Logga in

Etiketter och tryckpapper av gräs

07 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Det nya materialet är till 50 procent gjort av gräs – med bland annat kraftigt minskad vattenåtgång vid tillverkningen. Papperet som lanserades 2017 finns nu också som etikettmaterial. 

Etikettmaterialet kommer från tyska materialleverantören VPF och sägs vara FSC-certifierat och komposterbart, enligt ett pressmeddelande. Vid tillverkningen av gräsmassa behövs bara en liter vatten per ton gräsmassa jämfört med flera tusen liter vid tillverkning av konventionell pappersmassa.

Tillverkas av Scheufelen

Papperet i etikettmaterialet tillverkas av pappersbruket Scheufelen som gjort papper av gräs sedan 2017 och det består av hälften gräsmassa och andra hälften av vanlig trämassa.

Etikettmaterialet tillverkas i 95 g/moch är godkänt för livsmedelskontakt.

Gräspapperet finns också som vanligt papper för offsettryck och då i en lång rad gramvikter upp till 390 gram.

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)

Broker tar in 3 miljoner dollar i tillväxtkapital

”Vi kan göra samma sak för print-on-demand-industrin som Airbnb gjorde för reseindustrin”. Global printaktör tar in nytt kapital.

Tryckeri-startup tar in 18 miljoner euro till internationell expansion

Kommer också till Sverige.