Etikett talar om hur maten mår – tar in tungviktare i styrelsen

Innocentia

Svenska foodtechbolaget Innoscentia utvecklar sensorbaserade etiketter för detektion av livsmedelsstatus. Tanken är att etiketten, snarare än bäst-före-datumet, ska berätta för konsumenten om maten i förpackningen är bra eller dålig.

Med en etikett som sitter på insidan av förpackningen kan matvarornas hållbarhet mätas och etikettens färg förändras allt eftersom livsmedlet åldras.

– Vår etikett mäter dynamisk hållbarhet och reagerar med de gaser som bildas när livsmedel åldras, berättar Innocentias vd Erik Månsson i ett pressmeddelande. Ett reaktivt bläck på förpackningen gör att den som handlar, snabbt kan läsa av hållbarheten på matvaran.

Man anser att dagens ”bäst före datum” är ett konservativt system där stora volymer med automatik får ett och samma datum. Med en mer individuell kontroll kan 100-tals ton mat som i dag kasseras användas.

– Det finns stora miljövinster att göra när matsvinnet minskar, säger Erik Månsson. Och en studie visar att konsumenterna är beredda att betala ett par kronor mer för ett sådant här system.

Nyligen plockade man in ny tung kompetens i sin styrelse i form av Gregoire Letort och Jerry Bengtson med erfarenhet från Electrolux och Tetra Pak.

Jerry Bengtson har nyligen lämnat sin operativa tjänst som vd för Tetra Pak Sverige efter drygt 30 år i koncernen, vilket man skriver i ett meddelande.

Annons

Två grafiska gaseller i år – båda med fokus på e-handel

Egen produktion tillsammans med e-handel av grafiska produkter leder till stor framgång för två svenska bolag. De har båda en marginal på över tjugo procent och ett av dem är DI Gasell för nionde året i rad!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De tar spansk skärbords- och skrivartillverkare till Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fortsatt tillväxt på en annonsmarknad som bromsar in

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm stänger europeisk plåttillverkning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konica Minolta blir ÅF för Agfa storformatare i hela Skandinavien

Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

All4labels förvärvar två tryckerier inom etikett- och säkerhetstryck

Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coca-Colas förpackningar leder skräpligan

Fem år i rad har Coca-Cola varit det varumärke som förekommer oftast i naturen med överlägset flest upphittade förpackningar, enligt en ny rapport.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bioabsorbent ska minska matsvinnet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem trender inom e-handelsförpackningar

Ämnen i artikeln: e-handel

Bland annat framkommer hur mycket konsumenten är beredd att betala extra för en specifik förpackning.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nespresso ersätter metall med papper i kaffekapslar

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Lansering sker i Frankrike som blir pilotmarknad.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons