i en förpackningsserie går att använda betydligt färre färger vid tryckningen och ändå få ett gott resultat. Färre färger ger förstås lägre tryckkostnader. För tryckerierna kan det leda till en ganska stor besparing i färgåtgången samtidigt som det blir möjligt att köra tryckpressen snabbare. Och totalt så blir det en ganska bra besparing i miljöbelastning också.

På vår sajt beskriver vi EGP med:

”Innovationen bakom denna succé är att endast trycka med processfärger, och Marvaco har som pionjär inom denna teknologi i Europa möjliggjort för varumärkesägare och tryckerier att uppnå ett mer miljömässigt hållbart resultat för förpackningstryck.”

Vad är viktigast för era partners och kunder?

– För varumärkesägarna så är det utan tvivel releasedatumet. Leverans måste ske enligt plan annars så kan en hel kampanj falla. Och för tryckerierna så är det tryckbarheten och att allt vårt jobb är gjort för att ge en så bra produktionsekonomi som det bara är möjligt. Då blir körningen enkel och varumärkesägaren, slutkunden, får ett positivt intryck av tryckeriet ifråga, och alla blir nöjda.

Annons

Händer det att ni i är med tidigt i en kampanj för att agera reklambyrå och ta fram material till alla tryckmetoder?

– Inte längre så mycket i Sverige. Vi hade en egen reklambyrå i Karlstad, men vi tappade en stor kund då den blev uppköpt och sedan kom pandemin också. Då blev vi tvungna att lägga ned den enheten. Och vad gäller tryckning så gör vi till 95 procent jobb för flexo. I Finland har Marvaco en egen reklambyrå och vem vet, vi kanske kommer dit i Sverige också i framtiden.

– Vi är Flexoexpert-certifierade, alldeles nyligen så fick vi en uppdaterad certifiering. Vi fick 100 procent både i Helsingborg och Sunne. Flint, som sköter certifieringen, har inte givit så höga poäng någonsin vid en certifiering så vi är väldigt stolta.

Har ni någon fördel av att ni ligger i förpackningsmetropolen Sunne?

– Det är inte helt självklart men det är så att närheten till några av våra kunder och även pappersbruk och utvecklingsenheter underlättar vid en del utvecklingsuppdrag som vi har.

– Sedan finns ju Brobygrafiska om hörnet med fantastiska resurser. Vi anställer utexaminerade elever därifrån som vår primära källa till nya medarbetare. Tyvärr har KY-utbildningen som var tre år ersatts av YH-utbildningen som är två år, och detta har resulterat i vissa brister i träning och kunskap hos studenterna. Men det säger sig förstås självt att man inte kan få in lika mycket kunskap på en så pass mycket kortare utbildning.

Ni har infört en egen miljömärkning, berätta om den.

Greener Printing är något vi startat själva, en miljömärkning som certifierade tryckerier kan erbjuda. Tanken är att kunden ska spara material, utsläpp, makulatur och allt annat. Vi hanterar certifieringen i detta fall. Om de ska få använda vår Greener Printing så måste vi ha uppmätt klara miljöförbättringar på tryckeriet inom våra kriterier. Och då ingår färgbesparingar och eventuellt framtagning av annan färg. Och vi använder EGP i processen för att hjälpa tryckeriet att åstadkomma detta.

Och till sist, grattis till utmärkelserna i FTA!

– Tackar. Detta med att delta i tävlingar är något vi anammat från våra kollegor i Finland, som varit aktiva många år. Marvaco som bolag fick första utmärkelsen i Cyrel Grand Prix som gick av stapeln 2002 i Spanien med Best of Show. Därefter fram till idag har vi nästan årligen vunnit internationella priser. Så tävlingshistorien är lång, och vi har som ambition att fortsätta vara med på internationella tävlingar och vinna priser.

Läs mer om Marvaco på deras sajt.

Annons

Planerar stängning av förpackningsbruk

Ämnen i artikeln: Heinzel Group
Ämnen i artikeln: Heinzel Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visa upp dina bästa förpackningar – Scanstar öppen för anmälan

Scanstar banner small 2048x1172 1

En vinst ger biljett att tävla i Worldstar.

Förpackningstävlingen Scanstar har öppnat upp för inlämning av bidrag. I år är det återigen Svenska Förpackningsgillet som är värd för tävlingen.

Scanstar är en gemensam nordisk förpackningstävling som arrangeras årligen sedan 1969 av SPA, Scandinavian Packaging Association. SPA är en sammanslutning av Svenska Förpackningsgillet och motsvarande organisationer i de övriga nordiska länderna.

Ger biljett till Worldstar

Företag som vinner en Scanstar får förutom diplom, rätten att delta i Worldstar Competition, en internationell förpackningstävling som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Scanstar är öppen för alla förpackningslösningar som designats, konstruerats eller tillverkats i ett av de nordiska länderna. Även förpackningslösningar som tillverkats i andra länder, men som säljs av ett nordiskt företag och/eller beställs av nordiska kunder, får delta.

Läs mer i inbjudan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk plastjätte SBTi-verifierad

trioworld

Då ska utsläppen vara noll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bobst och Miraclon utvidgar samarbetet

bobst miraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Glassbilskoncept ska bidra till enklare återvinning

Ny avfallstjanst med skon melodi 1800

I Stockholm kunde man i början av april höra en ny trudelutt ljuda över nejderna. Det var den nya hämttjänsten Returrundan som spelade sin melodi för att uppmärksamma invånarna på att nu kan man lämna sitt avfall till lastbilen som hade anlänt.

Returrundan är en ny kommunal service som ska underlätta för alla Stockholmare som vill bli av med ägodelar och skräp som de inte längre behöver.

– I Stockholm ska det vara lätt att återbruka. Med Returrundan tar staden ytterligare steg framåt mot mer återbruk och mindre slöseri med jordens resurser, säger Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) i ett pressmeddelande.

Man emot saker du inte längre behöver men som kan göra stor nytta hos någon annan. Returrundan kommer även ta emot farligt avfall så som sprayburkar, nagellack och målarfärg, samt textilier, porslin och elektronik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dåligt samvete ska öka återvinningen

Restavfall blir latavfall 1800

Bostadsföretaget Helsingborgshem vill få sina hyresgäster att öka återvinningen.

Det nya sopsorteringskonceptet, innebär att restavfall byter namn till latavfall, och kärlen för restavfall placeras längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

I samband med övergången fick det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Man inledde detta test för hyresgästerna på Ringstorpsvägen i Helsingborg, och på ett år har man tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

– Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, Nordvästra Skånes Renhållnings Aktiebolag (NSR) i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons