Elanders gör rekordresultat – den globala försörjningskedjan förändras

Elanders har lämnat bokslutskommuniké för 2022.
Elanders har lämnat bokslutskommuniké för 2022.

Elanders har lämnat rapport för 2022. Helårsresultatet ”är vårt bästa någonsin”, skriver koncernchef Magnus Nilsson i rapporten.

Nettoomsättningen ökade med tre miljarder kronor till 14.794 (11.733) miljoner kronor jämfört med samma period föregående år. Rensat för valutakurs­rörelser och förvärv ökade omsättningen med sex procent.

Det är främst affärsområdet Supply Chain Solutions som driver den förbättrade lönsamheten – rörelseresultatet ökade med 308 miljoner till 966 (658) miljoner kronor. Affärsområdet står nu för 81 procent av Elanders omsättning.

Styrelsen föreslår höjd utdelning på 4,15 (3,60) kronor per aktie för 2022.

Print & Packaging Solutions

Affärsområdet Print & Packaging Solutions ökade med 8,9 procent under året och under fjärde kvartalet var den organiska tillväxten närmare tolv procent, vilket främst var hänförligt till det nya kundavtal som aviserades för i rapporten för andra kvartalet. Implementationen av denna kund inom onlineprint har gått enligt plan. Beräknad årlig försäljning uppgår till cirka 100 miljoner med sin absoluta tyngdpunkt i fjärde kvartalet. Justerad EBITDA-marginal för affärsområdet skrevs till 6,0 (6,5) procent.

– För vårt affärsområde Print & Packaging Solutions fort­satte återhämtningen och de levererade ett fjärde kvartal som var klart bättre än föregående år. I kvartalet kunde vi se en stark åter­hämtning från både existerande och nya kunder inom onlineprint. Detta var den främsta anledningen till det bättre resultatet, kommenterar koncernchef Magnus Nilsson rapporten.

Man kunde även se positiva effekter av de prishöjningar som man gjort och att tillgången till material fortsätter att stabiliseras.

Lager och logistik gynnas kortsiktigt

Generellt är det fortsatt hög efterfrågan gällande extralagring av många olika typer av produkter, skriver man i rapporten. Det indikerar enligt Elanders en allmänt minskad efterfrågan, då återförsäljarledet börjar tacka nej till ytterligare leveranser.

”Kortsiktigt gynnar efterfrågan på extra lagringsyta logistikföretag som Elanders, då utnyttjandegraden på våra enheter ökar.”.

Förändrad försörjningskedja

Elanders börjar se tecken på att kunderna börjar förändra sin försörjningskedja. Detta sker främst genom en ökad andel inköpta komponenter från mer närliggande länder, skriver man.

– Ett bra exempel på detta är att biltillverkare i Europa köper mer komponenter från andra europeiska länder för att minska beroendet av Asien. Det borde gynna Elanders med vår starka närvaro i Europa. Ett annat exempel är att vissa datortillver­ kare har flaggat för att de avser att sluta använda chip tillverkade i Kina senast år 2024. Den globala försörjningskedja som vi känner idag kan komma att förändras, säger Magnus Nilsson.

Elanders helåret 2022

  • Omsättningen ökade till 14 974 (11 733) Mkr, vilket motsvarade en organisk tillväxt om sex procent, om förvärv exkluderas och oförändrade valutakurser används. Bergen Logistics, som förvärvades i slutet av förra året, hade en stark organisk tillväxt i USA med höga tvåsiffriga tillväxttal.
  • Justerad EBITA ökade till 966 (658) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 6,5 (5,6) procent och en resultatförbättring om 47 procent.
  • Under perioden har engångsposter om cirka -26 Mkr netto belastat rörelseresultatet. Dessa är huvudsakligen hänförliga till det under fjärde kvartalet tidigare aviserade åtgärdsprogrammet i Tyskland samt den omvärdering av andelar i intresseföretag som gjordes i samband med en fusion under andra kvartalet.
  • Justerat nettoresultat ökade till 499 (348) Mkr, motsvarande 13,63 (9,60) kronor per aktie, vilket är en förbättring med 42 procent.
  • Det operativa kassaflödet för perioden ökade till 1 210 (-105) Mkr, varav köpeskillingar kopplade till förvärv utgjorde -44 (-1 267) Mkr.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 4,15 (3,60) kronor per aktie för 2022.
  • Reduktionsmål har satts för koncernens växthusgasutsläpp. Det innefattar bland annat en reducering av koncernens utsläpp inom scope 1 och 2 med 50 procent till år 2030.

Elanders fjärde kvartalet 2022

  • Omsättningen ökade till 4 099 (3 364) Mkr, vilket motsvarade en organisk tillväxt om fem procent, om förvärv exkluderas och oförändrade valutakurser används. Bergen Logistics fortsatte att ha en stark organisk tillväxt i USA med tvåsiffriga tillväxttal.
  • Justerad EBITA ökade till 331 (244) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 8,1 (7,3) procent och en resultatförbättring om 36 procent.
  • Under perioden har engångsposter om -58 Mkr belastat rörelseresultatet. Dessa är hänförliga till det tidigare aviserade åtgärdsprogrammet i Tyskland samt ytterligare avsättning för tilläggsköpeskilling för ett förvärv som utvecklats bättre än förväntat.
  • Justerat nettoresultat ökade till 184 (136) Mkr, motsvarande 5,11 (3,73) kronor per aktie, vilket är en förbättring med 37 procent.
  • Det operativa kassaflödet ökade till 495 (-680) Mkr, varav köpeskillingar kopplade till förvärv utgjorde 1 (-1 153) Mkr.
Annons

KLART: Ikea bakom ny förpackningsutbildning i Älmhult

Ämnen i artikeln: Ikea

Älmhult Kommun startar en ny förpackningsutbildning med Ikea som initiativtagare. ”Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan”

Älmhult Kommun, och speciellt utbildningschef Roger Johansson, fick i dagarna ett glädjande besked. Förpackningsingenjörsutbildningen, som man sökte för andra gången under förra året, har fått godkänt av Myndigheten för Yrkeshögskola.

