Estrella skriver ut klimatavtrycket direkt på påsen

estrella11

I sommar vankas ju såväl fotbolls-EM som OS och nu kan vi njuta av TV-chipsen samtidigt som vi håller reda på vilken klimatpåverkan snacksinmundigandet har.

Tre av Sveriges mest populära potatischips (enligt ett pressmeddelande från Estrella) får sitt klimatavtryck printat på påsen. Estrella har tillsammans med Carboncloud mätt klimatavtrycket hela vägen från jordbruk och råvaror till färdig chipspåse i butik. Hela kedjan räknas. Avtrycket i koldioxidekvivalenter (CO2e) per påse står på Grill, Saltade och Sourcream & Onions 275g-påsar.

Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager på Estrella kommenterar:

– Genom att mäta våra produkters klimatavtryck får vi bättre kunskap kring hur alla delar i produktkedjan påverkar klimatavtrycket. Under en begränsad period sätter vi chipsens klimatavtryck direkt på påsen för att göra det tillgängligt för konsumenter. På det sättet hoppas vi öka medvetenheten kring chipsens klimatresa och vad vi som företag kan göra för att minska avtrycket.

CarbonCloud är ett Göteborgsbaserat företag sprunget ur forskning på Chalmers. De har byggt en onlineplatform där livsmedelsproducenter själva kan arbeta med sina produkters klimatavtryck.

Estrella visar upp vilken klimatpåverkan deras mest populära chips har.

Unitedprofile anställer Sale support

Senaste tillskottet på Unitedprofile är Jonatan Hillerstig som kliver in i rollen som sale support och kommer bland annat jobba med kunder och support.

Här har ni nästa stjärna på Unitedprofile! Välkommen Jonatan Hillerstig som kliver direkt in och axlar rollen som Sale support! Jonatan kommer närmast från återförsäljarledet där han jobbat under sex år. Hos oss på Unitedprofile så kommer han ansvara för kundrelationer genom support, försäljning och utbildning, skriver Unitedprofile till Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se

De får dela på upphandling värd 13 miljoner

redaktionen@branschkoll.se

Två branschaktörer gjorde upp i domstol rörande dåliga munskydd – fick betala tillbaka 180.000

munskydd skyddsutrustning
redaktionen@branschkoll.se

Konsumentverket släpper riktlinjer för vad som gäller kring miljömarknadsföring

hållbarhet miljö

Du som är påläst, tydlig och ärlig inom miljömarknadsföring har allt att vinna.

redaktionen@branschkoll.se