Logga in

Elanders säljer tryckeri i Kina

17 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005. 

Samtidigt tecknar de två bolagen ett avtal som innebär att man ska skapa ”en gemensam plattform för att kunna erbjuda unika globala kundlösningar inom supply chain management som inkluderar allt från förpackningar, kittning, fulfilment och lagerhållning till global leverans.”.

Elanders Pekingtryckeri inom affärsområdet Print & Packaging har närmare 170 anställda och omsätter cirka 80 miljoner kronor. Enligt ett pressmeddelande väntas affären ge en positiv effekt på Elanders kassaflöde på cirka 20 miljoner kronor – och en mindre negativ effekt på rörelseresultatet.

Expanderar erbjudandet i Kina

I och med förvärvet expanderar Edelmann sitt erbjudande med förpackningar till kosmetika och andra konsumentprodukter till den kinesiska marknaden. Sedan tidigare har man en fabrik i Peking som producerar läkemedelsförpackningar.

– Förvärvet av en andra fabrik i Kina är oerhört viktigt för Edelmann-koncernen eftersom det skapar ett nytt nav för våra tjänster inom kosmetika och konsumentvarumärken som vi tidigare inte kunnat serva på denna marknad, säger Oliver Bruns som är koncernchef för Edelmann.

Edelmann har som viktig del i sin affärsmodell att finnas där kunderna finns och med köpet etablerar man sig med ytterligare erbjudanden i Kina.

Elanders har varit etablerade på den kinesiska marknaden sedan år 2005 och har idag tio enheter i olika delar av Kina genom tidigare förvärv av Mentor Media (2014) och Asiapack (2017).

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar.

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)

Etiketter och tryckpapper av gräs

Det nya materialet är till 50 procent gjort av gräs – med bland annat kraftigt minskad vattenåtgång vid tillverkningen. Papperet som lanserades 2017 finns nu också som etikettmaterial.  (mer…)

Ny gratistjänst frilägger människor med ett klick – och snart via API

Branschkolls redaktörer friläggs snabbt via gratistjänsten – på en sekund.

Med den nya tjänsten kan vem som helst, helt gratis, frilägga människor med ett klick. Om det finns en person på bilden så rensas bakgrunden bort på ett par sekunder. (mer…)