Logga in

Epac slår rekord och gör ytterligare miljardbeställning från HP – köper 24 nya pressar

10 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Förpackningstryckeriet Epac har haft en på snudd till overklig tillväxtresa sedan bolaget grundades 2016. Då hade man en HP Indigo 20000 och innan 2020 är slut kommer man ha 52(!) stycken. Nu tar man första stegen utanför USA.

Epac har specialiserat sig på flexibla förpackningar till små och medelstora företag och har idag över 6.000 kunder. Nyckelmarknaderna återfinns bland annat inom kaffe, husdjursmat, näringstillskott, snacks, hälsa & skönhet, ost och bageriprodukter och man erbjuder för branschen korta leveranstider på mellan 10 och 15 dagar.

Ytterligare 24 pressar – volymrekord i januari

I slutet av 2019 gjorde man den senaste beställningen av HP Indigo 20000 – då man beställde 24 pressar i en order som beräknas vara värd strax norr om 100 miljoner dollar – nästan en miljard kronor. I december startade man sitt första tryckeri i Europa (UK) och att ett andra är redan är planerat under 2020 i samma land. De 52 pressarna kommer att stå utspridda på totalt 20 tryckerier.

De olika produktionssajterna drivs av lokala entreprenörer som har satsat eget kapital i uppbyggnaden – och på det sättet säger man sig skapa entreprenörsanda lokalt för varje tryckeri.

Och i början av 2020 så slog man produktionsrekord med sin HP-flotta på grund av att man under 2019 dubblat sin kundbas från 3.000 till 6.000 kunder. När man i januari tryckte 20 miljoner B1-tryck i sina tryckerier runt om i världen var det en trippling av volymen jämfört med 2019.

– Våra kunder har insett fördelarna med en lokal och snabb produktion av förpackningar som hjälper dem att växa och expandera sitt varumärke. En hög procent av våra ordrar kommer idag från återkommande kunder, säger Carl Joachim CMO på Epac, i ett pressmeddelande.

Ska fortsätta expandera under 2020 – bland annat i Europa

Majoriteten av Epacs tryckerier finns idag i USA. Men de finns även representerade i Europa, bland annat i Storbritannien. Och flera expansioner är på gång under 2020, bland annat i Europa och Asien, samt i USA.

Ett bolag är uppstartat i Asien och tryckeri nummer två i Europa kommer finnas i norra England och beräknas vara i drift under andra halvan av 2020. Vidare så tittar man på andra platser runt om i Europa för att fortsätta sin expansion här.

– Vi håller just nu på med att etablera vårt andra tryckeri i Storbritannien, redan från start har det varit vår plan att täcka varje region med sitt eget tryckeri. Vi har möjligheten att kopiera vår plattform och modell var som helst samtidigt som vi stöper om det utifrån den specifika regionen, säger John Peat som är ansvarig för Epac i UK, i ett pressmeddelande.

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)