Elanders får pris igen för affischkampanj

Elanders affischkampanj ”Elanders on very important matters” uppmärksammas återigen internationellt. Denna gång belönas den fjärde affischen i kampanjen, Winners, av prestigefulla Art Directors Club och Clio Awards i New York. Kampanjen är framtagen av Happy Forsman & Bodenfors.
De tre första affischerna i Elanders kampanj ”Elanders on very important matters”, Movie bad guys, Swedish summer och First novel vann 2010 guld i Cannes Lions International Advertising Festival. Efter det togs en fjärde affisch fram med det passande namnet Winners. Likt de tidigare affischerna uppmärksammas nu även Winners i internationella reklamtävlingar. Den 10 maj belönades den med guld i kategorin Poster Design/Promotional på prestigefulla Art Directors Club 90th Annual Award i New York. Drygt en vecka senare var det dags igen när Winners knep bronsmedaljen i kategorin Design/Posters på Clio Awards den 19 maj, även denna gång i New York.
Affischerna är producerade med olika exempel på exklusiva trycktekniker, allt från lack-, folie- och skrapfärg till dofter och strukturer. Kampanjen ”Elanders on very important matters” riktar sig främst till reklambyråer och marknadsavdelningar. Syftet är att förmedla Elanders enorma kunskap inom tryck och samtidigt visa upp vilka fantastiska möjligheter det finns att göra spännande trycksaker med val av effekter, färger och trycktekniker.
– Vi ville nå ut till andra målgrupper än de Elanders traditionellt varit kända hos, exempelvis Art Directors och Creative Directors. Uppdraget till Happy Forsman & Bodenfors var att de skulle göra en kampanj som skulle väcka deras eget intresse. Och det har de verkligen lyckats med, affischerna har lett till såväl priser och uppmärksamhet som nya kunder, säger Peter Thyrén på Elanders.
För den som är intresserad av affischerna går de att beställa på www.elanders.se/affischer