En titt på shackmästerskapets merch och dess uppmärksammade logga
Nyligen så avgjordes världsmästerskapet i schack och (spoiler alert!) Magnus Carlsen lyckades försvara sin titel. Kanske följde du matchen på nära håll, kanske hade du ingen aning om att den ägde rum. Men eftersom sporten (ja det är en sport) har cirka 600 miljoner utövare världen över och VM lockar tiotals miljoner tittare så kan det vara intressant att ta en liten titt på produktmedian som de bedömt värdig ett världsmästerskap i schack.

I The Fédération Internationale des Échecs (FIDE) officiella webbshop så hittar vi bland annat följande produktmedia:
- Det officiella VM-schackbrädet med tillhörande pjäser till en kostnad av 2.550 kronor. Alla beståndsdelar är snidade för hand och settet tillverkas endast i 500 exemplar per produktionsomgång.
- Ett schackbräde i läder designat av Daniel Weil till en kostnad av 3.500 kronor. Endast tillverkat i 50 exemplar.
- En pin att sätta på kostym, såklart, kostnad 90 kronor.
- Schackparfym (otänkbart att lukta illa vid brädet) som kommer i två behållare á la 10 milliter till en kostnad av 280 kronor. Parfymerna är döpta efter schacköppningar och heter English Opening och King’s Gambit. Med en lätt lukt av träd respektive kakao och tobak, två doftkombinationer som sägs vara förknippade med schack.
- En tjocktröja med den officiella VM-logotypen tryckt på bröstet, tröjan kostar 400 kronor.
Sammanfattningsvis går det att konstatera att produkterna är specifikt framtagna för evenemanget och således har en stark koppling till både schack, sportens långa historia och platsen där världsmästerskapet äger rum, alltså London.

Produktmedia till schack-VM 2018 i form av parfym.
Den uppmärksammade logotypen

Chess Kama Sutra.
En stor snackis kring årets schackevenemang har varit årets logotyp, som fått smeknamnet ”Chess Kama Sutra” och det är inte speciellt svårt att förstå varför. Logotypen har delat schack-samhället i två, där ena hälften tycker det är ett uppfriskande och modernt uttryck och den andra (lite mer pryda) hälften tycker att det förminskar sporten och att det är osmakligt.
Före detta världsmästaren Viswanathan Anand som Magnus Carlsen knep titeln från år 2012 sa i ett skämtsamt uttalande:
– Äntligen en position där superdatorerna behöver göra något mer än bara kalkylera, skriver ESPN.
Designbyrån som står bakom logotypen är Moskva-baserade Shuka Design och arrangörerna av Schack-VM kommenterar logotypen så här:
– Det visuella konceptet för schack-VM 2018 är kontroversiellt och trendigt, vi har samarbetat med konstnärer och designers för att få fram den perfekt bilden som ska associeras med VM 2018. Den här bilden kommer hitta sin väg till muggar, affischer, utomhusreklam, media och mycket mer.
Omslagsbilden kommer från Shuka Design.