En av många nyheter från Canon – en moduluppbyggd storformatare

Matteus Celinski på Canon med nya modellen av Colorado.
Matteus Celinski på Canon med nya modellen av Colorado.

Senaste tiden har det fullkomligt haglat produktnyheter från Canon till den grafiska branschen.

Senast i raden är en ny instegsmodell i Colorado-familjen samt en snabbare och bättre inkjetprinter med namnet ColorStream 8000.

– Det är oerhört stimulerande att det hela tiden kommer nya lösningar och ny teknologi från Canon. Det blir tydligt att vi hela tiden jobbar för att visa att vi ligger i framkant, säger Matteus Celinski på Canon.

Matteus Celinski är ansvarig för Canons produkter till grafisk industri i Sverige och han berättar om alla nyheterna. Han kommer också in på hur framgångar i Sverige spiller över på Canon i övriga världen. Och om tillväxten i volymer.

– Alla pratar om minskande printvolymer – men hos oss ser vi tillväxt inom både storformat och inkjet, säger Matteus.

Hållbara utskrifter i pandemins spår

På storformatssidan med maskiner rulle-till-rulle har Canon på ganska kort tid gått från noll till att vara en av de tongivande leverantörerna. Och här har bland annat den globala pandemin varit en drivande faktor senaste året.

– Hållbara utskrifter – som är en av styrkorna med vår UV-gel-teknologi – har verkligen behövts under senaste året när våra kunder har producerat massor med golvdekaler och andra ”coronaprodukter” som kräver stor slitstyrka.

En av hemligheterna är det nya bläcket som gör att trycket blir slitstarkt direkt ur maskinen. Det är inte bara en fördel för golvdekaler utan till exempel också för foliering av bilar vilket inte fungerat riktigt bra med det tidigare bläcket.

Investera i moduler

Med lanseringen av den nya instegsmodellen Colorado 1630 så inför Canon ett modulsystem där kunden investerar i maskinen som en plattform som enkelt kan uppgraderas genom mjukvaran.

Colorado 1630 är långsammare än övriga modeller men samtidigt är priset lägre vilket skapar möjligheter för mindre företag att investera.

– Du får alla fördelarna med UV-gel men måste inte köpa alla moduler. Måste du inte ha dubbelsidig print, dubbla rullar eller gloss – så behöver du inte aktivera det. 

Men när och om behovet uppstår köper man till en licens för respektive funktion.

– De som har lite mindre volymer men ändå vill ha bredden att göra många olika applikationer – där passar den här maskinen väldigt bra, säger Matteus.

Stor volymtillväxt

UV-gel-tekniken med dess fördelar blir alltså tillgänglig för flera och Matteus berättar om fördelarna som deras kunder ofta lyfter fram. 

– Bland annat att man slipper laminering i stor utsträckning eftersom trycket är slitstarkt redan från start. Tryck på vanliga obestrukna papper är inga problem – och det kommer hela tiden nya material som vi testar. Och så klarar den stora volymer – du behöver inte vara orolig att du inte hinner med.

Snittvolymerna för de som använder Canons UV-gel-maskiner har enligt Matteus ökat markant senaste två åren. 

– Användarna ökar i snitt 25 procent i volym år till år både från 2019 till 2020 och nu under 2021.

Colorado har nått även utanför den grafiska branschen med många nya kunder inom tillverkande industri både inom inredning och märkning.

Och applikationerna som kan köras på Colorado är många – dekaler, tapeter, butiksinredning, bilfoliering och så vidare.

– De som behöver en maskin för det mesta har en bra match i Colorado, säger Matteus.

Fler nyheter

Förra veckan kom en ny inkjetmodell för rulltryck – ColorStream 8000 som är en storebror till det Matteus kallar för ”storsäljaren” ColorStream 6000.

ColorStream är Canons inkjetrulle som passar för tryck av transaktionsdokument, bipacksedlar, handböcker, manualer och enklare DR.

Den nya modellen är både snabbare och har en lite bredare bana.

– Den tar också papper på mellan 40 och 220 gram vilket är mycket tjockare än tidigare högsta gramvikt på 160. 

 Tryckkvalitén har jackats upp ett snäpp – men är fortfarande inte i nivå med Pro Stream som är den inkjetserie från Canon som har högst kvalité på trycket.

– Nya ColorStream är viktigt för vår position på transaktionssidan som vi har idag. Här kan man växa vidare med oss och vi satsar på att ta ytterligare volymer från Offset nu.

Den första ordern på 8000 i Norden har man redan skrivit kontrakt på.

– Vi ligger i slutförhandlingar på den, säger Matteus.

Nästa lansering av ny teknologi, än så länge hemligt vad det är, kommer redan den 30 juni.

