Ljungby

Emballator Lagan söker VD

Emballator är ett kundfokuserat bolag med en vision att vara norra Europas ledande familjeägda förpackningspartner. Den övergripande målsättningen för bolaget är att fortsatt skapa långsiktig lönsam tillväxt.

För att fortsätta vår framgångsrika plan krävs en fortsatt satsning på innovation och utveckling av nya och befintliga produkter samt ha ett tydligt sälj- och marknadsfokus.

Som VD hos oss skapar du förutsättningar och sätter klart definierade mål, identifierar och organiserar resurser för att nå dessa. Du håller dig fullt uppdaterad om konkurrenter och marknadstrender och identifierar affärsmöjligheter för organisationen. Du tänker långsiktigt samtidigt som du kan anpassa dig och ta snabba beslut med stor övertygelse.

Genom att tryggt leda bolagets ledningsgrupp utvecklar ni tillsammans verksamheten framåt mot uppsatta mål och planer. Du har det formella ansvaret som ingår i VD-rollen och rapporterar till CEO för Emballator Packaging innovations.

Du har ett helhetsansvar för bolaget ifrån utveckling, tillverkning till försäljning. Viktiga delar i tjänsten är dock att med stort fokus arbeta med marknads- och produktutveckling. Inom Emballator driver du bolaget självständigt och Du har fullt resultat- och budgetansvar.

Du når målen genom att arbeta aktivt med ditt ledningsteam. Du stödjer, coachar och engagerar medarbetarna i en stimulerande miljö med ett högt engagemang som skapar tillit, bygger självförtroende och mod. Du har det direkta personalansvaret för funktionerna i ledningsgruppen. Placering är Ljungby.

Din profil
För att lyckas i rollen som VD behöver du vara en erfaren förändringsledare som kan identifiera lösningar på problem samt utveckla verksamhet, organisation och få med dig medarbetarna på den gemensamma resan. Vi ser gärna att Du har erfarenhet från liknande verksamhet, kunder och branscher.

Du har verkat i en internationell miljö. Du har en bred bakgrund och har arbetat både med marknad/försäljning, produktionsledning och i ledande VD roll. Du har tidigare kunskap om och arbetat med affärsplaner, strategi- och, budgetarbete samt erfarenhet av daglig styrning.

Vi vill att du som person är genuint intresserad av människor och ledarskap samt motiveras av utmaningar. Som ledare är Du lyhörd och kommunikativ och har stor förmåga att driva, utveckla och implementera arbetsmetoder och nå upp till fastställda verksamhetsmål. Vidare har Du lätt för att skapa förtroende och kan beskriva företagets långsiktiga visioner på ett engagerat sätt.

Som person har Du stor integritet och trygghet i Dig själv och kan skapa öppenhet och dialog i alla led. Du har ett strategiskt tänkande med en helhetssyn på verksamheten. Vi söker dig som har ett stort mått av ansvar, noggrannhet och struktur men också erfarenhet av affärer och möjlighet att tänka utanför givna ramar. Du har en god analytisk förmåga i grunden, en hög energinivå, drivkraft och med ett tydligt ledarskap engagerar och motiverar du till förändring.

Vi ser gärna att du har en akademisk utbildning inom ekonomi, teknik eller motsvarande. Du pratar/skriver både svenska och engelska obehindrat.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Lessebo expanderar inom lyxförpackningar – han ska leda satsningen

Lessebo Paper gör en strategisk satsning på den skandinaviska marknaden genom att rekrytera Christofer de la Motte som ny Key Account Manager.

Fokus kommer att ligga på att expandera Lessebo Papers marknadsandelar inom lyxförpackning i Skandinavien.

Det svenska pappersbruket producerar och säljer papper under varumärkena Scandia 2000, Lessebo Luxury Packaging, Kaskad och Colorit.

Christofer kommer närmast från OnePartnerGroup där han arbetade som försäljningschef.

”Det känns mycket bra att börja arbeta för Lessebo Paper med tanke på deras hårda arbete när det gäller miljö och har nu positionerat sig som en av de mest miljövänligaste pappersproducenterna. Det är dessutom ett attraktivt varumärke med en stark produktmix som ligger helt rätt i tiden.”

Christofer de la Motte
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Ett lyckligt slut” säger Petter Stordalen när han lämnar bokbranschen

Norska förlaget Strawberry Publishing, som Petter Stordalen drog igång 2018, ägs nu till 83 procent av Bonnier efter att Stordalen sålt sina sista andelar till det svenska storförlaget. För ett år sedan köpte Bonnier 70 procent av aktierna och nu har man tagit över de sista delarna från Stordalen.

– Det här är bara slutet på början för ett förlag som ska fortsätta skriva historia, säger Petter Stordalen.

Nu byter man också namn till Bonnier Norsk Forlag AS. 2020 låg omsättningen på 150 miljoner norska kronor.

Ett lyckligt slut säger hotellmagnaten i pressmeddelandet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd för Arctic Papers pappersproduktion i Sverige

Arctic Paper tillsätter Kent Blom som ny vd för koncernens pappersproduktion i Sverige som omfattar de båda bruken i Grycksbo och Munkedal.

Nuvarande vd för Arctic Paper Grycksbo går i pension till sommaren 2022 och i nuläget är det koncernens finanschef som är vd för bruket i Munkedal. 

Kent Blom är 40 år och bosatt i Örebro. Han har lång erfarenhet av produktion och produktionsstyrning från ledande befattningar i Atlas Copco och Strängbetong. Senast kommer Kent Blom från rollen som vd i Meritor HVS AB, ett verkstadsbolag som är underleverantör till fordonsindustrin.

”Kent Blom har gedigen erfarenhet av industriell produktion och är väl meriterad att utveckla verksamheten vid våra svenska bruk, där hållbarhet, nya produkter och innovationer inom både grafiska papper och förpackningspapper blir än viktigare i framtiden”.

Michal Jarczyński, CEO i Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia prisar Sveriges bästa inhousebyråer – här är alla vinnarna

Vinnarna i årets upplaga av Arkitektkopias inhousetävling har utsetts vid en gala på Berns i Stockholm.

Arkitektkopia firar 10-års-jubileum som tävlingens arrangör där man delar ut priser för reklam och kommunikation som är skapad på svenska inhousebyråer.

Kry/Livi utsågs av juryn till årets inhousebyrå..

– Arbetsmarknaden för kreatörer och kommunikatörer har förändrats de senare decennierna och idag återfinns en stor del av kompetensen direkt ute hos företagen. Inhousetävlingen känns mer relevant än någonsin.

Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef hos Arkitektkopia

Inhousetävlingens vision är att lyfta fram det arbete som görs inom inhousebyråer och skapa ett forum för erfarenhetsutbyte, nätverkande och ökad kunskap om vad som skapar framgångsrik kommunikation.

– Till skillnad från många andra utmärkelser som handlar om årets bästa prestation, så hyllas här hela team av medarbetare som skapat någonting tillsammans.

Gunnar Duintjer, vd för Arkitektkopia

En jury bedömer tävlingsbidragen och korar en vinnare i respektive kategori. Juryn tittar huvudsakligen på strategi, idéhöjd, kreativitet och resultat. I kategorin Årets Inhousebyrå bedömer juryn framgångsrikt marknadsföringsarbete, strukturer, processer, ett professionellt arbetssätt samt resultat.

Här är alla vinnarna 2021:

Bästa Collab

  • Guld – Håll Sverige Rent, Skräpplockardagarna
  • Silver – Sveriges Radio & SVT, Musikhjälpen
  • Brons – Arla Foods, Måla med Yoggi

Bästa Digital

  • Guld – Sony Music, The Walker Excavations
  • Silver – Lagerhaus, Båten
  • Brons – Högskolan Kristianstad, Hide and Seek Challenge

Bästa DR-utskick

  • Guld – Restaurang K-Märkt, Digital lunch
  • Silver – Semcon, Lova mindre
  • Brons – Ejendals, Uniformerad personal

Bästa Expo

Folksam vann för bästa Expo.
  • Guld – Folksam, Hjärtat på Folksamskrapan
  • Silver – Ica Reklam, Handla med hänsyn
  • Brons – Arla Foods, Måla med yoggi

Bästa Print 

Göteborgs Symfoniker vann Bästa Print.
  • Guld – Göteborgs Symfoniker, En smak av Göteborgs konserthus
  • Silver – TRE Creative Agency, Tre’s bon
  • Brons – Unionen, Preppingkit 

Bästa Kampanj 

  • Guld – SBAB
  • Silver – Sony Music, The Walker Excavations
  • Brons – Coop, Trött på att nollspara?

Årets inhousebyrå 

  • Kry/Livi
redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons
Annons
Annons