Enkelhet är framtiden inom e-handel – beställ trycksaker med Emojis
Över 150 deltagare på Grafkoms nätverksträff i Malmö i förra veckan innebar en 100-procentig ökning från året innan när man var i Borås. Claes Magnusson, som var med och digitaliserade den grafiska branschen på 90-talet, inledde seminarieprogrammet med att prata om trenderna inom e-handel och kommunikation.
– Folk älskar sina mobiler, inledde Claes. Till exempel så visar en undersökning att sex av tio unga i Danmark avbryter sex för ett telefonsamtal.
Claes, som varit en av de experter som hjälpt Anette Novak i den pågående Medieutredningen, ser också den snabba förändringen som sker i att informationen blir mer personlig.
– Jag vill bara hämta den information som jag vill ha själv – jag vill inte ladda hem allt på Aftonbladet, jag vill inte ha allt, utan bara det som är viktigt för mig. Det är kort information som gäller nu.
Det handlar också till stor del om enkelhet. Idag står e-handel för 30 procent av all handel. Och i takt med att det blir enklare att köpa i mobilen kommer detta att öka.
Claes tog amerikanska Dominos Pizza som exempel. De tar emot beställningar via Emojis (de glada gubbarna och andra små bilder som finns i telefonerna). Idag kan man beställa pizza genom att bara skicka en liten bild på en pizza-slice. Så är allt klart.
– E-handelsproceduren är alltså nere på ett tecken!
Det handlade också mycket om spel, positionering med beacons och om vikten av att göra saker enkla. Claes driver en yrkesutbildning inom mobil kommunikation och han uppmanar den grafiska branschen att ta in ny kompetens från den mobila världen.
– Fundera på om du skulle ta in en av våra praktikanter – och fundera på om man kan ta nya ordrar som ni inte kan idag.
Claes presentation (och övriga talares presentationer) finns att hämta här.