Elanders rationaliserar i toppen – Sverige-vd slutar

Åsa Severed lämnar efter 16 månader sin vd-post i Elanders Sverige, meddelar bolaget i samband med senaste kvartalsrapporten.

Under juli har förändringar gjorts i styrningen av verksamheten vilket bland annat innebär att affärsområdet Print & Packaging endast ska ha en representant i koncernledningen. Peter Sommer som idag är affärsområdesansvarig för Tyskland, Italien och Ungern tar över ansvaret även för Sverige samt Polen och får positionen som affärsområdesansvarig Print & Packaging Europa.

Som en konsekvens av detta har Åsa Severed ”valt att lämna” koncernledningen, samt sin position som vd för Elanders svenska och polska verksamheter.  Ny vd för Elanders Sverige AB är Gustaf Albèrt. Enligt den egna profilen på LinkedIn kom Gustaf Albèrt till Elanders i december 2013 efter 19 år på Deloitte.

En gemensam geografisk styrning av verksamheten ska enligt bolaget möjliggöra ”optimal utnyttjandegrad av befintlig utrustning, vilket minskar det framtida investeringsbehovet”.

Elanders koncernledning kommer fortsättningsvis bestå av följande personer:

  • Magnus Nilsson, vd och koncernchef
  • Andréas Wikner, ekonomidirektör
  • Peter Sommer, Print & Packaging Europa
  • Thomas Sheehan, Print & Packaging Americas
  • Per Brodin, Print & Packaging Asien
  • Kok Khoon Lim, Supply Chain
  • Martin Lux, e-Commerce
Annons

Pulpac utvidgar nätverket x 2

Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac

Det ena för integration och försäljning – det andra inom efterbearbetning.

Ämnen i artikeln: Formed FiberPulpac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

IDÉ House of Brands öppnar nytt kontor och showroom i Stockholm – söker personal

Ämnen i artikeln: Idé House of Brands

IDÉ flyttar till Barnhusgatan 16 samma adress som New Wave Group och en rad andra profilaktörer håller till.

Vi intensifierar nu vår expansion i ”Nordens huvudstad” Stockholm genom att flytta till nytt kontor och showroom på den för branschen kända adressen Barnhusgatan 16. Genom den strategiskt valda adressen kommer vi nu kunna erbjuda våra kunder en unik upplevelse med tillgång till vårt starka Stockholms-team i inspirerande mötesmiljö och med totalt 3 våningar med produkter och referenscase. Samtidigt får vi nära tillgång till många av våra viktiga samarbetspartners i samma trapphus, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Läs också: IDÉs ”kronprins” Kjetil Amundsen talar på Print Next 24 november

Viktiga faktorer i de rekryteringar vi genomför nu

IDÉ House of Brands tror att den nya centrala arbetsplatsen är en viktig pusselbit inte bara för kunder och personal men också för att kunna locka till sig den nya kompetens som bolaget är på jakt efter.

För att möta ökad efterfrågan och fortsätta vår tillväxt önskar vi också utöka vårt team av prouktmediaspecialister. Våra publicerade tjänster med placeringsort Stockholm är för närvarande Sales Manager Sweden, Nordic Key Account Manager, Key Account Manager samt E-commerce coordinator, skriver bolaget.

Ämnen i artikeln: Idé House of Brands
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mössa som entrébiljett till SM-veckan

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter succén – nu kommer fler plädar från Ukraina

Ämnen i artikeln: House of Regalo

Efter att Branschkoll skrivit om Ukrainapläden som House of Regalo hade med sig till höstmässan på Birger Jarl så tog det fart och pläderna är nästan slut.

Rony Abou Nader som driver House of Regalo tog då kontakt med den ukrainska leverantören för att kolla om de hade något mer på lager.

– Efter artiklen är det flera som ringt och frågat efter ullplädar jag har pratat med de som producerar och de uppskattar hjälpen jättemycket. Jag frågade om de hade något mer på lager som vi kunde köpa för att hjälpa dem ännu mer och det visade sig att de hade några plädar till, berättar Rony Abou Nader för Branschkoll.

