Eskilstuna-Kurirens tryckeri ska öka civiltrycket – tar försäljningschef från Forssa Print


Åke Persson (LinkedIn) som varit på finska Forssa Print i åtta år lämnar bolaget och börja i oktober som försäljningschef på Eskilstuna-Kurirens tryckeri Ektab. Kimmo Pöntinen (LinkedIn) fortsätter som försäljningschef för Forssa Print i Sverige med ansvar för den Skandinaviska marknaden.
Ektab, som trycker i coldset, producerar förutom ett antal morgontidningar även civiltryck som består av gratistidningar, tidskrifter, magasin och direktreklam.
– Jag kommer helt och hållet att jobba med att öka civiltrycksidan på Ektab. Det finns till exempel många tidningar som passar att trycka på förbättrat tidningspapper och MFC, säger Åke Persson i en kommentar.
Ektab ingår som ett helägt dotterbolag i koncernen Eskilstuna-Kuriren.
Brand i Renewcells nya anläggning – aktien störtdök

Renewcell som tillverkar cellulosa av återvunna textilfiber och som relativt nyligen fått klart sin återvinningsanläggning i Sundsvall, i SCAs gamla lokaler, drabbades förra veckan av en brand.
Patagonia låter sig återigen bli förädlade – åtminstone på ärmen och under halsen

Efter att saknats i branschen under nästan två års tid återvänder Patagonia nu till produktmedia-världen.
Adobe lanserar ny lösning för AI-genererade bilder

Oavsett erfarenhet kan alla skapa bilder, ljud, vektorer, videor och 3D-grafik. Det är revolutionernade!
Roland lanserar budget-flatbäddsskrivare i Europa

”Utmärkt balans mellan funktionalitet och pris.”
Roland meddelade nyligen lanseringen av EU-1000MF, en storformat UV-LED flatbäddsskrivare, på den europeiska marknaden.
EU-1000MF klarar av att trycka på ett brett spektrum av material, upp till 95 mm tjocka, för en mängd olika tillämpningar, inklusive skyltgrafik, event- och butiksdisplayer, inredning och små upplagor av högkvalitativa specialanpassade varor som kan utöka kundernas tryckverksamhet.
Tony Miller, chef för den globala försäljnings- och marknadsföringsdivisionen, säger:
– EU-1000MF är en produkt med utmärkt balans mellan funktionalitet och pris. Hittills har EU-1000MF endast sålts i vissa regioner. Genom att utöka försäljningsområdet till den europeiska regionen syftar vi till att skapa nya möjligheter för att hjälpa våra kunder att expandera sina verksamheter och öka försäljningen.
EU-1000MF finns i två modeller, 4-färg eller 6-färg, med skrivhuvuden i en förskjuten formation för utskrift upp till 27,6 m2/h i 720 x 600 dpi CMYK-läge, vilket gör det möjligt att hantera cirka nio styva 1.220 x 2.440 mm skivor per timme.
UV-bläcket torkar direkt, vilket gör det snabbtorkande och möjligheten att trycka direkt på en mängd olika material såsom akryl, PETG, PVC, skum, PC, trä och aluminiumkompositplattor.
Ätbar biljett med hampa vann guld i Cannes reklamtävling

”Buy the ticket, take the ride”
Minns ni Berlins lokaltrafik (Berliner Verkehrsbetriebe) i folkmun BVG som för sisådär fem år sedan tog fram en sko tillsammans med Adidas som fungerade som årskort?
Nu har man om möjligt överträffat sig själva när man tagit fram en ätbar biljett, bestruken med hampaolja för att ”hjälpa resenärerna hantera julstressen”.
Biljetten och dess tillhörande reklamfilm har vunnit guld i Cannes Lion, ett av reklamvärldens mest prestigefyllda priser.
– En ätbar biljett bestruken med hampaolja för en lugn åktur är ett roligt sätt att använda trycksaker, för att citera Hunter S Thompson ”Buy the ticket, take the ride”.
Jens Waernes, en av jurymedlemmarna, motiverade beslutet.
Se hur det fungerar i den välgjorde reklamfilmen här nedan.
Printpower.eu har skrivit om den vinnande biljetten.
UF-företag vann ”årets innovation” för sin smarta förpackning

”Kan ha stora affärsmöjligheter på lång sikt.”