Utbildningen är på två år och den som genomgår utbilsningen får en yrkeshögskoleexamen som Förpackningsingenjör. Antal platser är tjugo per år och man har fått beviljat tre starter – totalt 60 personer.

Några av de företag och organisationer som varit med och tagit fram utbildningen är Frontpac, Smurfit Kappa, IKEA, Boxon och Volvo Cars.

Roger Johansson på Älmhult Kommun berätta om den nya YH-utbildning:

– Vi har fått 20 utbildningsplatser finansierade av Myndigheten för Yrkeshögskola och vi funderar till och med på att göra ett överintag på ett par elever. Vi planerar att starta upp i månadsskiftet augusti/september i år.

För kommunen är det många positiva effekter.

– Det allra viktigaste är att vi kan vara delaktiga i företagens kompetensförsörjning. Vi tror att vi har tagit fram en utbildning som fyller många behov inom branschen. Det andra vi ser är att Älmhult får en plats på utbildningskartan. Vi är en starkt växande kommun och tror att det ytterligare kan bidra till att stärka attraktiviteten.

Ikea tog initiativet – ”förpackningar ligger oss varmt om hjärtat”

Det är Ikea som initierat utbildningen.

– Många förknippar IKEA med platta paket och förpackningar ligger oss varmt om hjärtat. Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan och kunskap om att skapa förpackningslösningar som är optimerade utifrån kedjans alla delar. För oss är det kritiskt för att fortsätta utveckla verksamheten. Vi är därför oerhört glada över möjligheten att göra den här långsiktiga investeringen i samarbete med kommunen och andra aktörer från näringslivet, kommenterar Ola Knutsson, Packaging Solution Engineer Leader på IKEA of Sweden på almhult.se.

Söker utbildningsledare

Just nu är man i full gång med att rekrytera en utbildningsledare, som ska vara ansvarig för genomförandet av utbildningen.

– Vi har fått stort gensvar från näringslivet och håller på att formera en ledningsgrupp. När utbildningsledaren är på plats börjar också arbetet med att marknadsföra utbildningen. Som kuriosa kan jag nämna att vi redan nu, den 24:e januari, har fått in en ansökan från en som vill gå utbildningen, avslutar Roger Johansson.

Ämnen i artikeln: Ikea
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsbruk planerar för att tillfälligt kunna göra produktionsuppehåll

Ämnen i artikeln: Priset på papper

Om marknadsläget kräver det.

Ämnen i artikeln: Priset på papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Missa inte att tävla med dina etiketter – sista anmälningsdag är 16 februari

Ämnen i artikeln: Etikett

Det närmar sig slutet på anmälningstiden för den som vill vara med och försvara den svenska etikettäran och anmäla sig till årets Finat Label Competition.

Sista dag för inlämnande av bidrag är den 16:e februari.

Regler och kategorier i den 43:e omgången av tävlingen kan laddas ned på organisationens sajt.

Stort lycka till säger vi, och vi ser fram emot att få intervjua några svenska vinnare så snart juryn gjort sitt jobb.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

H-Tryck har investerat sju miljoner till i sina muggar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Valio fäster korken i kartongen enligt nya EU-direktivet

I juli 2024 måste alla plastkorkar sitta fast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lobbyist för bioplastorganisation

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ISO släpper riktlinjer för arbetet mot netto-nollutsläpp

Skapar en gemensam bas för arbetet med att minska utsläppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls köper tyskt tryckeri

Ämnen i artikeln: Etikett

Nordvalls Etikett förvärvar tyska Kölle Etiketten GmbH och tog över ägandeskapet i början av 2023.

Nordvalls äger sedan år 2021 engelska Watermill Press och etablerar därmed sin andra produktionsenhet utanför Sverige.

Kölle Etiketten GmbH, beläget i Esslingen, i regionen Stuttgart, tillverkar förutom självhäftande
etiketter även flexibla förpackningar som tepåseetiketter med tillhörande taggar. Det familjeägda tryckeriet startades år 1884 och drivs idag av fjärde generationen Kölle.

Genom förvärvet blir Kölle med 36 anställda ett helägt dotterbolag till Nordvalls.

– Nordvalls har som mål att växa med lönsamhet och Kölle är ett bra komplement till våra befintliga tryckerier i Sjöbo, Bjuv, Nässjö och Bradford. Vi ser fram emot samarbetet mellan våra företag och de möjligheter vår nya bredare produktportfölj kan erbjuda, säger Nordvalls vd Patrik Jenemark i ett pressmeddelande.

– Vi är glada över att bli en del av Nordvalls med deras entreprenörsdrivna och långsiktiga ägare, Possehl Identification Solutions. Tillsammans med en stark ägare har vi möjlighet att vidareutveckla företaget i Esslingen långsiktigt, vilket är en trygghet för våra anställda och kunder, säger Philipp Kölle, vd på Kölle Etiketten, som även fortsättningsvis kommer att vara detta.

Förvärvet av Kölle ger Nordvalls förutom en förstärkt närvaro på tyska marknaden även en bredare och starkare produktportfölj. Förvärvet blir Nordvalls tredje förvärv sedan år 2020.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intermail köper ytterligare en svensk byrå

Ämnen i artikeln: Intermail
Ämnen i artikeln: Intermail
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk print- och profilaktör med filial i Sverige startar om med ny partner

Produktion i Polen. ”Det är utveckling framför avveckling”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]