Elanders gör rekordresultat – den globala försörjningskedjan förändras

Elanders har lämnat bokslutskommuniké för 2022.
Elanders har lämnat bokslutskommuniké för 2022.

Elanders har lämnat rapport för 2022. Helårsresultatet ”är vårt bästa någonsin”, skriver koncernchef Magnus Nilsson i rapporten.

Nettoomsättningen ökade med tre miljarder kronor till 14.794 (11.733) miljoner kronor jämfört med samma period föregående år. Rensat för valutakurs­rörelser och förvärv ökade omsättningen med sex procent.

Det är främst affärsområdet Supply Chain Solutions som driver den förbättrade lönsamheten – rörelseresultatet ökade med 308 miljoner till 966 (658) miljoner kronor. Affärsområdet står nu för 81 procent av Elanders omsättning.

Styrelsen föreslår höjd utdelning på 4,15 (3,60) kronor per aktie för 2022.

Print & Packaging Solutions

Affärsområdet Print & Packaging Solutions ökade med 8,9 procent under året och under fjärde kvartalet var den organiska tillväxten närmare tolv procent, vilket främst var hänförligt till det nya kundavtal som aviserades för i rapporten för andra kvartalet. Implementationen av denna kund inom onlineprint har gått enligt plan. Beräknad årlig försäljning uppgår till cirka 100 miljoner med sin absoluta tyngdpunkt i fjärde kvartalet. Justerad EBITDA-marginal för affärsområdet skrevs till 6,0 (6,5) procent.

– För vårt affärsområde Print & Packaging Solutions fort­satte återhämtningen och de levererade ett fjärde kvartal som var klart bättre än föregående år. I kvartalet kunde vi se en stark åter­hämtning från både existerande och nya kunder inom onlineprint. Detta var den främsta anledningen till det bättre resultatet, kommenterar koncernchef Magnus Nilsson rapporten.

Man kunde även se positiva effekter av de prishöjningar som man gjort och att tillgången till material fortsätter att stabiliseras.

Lager och logistik gynnas kortsiktigt

Generellt är det fortsatt hög efterfrågan gällande extralagring av många olika typer av produkter, skriver man i rapporten. Det indikerar enligt Elanders en allmänt minskad efterfrågan, då återförsäljarledet börjar tacka nej till ytterligare leveranser.

”Kortsiktigt gynnar efterfrågan på extra lagringsyta logistikföretag som Elanders, då utnyttjandegraden på våra enheter ökar.”.

Förändrad försörjningskedja

Elanders börjar se tecken på att kunderna börjar förändra sin försörjningskedja. Detta sker främst genom en ökad andel inköpta komponenter från mer närliggande länder, skriver man.

– Ett bra exempel på detta är att biltillverkare i Europa köper mer komponenter från andra europeiska länder för att minska beroendet av Asien. Det borde gynna Elanders med vår starka närvaro i Europa. Ett annat exempel är att vissa datortillver­ kare har flaggat för att de avser att sluta använda chip tillverkade i Kina senast år 2024. Den globala försörjningskedja som vi känner idag kan komma att förändras, säger Magnus Nilsson.

Elanders helåret 2022

  • Omsättningen ökade till 14 974 (11 733) Mkr, vilket motsvarade en organisk tillväxt om sex procent, om förvärv exkluderas och oförändrade valutakurser används. Bergen Logistics, som förvärvades i slutet av förra året, hade en stark organisk tillväxt i USA med höga tvåsiffriga tillväxttal.
  • Justerad EBITA ökade till 966 (658) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 6,5 (5,6) procent och en resultatförbättring om 47 procent.
  • Under perioden har engångsposter om cirka -26 Mkr netto belastat rörelseresultatet. Dessa är huvudsakligen hänförliga till det under fjärde kvartalet tidigare aviserade åtgärdsprogrammet i Tyskland samt den omvärdering av andelar i intresseföretag som gjordes i samband med en fusion under andra kvartalet.
  • Justerat nettoresultat ökade till 499 (348) Mkr, motsvarande 13,63 (9,60) kronor per aktie, vilket är en förbättring med 42 procent.
  • Det operativa kassaflödet för perioden ökade till 1 210 (-105) Mkr, varav köpeskillingar kopplade till förvärv utgjorde -44 (-1 267) Mkr.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 4,15 (3,60) kronor per aktie för 2022.
  • Reduktionsmål har satts för koncernens växthusgasutsläpp. Det innefattar bland annat en reducering av koncernens utsläpp inom scope 1 och 2 med 50 procent till år 2030.

Elanders fjärde kvartalet 2022

  • Omsättningen ökade till 4 099 (3 364) Mkr, vilket motsvarade en organisk tillväxt om fem procent, om förvärv exkluderas och oförändrade valutakurser används. Bergen Logistics fortsatte att ha en stark organisk tillväxt i USA med tvåsiffriga tillväxttal.
  • Justerad EBITA ökade till 331 (244) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 8,1 (7,3) procent och en resultatförbättring om 36 procent.
  • Under perioden har engångsposter om -58 Mkr belastat rörelseresultatet. Dessa är hänförliga till det tidigare aviserade åtgärdsprogrammet i Tyskland samt ytterligare avsättning för tilläggsköpeskilling för ett förvärv som utvecklats bättre än förväntat.
  • Justerat nettoresultat ökade till 184 (136) Mkr, motsvarande 5,11 (3,73) kronor per aktie, vilket är en förbättring med 37 procent.
  • Det operativa kassaflödet ökade till 495 (-680) Mkr, varav köpeskillingar kopplade till förvärv utgjorde 1 (-1 153) Mkr.
Annons

Uppdaterat regelverk för Oeko-Tex 2023 – PFAS inte längre okej

kemi
Ämnen i artikeln: Textil

Oeko-Tex har uppdaterade sina riktlinjer och regler för 2023 och de nya bestämmelserna kommer börja gälla under första kvartalet i år efter en övergångsperiod.

För det första så harOeko-Tex utfärdat ett allmänt förbud mot användningen av perfluorerade och polyfluorerade alkylämnen (PFAS/PFC) i textilier, läder och skor för certifieringarna STANDARD 100, Leather Standard och Eco Passport.

Vidare har man integrerat ”BHive-appen” med ”GoBlu i STeP” vilket kommergöra det möjligt för certifierade produktionsföretag att kontrollera hållbarhetskrav och kemihantering i globala leverantörskedjor.

Den nya certifieringen Oeko-Tex Organic Cottonkommer att verifiera pålitlig märkning av ekologisk bomullstextilier från april 2023.

Slutligen kommer den tidigare frivilliga på plats-besöket hos kunder för Eco Passport-certifieringen nu vara obligatoriskt. Mer information hittar du i det här pressmeddelandet från Oeko-Tex.

Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succé för bolag som ville bevisa att det går att tillverka textil i större skala i Sverige

Ämnen i artikeln: Textil
Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Modejättar går samman för att hantera textilavfall

Ämnen i artikeln: Textil
Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fabriqen virala på Tiktok

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danska branschorganisationen byter namn och skrotar miljökrav

Danish Promotion Association (DPA), som drivs av Grakom, har bytt namn till Dansk Promotion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ett år kvar för Bertelsmanns sista djuptryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafisk koncern förvärvar byrå med fokus på givarorganisationer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gratistidning läggs ner på grund av stigande kostnaderna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bred nedgång i svensk e-handel under 2022

E-handeln från utlandet minskade mest.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd – och ny säljchef – på Focusneo

Ämnen i artikeln: FocusneoSkylt

Carl Granöö tar över vd-posten på skyltföretaget Focusneo och ersätter Magnus Näslund som innehaft rollen sedan 2013. Samtidigt tillträder Johan Söderman som ny försäljningschef på den svenska marknaden.

Carl Granöö som är ny vd började jobba i bolaget 2002 och sedan 2017 har han varit chef över företagets säljorganisation.

Johan Söderman, som ersätter Carl på posten som försäljningschef kommer att ingå i Focusneos ledningsgrupp. Han har arbetat med försäljning sedan mer än 20 år och kommer närmast från en roll som försäljningschef på Sensor Control Nordic.

Magnus Näslund lämnar rollen som vd, men kommer att arbeta vidare inom bolaget och fokusera på viktiga nyckelkunder. Magnus har även kvar sina roller i styrelsen och koncernledningen.

Ämnen i artikeln: FocusneoSkylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons