Eskils Tryckeri tecknar avtal med världsledande aktör inom digital signage

Eskils tryckeri i Borås har tecknat ett partneravtal med Visual Art kring digitala skyltar. Eskils är stor leverantör av lösningar för butikskommunikation och har avtal med flera av Nordens största retailkedjor.
Med samarbetet kommer Eskils kunna erbjuda Visual Arts strategiska expertis, innehållsproduktion samt mjukvara Signage Player.
– Vi ska förenkla för våra kunder och erbjuda dem en lösning oavsett om den är analog eller digital, kommenterar Patrik Kornerup som är försäljningschef på Eskils.
2020 startade väldigt bra
Eskils gick in i 2020 med flera nya konton och såg ut att göra ett rekordår.
– Vi gick vi mot ett all time high men sedan kom Corona. Trots det blev året, som avslutades i augusti, bra och vi har både anställt och investerat lite senaste tiden, berättar Patrik Kornerup
– Kunderna lämnar oss inte även om de köper mindre och hade vi inte haft så många nya konton innan Corona hade kanske situationen sett annorlunda ut.
Analog produkt i en digital värld
Eskils har länge tittat på olika lösningar för att komplettera den tryckta butikskommunikationen med skärmar eftersom efterfrågan från kunderna har ökat inom detta område.
– Vi har en analog produkt i en digital värld och när vi till exempel är med vid nyetableringar eller ombyggnationer kommer digitala skyltar in som ett naturligt steg för våra kunder. Då ska vi självklart vara med och hjälpa dem med det.
Genom avtalet med Visual Art får man tillgång till all den kunskap om det digitala mediet som Visual Art byggt upp under många år. Men man kan nu också sälja både hård- och mjukvara för de digitala skyltarna i kombination med de analoga tryckta skyltarna.
– Det är en kunskapsfråga. Vi behöver en partner som kan tekniken kring digitala skyltar med både hårdvara och mjukvara och där är Visual Art de som kan detta bäst.
Den dagliga logistiken för både det analoga och det digitala kommer Eskils att hantera. Distribution av skyltar ut till butiksnäten samt att se till att rätt innehåll visas på skärmarna med hjälp av mjukvaran från Visual Art.
– Visual Art är mästare på att skapa struktur och skapa innehåll till skärmarna och vi kan hjälpa våra kunder med det dagliga flödet av innehållet i butikerna.
Gemensamt erbjudande till kunderna
Man ska nu gå mot båda företagens kunder med ett gemensamt erbjudande. Avtalet innebär alltså att Visual Art också har en partner för deras kunder som har behov av analoga skyltar.
– Det här samarbetet är en fantastisk lösning som gör att vi kan fortsätta leverera digitala kommunikationslösningar till kunder utan att konkurrera med befintlig aktör. Vi sätter kunden och våra kunders affärsvärde i främsta rummet utan att tumma på kvaliteten, säger Anders Hansson, försäljningschef på Visual Art.
– Flera av deras kunder har också tryck material så det ska kunna bli nya affärer åt båda hållen, säger Patrik.
Eskils har tittat på digitala skärmar under många år men om man skulle bygga den kompetensen internt skulle det vara en lång resa.
– Nu blir vi starka tillsammans med en duktig partner istället, avslutar Patrik.
Eskils grundades är en del industrikoncernen ACG Gruppen som finns representerade i åtta länder och omsätter cirka 500 miljoner kronor och sysselsätter cirka 300 personer.