Tapeter helt ny marknad

I ett europeiskt projekt har Canon senaste tiden satsat stort på segmentet tapeter. I Norden har man ett projektteam som jobbar med kunder att komma igång. Både kring mjukvaror och vår hårdvara.

– Vi har ett nyckelfärdigt koncept ur ett produktionsperspektiv men man måste också ha det som ska tryckas med mönster och bilder. Och sen ska det säljas också – där håller vi på för fullt nu att ta fram en lösning inom det området. 

Här tror man att de grafiska företagen definitivt kan göra mer både till företag och mot konsumenter.

Stor bredd – framgång föder framgång

Marknaden kommer att få se mer från Canon den kommande tiden. På etikettsidan finns LabelStream som visades upp för första gången i Norden för bara några veckor sedan.

Och för höghastighetsinkjett i ProStream, nu med två varianter 1000 och 1800, ser man en efterfrågan på större volymer enligt Matteus.

Den arkbaserade inkjet-plattformen, som nylanserades förra året, och som Elanders i Sverige investerat i har fått stor uppmärksamhet.

– Elanders både i USA och UK har investerat i utrustning från Canon senaste tiden. Detta är affärer som bygger på de framgångar man haft med utrustningen i Sverige, avslutar Matteus.

Annons

Två digitalinvesteringar i Norge

Visutech har sålt sin första Kyocera inkjet som går till ett icke namngivet interntryckeri i Norge. Installationen ska ske under juni månad.

Pressen ska utrustas med en extra feeder, stacker och bookletmaker samt en inline trimmer och fyrkantsrygg från SDD. Kunden har också valt Kyoceras större bläcksystem med 3 liters bläck för att kunna komma åt ännu lägre körkostnader, säger Visutech i ett pressmeddelande.

Oslotryckeri köper Indigo

Samtidigt meddelar Visutech att man också har sålt en HP Indigo i Norge.

Det är Oslo digitaltrykk i centrala Oslo som satsar vidare med HP Indigo. De har sedan tidigare en HP Indigo 5500 och nu byter man den mot en HP Indigo 7800.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu måste trycksaksköparna ha längre framförhållning

Artikel i Sveriges alla dagstidningar om utmaningarna i tryckeribranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu finns äntligen skjortor anpassade efter kvinnor – ”En idé som legat och gnagt i 10 år”

Det är bara någon månad sedan den första leveransen med rykande färska skjortor helt anpassade för kvinnor landade hosCamilla Slinga och hennes nystartade företag Beyondfit.

Idén är enkel, ändå har den inte gjorts tidigare, snygga skjortor som radierar business och rymmer en byst!

– Jag har haft skjorta på mig i 30 år och det var alltid samma problem jag fick köpa 4-5 storlekar för stora skjortor och det blev alltid en glipa mellan knapparna över bysten och då är jag inte på något sätt storbystad, säger Camilla och fortsätter:

– Vi startade Beyondfit i september 2021 men det är en idé som legat och gnagt i tio år kan man säga och nu var det dags att ta tag i det. Skjortan har vi utvecklat under ett års tid och jag har tagit hjälp både från branschen och från en jätteduktig sömmerska. Det är förfärligt att det inte funnits mer kläder anpassade efter kvinnor, sen vill inte alla kvinnor ha en skjorta, men alla ska åtminstone ha det valet.

Med ’vi’ menar Camilla, hennes man och två söner som hjälper till när och där det behövs, men det är hon som jobbar heltid på företaget och är runt och träffar alla kunderna.

Med en ingenjörs precision – 60 graders tvätt, 3 procent stretch, OEKO TEX 100 och tillverkat i Europa

Camilla som är maskiningenjör i botten säger att hon brinner för det praktiska, själva funktionen och planen just nu är en skjorta, tre färger (vit, svart och blå) och fullt fokus på funktion, funktion, funktion. När man är i mål kommer man kunna erbjuda skjortan i 42 olika storlekar.

Camilla berättar att hon pratade med Felestads vd Linda Rosberg innan hon drog igång och frågade henne vad det är profilbranschen vill ha.

– Linda svarade att i de bästa av världar vill vi ha 60 graders tvätt, 3 procent stretch OEKO TEX 100 och tillverkat i Europa, så jag lyckades hitta ett tyg med precis de kriterierna, och så har vi vår tillverkning i Litauen, förklarar Camilla och fortsätter:

– När jag inte har tidigare branscherfarenhet och dessutom vill slå mig in som en ny aktör kändes det viktigt att få allt rätt från början och det känns det som vi har lyckats med. Jag har fått ett helt magiskt bemötande av branschen, även om det inte blivit några större ordrar ännu så är alla så glada när jag besöker dem.

”De mest fantastiska är att se blicken i deras ögon när de knäpper skjortan”

Feedbacken har varit magisk säger du, berätta om något speciellt ögonblick?

– De mest fantastiska är blicken i ögonen när man är ute hos en företag i branschen och någon i personalen tar på sig en skjorta och börjar knäppa och när de kommer till bysten så går allt att knäppa utan att man måste krångla eller dra ihop. Allt får plats och är format på rätt sätt och när man då ser glädjen och förvåningen i deras ögon, det är det bästa!

Ligger med hos Unitedprofile

Beoyndfits skjortor finns nu också hos Unitedprofile där alla ansluta återförsäljare kan hitta dem.

– Jag hörde talas om Unitedprofile tack vare mina kunder som berättade att det var enklaste sättet för mig att få volym på min försäljning. Klart det är en del pengar för oss i början att ligga med där, eftersom man gärna vill lägga pengarna på utveckling och bygga upp lager. Men jag är helt säker på att det kommer generera pengar i det långa loppet. När man får kontakt med kunder känns det inte som att man är ute och kränger utan som att man hjälper dem lösa ett problem som funnits länge.

Tala om för era kunder att den här möjligheten finns nu

I augusti ska du ställa ut på Nordic Profile Fair, vad hoppas du det ska leda till?

– Jag hoppas så många som möjligt kommer förbi mig, säger hej och testar produkten och förstår att det här nu finns på marknaden. Och så hoppas jag att fler återförsäljare berättar för sina kunder att det nu finns en möjlighet för tjejer att ha skjorta på sig i rätt storlek och få plats i den. För om ingen vet att våra skjortor finns så kommer ingen fråga efter dem, jag hoppas profilbranschen upptäcker mig helt enkelt och att kännedomen om vår produkt når deras kunder, avslutar Camilla Slinga vd på Beyondfit.

Besök www.beyondfit.se för mer information och säg hej till Camilla som kommer finnas i monter C06:38 under Nordic Profile Fair.

Modell iklädd skjortan som Beyondfit utvecklat.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Du vill träffa kunden, men vill kunden träffa dig? Framtidens B2B-försäljning är hybrid

Dagens B2B-kunder är tydliga med vad de vill ha, fler kontaktvägar, mer bekvämlighet och en personligare upplevelse, hur når man då dit?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

MQ om B2B-satsningen – ”flera nya företagsavtal har slutits”

MQ kläder b2b
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sydkorea kan inte få nog av svenska disktrasor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky gör sitt första förvärv i den nya skruden

Ämnen i artikeln: Voky

Det har gått lite mer än två månader sedan Profilservice blev till Voky och nu gör man sitt första förvärv under det nya varumärket.

Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska vd:n får lämna Under Armour

Ämnen i artikeln: SportswearUnder Armour

Patrik Frisk får nu lämna den globala klädjätten Under Armour där han varit vd sedan januari 2020, bolagets aktie är nere nästan 50 procent under hans tid vid rodret. Det är Dagens Industri som skriver om detta.

Under Armour har haft flera ”kriser” senaste åren, bland annat blev man stämda av UCLA på 200 miljoner dollar då universitet ansåg att de inte levde upp till sitt sponsorkontrakt.

LÄS OCKSÅ: UCLA stämmer Under Armour på 200 miljoner dollar

Och under hösten 2020 tvingades man säga upp 600 personer på grund av tappad försäljning under pandemin.

Patrik Frisk lämnar vd-posten den 1 juni och jakten på efterträdare pågår för fullt, han kommer dock finnas kvar i organisationen ett tag till och göra konsultuppdrag. Vart svensken, som bland annat tidigare jobbat på Ivanhoe och Lager 157, tar vägen härnäst återstår att se.

Ämnen i artikeln: SportswearUnder Armour
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ernst Alexis tidigare ägare i live-intervju om nya varumärket Aplared

Johan Pettersson som tillsammans med sin bror Tobias Petterson tidigare drev Ernst Alexis och som nu startat upp det nya varumärket Aplared blev intervjuad av Ehandel under Live Expo-mässan i slutet av april.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lynka har anställt över 50 ukrainska flyktingar

När Ryssland invaderade gick några aktörer, däribland Lynka, ut och sa att man skulle hjälpa till genom att anställa ukrainska flyktingar, sagt och gjort – bolaget har nu anställt över 50 stycken till sin fabrik i Polen.

– De hade ett normal liv för en månad sen, deras män, söner och fäder går omkring med AK-47:or och försvarar sitt land samtidigt som de är här varje dag och undrar ifall deras familj är säker. Jag var tvungen att göra något för att hjälpa de här människorna, säger Lynkas grundare John Lynch, skriver P&P.

Lynka är en av Polens större profilaktörer med verksamhet i större delen av Europa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]