Logga in

Ett alternativ till alla som tröttnat på oändlig skärmtid – trappar upp utgivningsfrekvensen

18 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Rojin Pertow är chefredaktören som ökar utgivningen. (Bild: Press)

Nytt format ökar tidningens mobilitet.

Den legendariska serietidningen Galago har getts ut med fyra nummer per år sedan starten 1979, nu ökar man det till sex utgivningar och passar samtidigt på att göra om designen.

Enkel att stoppa i jackfickan

Man skriver att ”i en tid då printmediernas roll omförhandlas i förhållande till digitaliseringen vill Galago etablera sig som ett alternativ till alla som tröttnat på oändlig skärmtid. Med ett nytt format som enkelt kan tas med genom att rullas ihop och stoppas i jackfickan hoppas Galago på en större mobilitet.”

– Man kanske tänker att det är lite kamikaze att utöka utgivningen mitt i en brinnande tidskriftskris men vi har bara fått positiv respons, säger chefredaktör Rojin Pertow, i ett pressmeddelande.

Galago sägs vara Sveriges största magasin för alternativa serier sett till antalet prenumeranter. Magasinet har varit startskottet för några av Sveriges främsta serietecknare, så som Martin Kellerman, Nina Hemmingsson, Mats Jonsson och Liv Strömquist.

 

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)