UPPDATERAD: Elanders jättevarsel – 120 personer berörs


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Strålfors ”momskupp” i media

AGI startar Svenska Publishing-Priset i Danmark

AGI tog nyligen över Svenska Publishing-Priset från Populär Kommunikation och nu drar man igång samma koncept i Danmark – Dansk Publishing-Pris. Den första upplagan av tävlingen går i september 2013.
I Danmark är det AGI:s danska systerbolag Mediamind som står bakom tävlingen, prisutdelningen och seminarierna under dagen.
– Med en historia inom förlagsbranschen är det bara naturligt att vi har en stark önskan om att fokusera på god kommunikation, säger Lis Lykke, chef för Mediamind. Vi konstaterade snabbt att det fanns en bra plattform för ett pris som fokuserar på publicering i sin helhet, och inte på de enskilda delarna som design, text eller bild. Dansk Publishing-Pris premierar publiceringslösningar i en samlad produkt.
I Dansk Publishing-Pris tävlar man i samma tre avdelningar som i Sverige: Digital, Print och Sign. Läs mer på Dansk Publishing-Pris webbplats.
Svenskt Tryck köper digitaltryckeri i Göteborg


Svenskt Tryck har förvärvat Tryckeri Kompendiet, ett digitaltryckeri i centrala Göteborg. Kompendiet har under lång tid varit leverantör till universitet och högskolor i regionen, bland annat har man avtal med Göteborgs Universitet. – Vi har många kunder i centrala Glöteborg och en ökad närvaro och snabba leveranser är ett A och O för oss. Kompendiet…
Svenskt Tryck har förvärvat Tryckeri Kompendiet, ett digitaltryckeri i centrala Göteborg. Kompendiet har under lång tid varit leverantör till universitet och högskolor i regionen, bland annat har man avtal med Göteborgs Universitet.
– Vi har många kunder i centrala Glöteborg och en ökad närvaro och snabba leveranser är ett A och O för oss. Kompendiet blir en bra komplement till vår grupp, säger Patrick Holm som är vd på Svenskt Tryck.
Kompendiet omsatt 1,5 miljoner kronor under 10/11 och hade två anställda. Svenskt Tryck som startades 2010 drivs av Elanders förra koncernchef Patrick Holm.
Zetadisplay lanserar app för styrning av butiksbudskap

Directsmile får patent på individanpassade bilder

Directsmile som gjort sig kända för att skapa bilder med mottagarens namn som en del av en bild har fått amerikanskt patent på tekniken. Det handlar om bilder där bokstäver skapas av detaljer som är en naturlig del av en bild, till exempel att namnet skrivet i sanden på en sandstrand eller skrivet med duvor på ett torg (se principbilden från patentet ovan)
Patentet ”Generating images with realistic text insertion” lämnades in redan 2004 men gick igenom först under 2012. Patentet finns att läsa här.
Denna typer av bilder är en nisch-produkt men patentet påverkar självklart alla som är inne på detta område. Men man har dessutom ytterligare en patentansökan i USA som gäller företagets cross-media-lösning och om den skulle gå igenom så kan det få påverkan på alla som jobbar med lösningar inom cross-media.
ROI allt viktigare för marknadschefer

I en undersökning från Sveriges Annonsörer om hur landets marknadsavdelningar ser på trender och rekryteringsbehov framkommer att ROI – avkastning på marknadsinvesteringar – utan tvekan är den trenden som anses vara viktigast att ta till sig just nu.
CA Andersson växer i Skåne

Google lanserar howtogetmo.se för mobilvänliga webbplatser