”Limited Edition”

De nya plädarna finns i tre färger och endast 350 stycken av varje pläd, de kommer säljas som ”limited edition”.

Ämnen i artikeln: House of Regalo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals vann pris för bästa print-kampanj

Ämnen i artikeln: Ejendals

Återförsäljare i byggbranschen gjorde om butiker till valstugor – försäljningen ökade med 16 procent.

Ejendals som bland annat säljer skor och handskar till byggbranschen vann i förra veckan pris i tävlingen Inhouse för bästa kampanj i kategorin Print.

Inhousetävlingen skriver på sin Linkedin-sida att Ejendals kampanj ”Vi hjälper dig att välja rätt” var en ”valkampanj” som skapades för att hjälpa professionella att välja rätt skyddshandskar, där återförsäljare i byggbranschen fick möjligheten att göra om sin butik till en valstuga. Det tryckta materialet omfattade bland annat valaffischer till butiksställ och framför allt den unika valsnurran!

”Det roliga och annorlunda säljmaterialet var mycket uppskattat av såväl butikssäljare som kunder och kännedomen om varumärkena i kampanjen ökade dessutom.”

Tävlingen Inhouse drivs av Arkitektkopia med syftet att lyfta reklam som är producerad ”inhouse” på företag.

Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anmälan öppen till den ”nya” profilmässan

Ämnen i artikeln: Profil & Promotion

Event för möten samt sälj- och marknadsföring går parallellt.

Ämnen i artikeln: Profil & Promotion
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rudholm släpper plattform för spårbarhet via etiketten

Ämnen i artikeln: BamatexEtikettRudholm Group

Rudholm Group som bland annat äger Bamatex har nu fullt ut släppt sin plattform ”Sharelabel” som ska möta morgondagens krav på spårbarhet. Varje etikett har sin egen unika kod eller chip.

Ämnen i artikeln: BamatexEtikettRudholm Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

IT-System för profilbranschen hackat – flera amerikanska aktörer påverkade

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordic Profile Fair släpper utställarlistan

Ämnen i artikeln: ElmiaNordic Profile Fair

Tiden går fort och snart är det den 17-19 januari då nästa hybridmässa går av stapeln på Elmia i Jönköping och hemifrån/på kontoret digitalt via datorn.

Nu har PWA släppt utställarlistan som i dagsläget enligt uppgift består av cirka 90 leverantörer.

Du hittar listan med utställare här.

Ämnen i artikeln: ElmiaNordic Profile Fair
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Team Workwear expanderar i Norrbotten med tre nya butiker

Ämnen i artikeln: ArbetskläderTeam Workwear

Senaste tiden har tre företag blivit medlemmar i kedjan Team Workwear – samtliga med bas i Norrland.

Det är: Eriksson Center i Gällivare, Team Sportia i Boden och Arbetarn i Piteå.

– Vi har saknat butiker i Norrbotten och med tanke den enorma tillväxt som nu sker i regionen så känns det extra bra med dessa tre tillskott i medlemsledet. Vår strategi är att rekrytera och växa med passande medlemsbutiker på strategiskt valda platser, säger Per Spett, kedjeledare på Team Workwear, i ett pressmeddelande.

Eriksson Center och Team Sportia Boden ska satsa mer på arbetskläder

Eriksson Center sysslar med ett brett utbud inom bland annathemelektronik till sport, jakt och yrkeskläder. Men nu ska man satsa mer på sitt utbud av yrkeskläder där man ser en ”stor potential i att ta en tydligare position för att kunna bli ännu starkare inom detta segment”.

Även Team Sportia Boden ska fördjupa sin satsning på yrkeskläder som man inledde för tre år sedan.

Arbetarn – nystartad yrkesbutik i Piteå

Arbetarn är en nystartad butik och verksamheten drog i gång i april 2022. Bakom satsningen står ett kompetent och drivet team som på den korta tiden sedan öppning har fått en flygande start. Butiken, som är belägen i Öjebyn strax utanför Piteå, beskrivs som en renodlad yrkesklädesbutik.

LÄS OCKSÅ: Team Workwear slår två norrländska flugor i en smäll

Ämnen i artikeln: ArbetskläderTeam Workwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons