Elanders gör rekordresultat – den globala försörjningskedjan förändras

Elanders har lämnat bokslutskommuniké för 2022.
Elanders har lämnat bokslutskommuniké för 2022.

Elanders har lämnat rapport för 2022. Helårsresultatet ”är vårt bästa någonsin”, skriver koncernchef Magnus Nilsson i rapporten.

Nettoomsättningen ökade med tre miljarder kronor till 14.794 (11.733) miljoner kronor jämfört med samma period föregående år. Rensat för valutakurs­rörelser och förvärv ökade omsättningen med sex procent.

Det är främst affärsområdet Supply Chain Solutions som driver den förbättrade lönsamheten – rörelseresultatet ökade med 308 miljoner till 966 (658) miljoner kronor. Affärsområdet står nu för 81 procent av Elanders omsättning.

Styrelsen föreslår höjd utdelning på 4,15 (3,60) kronor per aktie för 2022.

Print & Packaging Solutions

Affärsområdet Print & Packaging Solutions ökade med 8,9 procent under året och under fjärde kvartalet var den organiska tillväxten närmare tolv procent, vilket främst var hänförligt till det nya kundavtal som aviserades för i rapporten för andra kvartalet. Implementationen av denna kund inom onlineprint har gått enligt plan. Beräknad årlig försäljning uppgår till cirka 100 miljoner med sin absoluta tyngdpunkt i fjärde kvartalet. Justerad EBITDA-marginal för affärsområdet skrevs till 6,0 (6,5) procent.

– För vårt affärsområde Print & Packaging Solutions fort­satte återhämtningen och de levererade ett fjärde kvartal som var klart bättre än föregående år. I kvartalet kunde vi se en stark åter­hämtning från både existerande och nya kunder inom onlineprint. Detta var den främsta anledningen till det bättre resultatet, kommenterar koncernchef Magnus Nilsson rapporten.

Man kunde även se positiva effekter av de prishöjningar som man gjort och att tillgången till material fortsätter att stabiliseras.

Lager och logistik gynnas kortsiktigt

Generellt är det fortsatt hög efterfrågan gällande extralagring av många olika typer av produkter, skriver man i rapporten. Det indikerar enligt Elanders en allmänt minskad efterfrågan, då återförsäljarledet börjar tacka nej till ytterligare leveranser.

”Kortsiktigt gynnar efterfrågan på extra lagringsyta logistikföretag som Elanders, då utnyttjandegraden på våra enheter ökar.”.

Förändrad försörjningskedja

Elanders börjar se tecken på att kunderna börjar förändra sin försörjningskedja. Detta sker främst genom en ökad andel inköpta komponenter från mer närliggande länder, skriver man.

– Ett bra exempel på detta är att biltillverkare i Europa köper mer komponenter från andra europeiska länder för att minska beroendet av Asien. Det borde gynna Elanders med vår starka närvaro i Europa. Ett annat exempel är att vissa datortillver­ kare har flaggat för att de avser att sluta använda chip tillverkade i Kina senast år 2024. Den globala försörjningskedja som vi känner idag kan komma att förändras, säger Magnus Nilsson.

Elanders helåret 2022

  • Omsättningen ökade till 14 974 (11 733) Mkr, vilket motsvarade en organisk tillväxt om sex procent, om förvärv exkluderas och oförändrade valutakurser används. Bergen Logistics, som förvärvades i slutet av förra året, hade en stark organisk tillväxt i USA med höga tvåsiffriga tillväxttal.
  • Justerad EBITA ökade till 966 (658) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 6,5 (5,6) procent och en resultatförbättring om 47 procent.
  • Under perioden har engångsposter om cirka -26 Mkr netto belastat rörelseresultatet. Dessa är huvudsakligen hänförliga till det under fjärde kvartalet tidigare aviserade åtgärdsprogrammet i Tyskland samt den omvärdering av andelar i intresseföretag som gjordes i samband med en fusion under andra kvartalet.
  • Justerat nettoresultat ökade till 499 (348) Mkr, motsvarande 13,63 (9,60) kronor per aktie, vilket är en förbättring med 42 procent.
  • Det operativa kassaflödet för perioden ökade till 1 210 (-105) Mkr, varav köpeskillingar kopplade till förvärv utgjorde -44 (-1 267) Mkr.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 4,15 (3,60) kronor per aktie för 2022.
  • Reduktionsmål har satts för koncernens växthusgasutsläpp. Det innefattar bland annat en reducering av koncernens utsläpp inom scope 1 och 2 med 50 procent till år 2030.

Elanders fjärde kvartalet 2022

  • Omsättningen ökade till 4 099 (3 364) Mkr, vilket motsvarade en organisk tillväxt om fem procent, om förvärv exkluderas och oförändrade valutakurser används. Bergen Logistics fortsatte att ha en stark organisk tillväxt i USA med tvåsiffriga tillväxttal.
  • Justerad EBITA ökade till 331 (244) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 8,1 (7,3) procent och en resultatförbättring om 36 procent.
  • Under perioden har engångsposter om -58 Mkr belastat rörelseresultatet. Dessa är hänförliga till det tidigare aviserade åtgärdsprogrammet i Tyskland samt ytterligare avsättning för tilläggsköpeskilling för ett förvärv som utvecklats bättre än förväntat.
  • Justerat nettoresultat ökade till 184 (136) Mkr, motsvarande 5,11 (3,73) kronor per aktie, vilket är en förbättring med 37 procent.
  • Det operativa kassaflödet ökade till 495 (-680) Mkr, varav köpeskillingar kopplade till förvärv utgjorde 1 (-1 153) Mkr.
Annons

UF-företag: Smart förpackning vann årets innovation

”Kan ha stora affärsmöjligheter på lång sikt.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hemlighetsfullt samarbete för att ta fram en helt ny produkt eller råvara från skogen

Det finska samarbetet ska vara i mål med sitt projekt senast 2027.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Firar 87 världscupssegrar med specialförpackning i limited editon

Barilla hyllar Mikaela Shiffrins historiska 87:e världscupseger i alpin skidåkning med ett specialdesignat pastapaket i begränsad upplaga.

Förpackningen innehåller pasta i form av siffrorna ”8” och ”7” och totalt har 87 specialutgåvor av paketet producerats, varav 86 kommer att signeras av Mikaela Shiffrin inför auktionen och försäljningen.

Paketen kommer auktioneras ut till förmån för välgörenhet via plattformen Charity Stars, där intäkterna går till ideella organisationen Food for Soul. Barilla har haft ett långvarigt partnerskap med Shiffrin och lanserar även en 87 sekunder lång film för att fira hennes prestationer, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Apak publicerar hållbarhetsredovisning: Fokuserar på samarbete med kunder och leverantörer

Ska nå nettonollutsläpp utan klimatkompensation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

2,5 miljoner ton förpackningar till återvinning de senaste fem åren – ökning med 15 procent

Ämnen i artikeln: ÅtervinningFTI

Återvinningstrenden i Sverige fortsätter att stärkas, med en ökning på 15 procent i insamlingen av förpackningar sedan 2018.

Hushållen har blivit bättre på att sortera ut plastförpackningar, och de senaste fem åren har mängden insamlade plastförpackningar motsvarat 1,5 varv runt jorden med uppradade diskmedelsflaskor, enligt Förpackningsinsamlingen (FTI).

Under 2022 lämnades 530.000 ton förpackningar in till återvinning, vilket motsvarar 50,4 kg per invånare. Insamlingen av pappersförpackningar ökade mest, med 28 procent, medan plastförpackningar ökade med 22 procent. Insamlingen av metall- och glasförpackningar ökade med sex respektive fyra procent.

Insamlingsstatistik från FTI

MaterialGlasPapperPlastMetallTotalt
202222,217,59,01,750,4
201821,814,17,61,745,2
201319,512,45,31,638,8
FTI:s insamlingsstatistik – översikt (kg per invånare).
Ämnen i artikeln: ÅtervinningFTI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM påskyndar nedläggning av tidningspappersbruk

Ämnen i artikeln: UPM

UPM meddelar planer på att minska kapaciteten för tidningspapper i Tyskland och Österrike.

Ämnen i artikeln: UPM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls ställer ut på Interpack

Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Westpak blir Walki Westpak

Ämnen i artikeln: WalkiWestpack
Ämnen i artikeln: WalkiWestpack
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alvöen går ihop med sin service-partner

Ämnen i artikeln: Alvöen

Alvöen startade upp en svensk verksamhet 2019 och har under verksamhetens första år byggt upp en bas i form av intressenter och samarbetspartners. Inför 2023 stärker man såväl organisation som utbud bland annat genom att slå sig samman med CNC Sweden AB.

– Med dessa två bolag i ett kan vi skapa ett center där vi erbjuder kunden en komplett lösning bestående av fräs- och skärutrustning, service, rådgivning, frässtål samt övriga tillbehör och förbrukningsmaterial, säger Hendrik Fasmer, ägare och vd för Alvøen i ett meddelande.

Alvöen AB säljer Multicam CNC fräs- och skärbord på den svenska marknaden. CNC Sweden är sedan tidigare servicepartner till Alvöen i Sverige.

Läs också: VD-byte på Alvöen i Sverige

Nya lokaler med showroom

Från och med februari är Alvöen AB på plats i nya lokaler i Sandared strax utanför Borås. I april månad kommer en ny demomaskin i form av en MultiCam Apex3 med tillbehör. I det nya showroomet kommer man även att kunna se tillbehör som frässtål och förbrukningsmaterial. På sikt är planen att utöka med fler intressanta produkter.

Ny webbshop

Som en del av den nya satsningen publicerar företaget inom kort även en webbshop med fler nyheter, bland annat ett större lager och ett utökat serviceutbud.

Alvöen AB består idag av vd Hendrik Fasmer, Sverigeansvarig Johan Millby, Patrik Kivistö från tidigare CNC Sweden AB som tekniker och Katarina Millby som har hand om marknadsföringen. Man har också flera tekniker tillgängliga i både Bergen och i Sarpsborg vid gränsen Sverige/Norge.

Ämnen i artikeln: Alvöen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya förpackningslösningar ska göra e-handeln mer hållbar

Ämnen i artikeln: e-handel

Ska utveckla förpackningslösningar som kan minska resursslöseri och höja e-handelns effektivitet och hållbarhet.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]