Logga in

Epac slår rekord och gör ytterligare miljardbeställning från HP – köper 24 nya pressar

10 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Förpackningstryckeriet Epac har haft en på snudd till overklig tillväxtresa sedan bolaget grundades 2016. Då hade man en HP Indigo 20000 och innan 2020 är slut kommer man ha 52(!) stycken. Nu tar man första stegen utanför USA.

Epac har specialiserat sig på flexibla förpackningar till små och medelstora företag och har idag över 6.000 kunder. Nyckelmarknaderna återfinns bland annat inom kaffe, husdjursmat, näringstillskott, snacks, hälsa & skönhet, ost och bageriprodukter och man erbjuder för branschen korta leveranstider på mellan 10 och 15 dagar.

Ytterligare 24 pressar – volymrekord i januari

I slutet av 2019 gjorde man den senaste beställningen av HP Indigo 20000 – då man beställde 24 pressar i en order som beräknas vara värd strax norr om 100 miljoner dollar – nästan en miljard kronor. I december startade man sitt första tryckeri i Europa (UK) och att ett andra är redan är planerat under 2020 i samma land. De 52 pressarna kommer att stå utspridda på totalt 20 tryckerier.

De olika produktionssajterna drivs av lokala entreprenörer som har satsat eget kapital i uppbyggnaden – och på det sättet säger man sig skapa entreprenörsanda lokalt för varje tryckeri.

Och i början av 2020 så slog man produktionsrekord med sin HP-flotta på grund av att man under 2019 dubblat sin kundbas från 3.000 till 6.000 kunder. När man i januari tryckte 20 miljoner B1-tryck i sina tryckerier runt om i världen var det en trippling av volymen jämfört med 2019.

– Våra kunder har insett fördelarna med en lokal och snabb produktion av förpackningar som hjälper dem att växa och expandera sitt varumärke. En hög procent av våra ordrar kommer idag från återkommande kunder, säger Carl Joachim CMO på Epac, i ett pressmeddelande.

Ska fortsätta expandera under 2020 – bland annat i Europa

Majoriteten av Epacs tryckerier finns idag i USA. Men de finns även representerade i Europa, bland annat i Storbritannien. Och flera expansioner är på gång under 2020, bland annat i Europa och Asien, samt i USA.

Ett bolag är uppstartat i Asien och tryckeri nummer två i Europa kommer finnas i norra England och beräknas vara i drift under andra halvan av 2020. Vidare så tittar man på andra platser runt om i Europa för att fortsätta sin expansion här.

– Vi håller just nu på med att etablera vårt andra tryckeri i Storbritannien, redan från start har det varit vår plan att täcka varje region med sitt eget tryckeri. Vi har möjligheten att kopiera vår plattform och modell var som helst samtidigt som vi stöper om det utifrån den specifika regionen, säger John Peat som är ansvarig för Epac i UK, i ett pressmeddelande.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)