Elanders får pris igen för affischkampanj

Pressmeddelande 2011-05-20

Elanders affischkampanj ”Elanders on very important matters” uppmärksammas återigen internationellt. Denna gång belönas den fjärde affischen i kampanjen, Winners, av prestigefulla Art Directors Club och Clio Awards i New York. Kampanjen är framtagen av Happy Forsman & Bodenfors.

De tre första affischerna i Elanders kampanj ”Elanders on very important matters”, Movie bad guys, Swedish summer och First novel vann 2010 guld i Cannes Lions International Advertising Festival. Efter det togs en fjärde affisch fram med det passande namnet Winners. Likt de tidigare affischerna uppmärksammas nu även Winners i internationella reklamtävlingar. Den 10 maj belönades den med guld i kategorin Poster Design/Promotional på prestigefulla Art Directors Club 90th Annual Award i New York. Drygt en vecka senare var det dags igen när Winners knep bronsmedaljen i kategorin Design/Posters på Clio Awards den 19 maj, även denna gång i New York.

Affischerna är producerade med olika exempel på exklusiva trycktekniker, allt från lack-, folie- och skrapfärg till dofter och strukturer. Kampanjen ”Elanders on very important matters” riktar sig främst till reklambyråer och marknadsavdelningar. Syftet är att förmedla Elanders enorma kunskap inom tryck och samtidigt visa upp vilka fantastiska möjligheter det finns att göra spännande trycksaker med val av effekter, färger och trycktekniker.

– Vi ville nå ut till andra målgrupper än de Elanders traditionellt varit kända hos, exempelvis Art Directors och Creative Directors. Uppdraget till Happy Forsman & Bodenfors var att de skulle göra en kampanj som skulle väcka deras eget intresse. Och det har de verkligen lyckats med, affischerna har lett till såväl priser och uppmärksamhet som nya kunder, säger Peter Thyrén på Elanders.

För den som är intresserad av affischerna går de att beställa på www.elanders.se/affischer

Falkenberg Graphic Media först i Norden med ny CTP från Fujifilm

Ämnen i artikeln: Edvard SchneidlerFujifilm

En helt ny CTP-modell har installerats hos Falkenberg Graphic Media.

Det är nya Fujifilm Luxel T-X5, som lanserades nyligen, som tryckeriet investerat i samtidigt som man nu kör med Fujifilms nya processfria plåt, Superia ZX.

– Vi valde Luxel T-X5 tack vare den höga prestandan i kombination men maskinens enkelhet. Fyra kassetter, inbyggd stans och en utkörningshastighet av 55 plåtar per timme, säger Erik Tibell som är prepress-chef på Falkenberg Graphic Media.

Man har valt en processfri plåt vilket gör att maskinen tar mindre golvyta när det inte behövs någon framkallare

– Att maskinen har hög ”upp-tid” är viktigt för oss då vi producerar i treskift och att vi själva kan utföra en del underhåll gör att vi kan planera bättre och dessutom slipper vi dyra serviceavtal, avslutar Erik.

Läs mer om nya plåtsättaren på Branschtorget.

Ämnen i artikeln: Edvard SchneidlerFujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag drabbat av cyberattack

Leveransförseningar kan förekomma, men företaget ”arbetar intensivt för att säkerställa leveranskapaciteten”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith beställer ny produktionslinje till Italien

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill sätta ny branschstandard för transportförpackningar till e-handeln

”Transportförpackningarna är anpassade till butikshandeln”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya förpackningslagen – kan tvinga Systembolaget att sälja dryck på tapp

”Absurt och verklighetsfrånvänt”. ”Tvinga oss inte att laga det som inte är trasigt”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Metsä och Fortum inleder förstudie för att omvandla träbaserad koldioxid till bioprodukter

Ämnen i artikeln: Metsä
Ämnen i artikeln: Metsä
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud utnämner Kevin Kuznicki till ny chef för Nordamerika

Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Kevin Kuznicki till ny ansvarig för Billerud North America. Kuznicki, som varit anställd hos Billerud sedan 2021, är redan en del av företagets koncernledning, skriver man i ett pressmeddelande.

Christoph Michalski, vd och koncernchef för Billerud, uttrycker sin tilltro till Kuznicki som den rätta personen att leda företagets resa i USA framöver, med tanke på hans erfarenhet från olika positioner och branscher.

Han ersätter Robert Kreizenbeck, som lämnade företaget under mars.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Revolutionerande bioförpackning får utvecklingsstöd i miljonklassen

I det strategiska innovationsprogrammet BioInnovations ”snabbspår” har fem projekt nu beviljats medel att arbeta vidare i ett andra steg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget inviger nya lokaler med event för branschen

Ämnen i artikeln: Stobildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg har nu flyttat in i sina nya lokaler på 3.500 skräddarsydda kvadratmeter och med 10 meters takhöjd.

– Detta har gett oss ett stort lyft i flera dimensioner och vi vill fira detta tillsammans med kunder, kollegor och samarbetspartners, säger vd Jonas Hellke till Branschkoll.

Den 27 april bjuder man in till ett öppet hus.

Föredrag, minimässa och fabriksvisning

Under dagen, som startar med lunch, bjuds det såklart på fabriksvisning men också demonstrationer från ett 15-tal partners i en minimässa vilket pågår fram till klockan 17.

Niklas Blonér, centrumchef för Väla, berättar under ett seminarium om handelns spännande utveckling och framtid.

– Tanken är att branschen ska få uppleva Storbildsbolagets nya lokaler och tillsammans med oss skapa en oförglömlig dag fylld av inspiration, nätverkande och nya möjligheter, säger Jonas Hellre.

Afterwork och mingel i nya lokaler

På eftermiddagen övergår firandet till en afterwork där maskinerna tystnar och minglet tar vid. En afterwork-buffé serveras från kl. 17:30.

Deltagande är kostnadsfritt, men det gäller att anmäla sig vilket man gör här.

De partners som är på plats den 27 april är:

Ämnen i artikeln: Stobildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dalatryckeri byter ägare

Ämnen i artikeln: Bokstaven

Henningsons Tryckeri i Borlänge blir en del av den växande grafiska koncernen Bokstaven.

Tryck- och mediekoncernen Bokstaven i Rättvik AB med 33 anställda tar från och med den 31 mars över Henningsons Tryckeri AB i Borlänge, som har 9 anställda.

”Vi bygger en stark koncern”

Verksamheten hos Henningsons kommer att drivas vidare i stort sett som tidigare, och kommer att stärka och komplettera Bokstavens utbud ytterligare, skriver man i ett meddelande till Branschkoll.

– Det här är det fina med Dalarna, det ena leder till det andra och eftersom vi har gemensamma bekanta fick jag höra att Henningsons Tryckeri ville hitta ett nytt sätt att driva sitt tryckeri på. Vi kommer inte att göra någon större förändring på Henningsons utan den här affären gör oss starkare och kompletterar vårt utbud ytterligare. Vi bygger en stark koncern med ambitionen att ta väl hand om våra kunder och anställda och erbjuda det mesta inom tryck, media och företagsprofilering, säger Håkan Johansson som är vd på Bokstaven.

Tredje generationen

Henningsons Tryckeri startades 1947 och har under tre generationer levererat trycksaker till Borlänge-Falunregionen med omnejd.

Henningsons har förutom tryckpressar även ett utvecklat bokbinderi och en layoutateljé.

Syskonen Dan och Eva Henningson säljer företaget men kommer att jobba kvar på Henningsons

– Visst är det ju sentimentalt, vi har ju vuxit upp i det här tryckeriet men å andra sidan känns det jättespännande. Vi är ju kvar och det kommer bli jättekul att få vara med på den här tillväxtresan, säger Henningsons Tryckeris ägare Dan och Eva Henningson.

Bokstaven i Rättvik, som grundades 1994, består i dagsläget av sex företag med produktion och tillverkning av trycksaker, tidningar, skyltar, banderoller, utställningsmaterial, packtejp, profilkläder, presentreklam, arbetskläder och bildekor. Dessutom har man fem annonsblad med utdelning på olika orter.

Ämnen i artikeln: Bokstaven
redaktionen@branschkoll.se
Annons