Ulricehamn

Emballator söker Head of Marketing & Sales Excellence

Emballator utvecklar och tillverkar förpackningslösningar i metall, plast och aluminium. Våra bolag är indelade i tre affärsområden; Emballator Metal Group, Emballator Packaging Innovations och Emballator Packaging UK. Vi har 10 tillverkningsenheter i Sverige, Finland och Storbritannien, en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor och cirka 900 anställda.

Emballator ingår i familjeägda Herenco-koncernen.

Vår ambition är att knyta samman och stötta alla våra innovativa Emballator-bolag och bli ledande i Europa inom förpackningslösningar för framtida generationer.

Inom Emballator har vi en gedigen hållbarhetsagenda, vi jobbar långsiktigt med att hjälpa våra kunder att nå sina hållbarhetsmål.

Våra värderingar ryms i Den gröna påsen och agerar vägledare för att fortsätta vårt arbete i rätt riktning.

Vi söker nu en Head of Marketing & Sales Excellence som vill vara med på vår resa, med ambitionen att bli ledande i Europa inom hållbara förpackningslösningar för kommande generationer.

Rollen
 är under uppbyggnad och kommer få en stor betydelse redan från start. Det gäller att snabbt lära känna Emballator-bolagen, skapa tillit och tillsammans ta fram en strukturerad, kommersiell plan för hela gruppen, i syfte att nå den långsiktiga visionen om att bli ledande i Europa och vara en attraktiv arbetsgivare.

Att ständigt arbeta framåt med att utveckla Emballator, kunna varva innovation, kopplat till mervärde och hållbarhet för att möta målsättningen och visionen ”Ständigt skapa framtid” är en självklarhet.

Stora möjligheter finns att påverka och vara delaktig i tjänstens utformning.
Ansvaret spänner från strategisk till operativ nivå och omfattar bland annat följande:

  • Tillsammans med Emballator-bolagen arbeta fram en kommersiell plan för hela erbjudandet som ger unikt värde baserat på kundens krav.
  • Tvärfunktionellt samarbete sker mellan alla bolag inom Emballator.

  • Äga och driva utvecklingen av koncernens CRM-system i samarbete med försäljningsorganisationerna. Vid behov utbilda i CRM.
  • Andra uppgifter som kan bli aktuella är att arbeta med Emballators varumärke, tillexempelvis, nyhetsinslag på Sociala medier och marknadsmaterial, inklusive textbearbetning på svenska och engelska.

Kvalifikationer

  • Universitetsexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat håll inom marknad-/försäljning.
  • God erfarenhet av marknad och försäljning, intresserad av omvärldstrender och marknadsbevakning inom området.
  • God erfarenhet av att arbetat tillsammans med VD, försäljningsorganisationer, avdelningar för hållbarhet, produktutveckling och har erfarenhet av hela kundresan.
  • God erfarenhet av analyser/försäljningsanalyser.
  • God erfarenhet av CRM-system.
  • Internationell erfarenhet inom området.
  • Projekterfarenhet, van att leda andra som är specialister i sitt yrke.
  • Erfarenhet från företag som utvecklar egna produkter.
  • Sustainability – har ett stort intresse inom området.
  • Har skapat sig god kunskap inom området marknad/varumärkesbyggnad och försäljning, kan se teoretiska och praktiska modeller samt beskriva och applicera dem på ett enkelt sätt.
  • Kompetens inom digitala verktyg, följer med i utvecklingen, kan paketera erbjudandet digitalt (Go to market, säljplanering, leadsgenerering)
  •  Flytande engelska i tal och skrift

Personliga egenskaper för att lyckas i rollen
Du är en kommunikativ och självdriven ledare som kan främja en teamkultur. Entreprenörsanda, kundförståelse och ständiga förbättringar är utmärkande för dig. 

Du kan peka ut riktningen, är beslutsam och arbetar långsiktigt på ett ödmjukt sätt.

Andra personer uppfattar dig som motiverande, en person som entusiasmerar, uppmuntrar och utstrålar glädje och engagemang för kollegor och kunder.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons