Elanders affärsområde Print & Packaging växte 2019 – ”imponerande med tanke på det svåra marknadsläget för trycksaker”

Elanders affärsområde för tryck och förpackningar växte under 2019.
Elanders affärsområde för tryck och förpackningar växte under 2019.

Elanders visar på tillväxt inom print under 2019 – ”imponerande med tanke på det svåra marknadsläget för trycksaker”, kommenterar koncernchefen Magnus Nillson 2019 års bokslutskommuniké. Under fjärde kvartalet växte marginalen till tvåsiffriga 10,7 procent i affärsområdet Print & Packaging Solutions.

Nettoomsättningen för Elanders under 2019 ökade totalt med fem procent till 11,3 (10,7) miljarder kronor. Till största delen var det valutakursrörelser och förvärv som gjorde att omsättningen ökade. Den organiskt tillväxten, som låg på 0,3 procentenheter, var helt hänförlig till affärsområdet Print & Packaging Solutions som ökade organiskt med cirka tio procent.

Supply Chain Solutions hade en negativ organisk tillväxt, vilket delvis berodde på en minskad efterfrågan från kundsegmenten ’Automotive’ och ’Industrial’, delvis på medveten prioritering av mer lönsamma affärer, skriver man i rapporten.

Tillväxt inom print och förpackning

Inom Print & Packaging Solutions uppvisade verksamheterna i Tyskland och verksamheten inom prenumerationsboxar en kraftig tillväxt. Även utan prenumerationsboxverksamheten uppvisade affärsområdet en organisk tillväxt på närmare fem procent, vilket var ett resultat av nya affärer och en ökad marknadsandel framför allt på den konkurrensutsatta tyska marknaden.

Nettoomsättning för tryck och förpackning uppgick till 2,56 (2,24) miljarder kronor med en EBITA-marginal på 7,1 (6,3) procent.

Annons

Resultatförbättring

Justerad EBITA (rörelseresultatet justerat för avskrivningar på tillgångar identifierade vid förvärv samt engångsposter) ökade till 563 (523) miljoner kronor för Elanders, vilket motsvarade en marginal på 5,0 (4,9) procent. I rapporten skriver man att resultatförbättringen huvudsakligen berodde på att Print & Packaging och den asiatiska delen av Supply Chain Solutions gjorde ett av sina bästa år någonsin.

Den förbättrade marginalen inom print beror på effektiviseringar i kombination med ökad andel digitaltryck och ”bättre produktmix i övrigt”. Även det som man beskriver som ”en lyckad omställning av verksamheten i Sverige” har hjälpt till att förbättra rörelseresultatet.

Magnus Nilsson avslutar sin kommentar med att säga:

”Vi är försiktigt optimistiska inför 2020, där vi nu går in med en klart lägre kostnadsnivå än tidigare, även om den tyska marknaden var fortsatt utmanande under fjärde kvartalet.”

I Sverige var man under det fjärde kvartalet 150 (149) anställda.

Så här redovisar Elanders helåret 2019 samt fjärde kvartalet i siffror:

Helåret 2019

  • Omsättningen ökade med fem procent till 11 254 (10 742) Mkr, varav 0,3 procentenheter var organisk tillväxt.
  • Justerad EBITA ökade till 563 (523) Mkr och den justerade EBITA-marginalen ökade till 5,0 (4,9) procent. IFRS 16-effekten bidrog positivt med 35 Mkr på justerad EBITA.
  • Justerat resultat per aktie uppgick till 7,16 (7,18) kronor per aktie. IFRS 16-effekten bidrog negativt med -0,61 kronor per aktie.
  • Det operativa kassaflödet ökade till 1 454 (538) Mkr, varav förvärv utgjorde -5 (24) Mkr. IFRS 16-effekten bidrog positivt med 708 Mkr på det operativa kassaflödet.
  • Under perioden har engångsposter om -150 Mkr belastat rörelseresultatet, som en följd av det tidigare aviserade åtgärdsprogram som initierats i Tyskland och historiska felaktigheter som identifierats i redovisningen av kundprojekt.
  • Med anledning av införandet av IFRS 16 har de finansiella målen reviderats. De reviderade målen utgörs av mål för omsättningstillväxt, EBITA-marginal samt nettoskuld / EBITDA.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 2,90 (2,90) kronor per aktie för 2019.

Fjärde kvartalet

  • Omsättningen ökade med 14 Mkr till 2 904 (2 890) Mkr, men minskade organiskt med fyra procentenheter.
  • Justerad EBITA uppgick till 169 (169) Mkr och den justerade EBITA-marginalen uppgick till 5,8 (5,9) procent. IFRS 16-effekten bidrog positivt med 9 Mkr på justerad EBITA.
  • Justerat resultat per aktie uppgick till 2,29 (3,01) kronor per aktie. IFRS 16-effekten uppgick till -0,13 kronor per aktie.
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 374 (393) Mkr, varav förvärv utgjorde 0 (24) Mkr. IFRS 16-effekten bidrog positivt med 184 Mkr på det operativa kassaflödet.
  • Under perioden har engångsposter om -180 Mkr belastat rörelseresultatet, som en följd av det tidigare aviserade åtgärdsprogram som initierats i Tyskland och historiska felaktigheter som identifierats i redovisningen av kundprojekt.
Annons

Rekordår för medieinvesteringar 2024

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Starkt avslut på året – medieinvesteringarna för året som gick är på rekordnivå.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri vinner kommunavtal – värde 5 miljoner kronor

Totalt sex anbudsgivare deltog i upphandlingen – en tilldelades jobbet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandraft öppnar lager i Norge hos logistikpartner

Media 2 1800
Ämnen i artikeln: Scandraft

Satsningen kompletterar Scandrafts lager i Göteborg och ska ge snabbare leveranser, minskade ledtider och en stärkt position på den norska marknaden.

Scandraft, leverantören av grafiskt material, har öppnat ett nytt lager i Drøbak, Norge. Lagret är strategiskt placerat nära Oslo och transportleder för att minska ledtiderna och effektivisera leveranserna till norska kunder, meddelar företaget.

Kompletterar lagret i Göteborg

De norska kundleveranserna har hittills skett från lagret i Göteborg. Det nya lagret hos logistikpartnern Bring Warehouse kommer att komplettera företagets stora lager i Göteborg, som enligt Scandraft är Nordens största för grafiska material.

– Att ha ett lager i Drøbak i kombination med Bring Warehouse gör oss mer responsiva och ger oss en unik möjlighet att arbeta proaktivt med våra kunder. Vi strävar efter att förstå deras behov på djupet och hjälpa dem med de bästa lösningarna för deras verksamheter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

scandraft 170822 0183 Redigera 2 1800
Anders Trillkott, vd för Scandraft i Sverige och Norge.

”Gör oss mer responsiva”

Enligt Scandraft är lageretableringen en del av företagets långsiktiga strategi för att stärka sin position på den norska marknaden. Satsningen ska förbättra servicenivån genom snabbare och mer flexibla logistiklösningar.

– Vår vision är att bli den självklara leverantören av grafiska material i Norge. Genom att ha lager och närvaro på plats tillsammans med en pålitlig logistikpartner som Bring Warehouse, kan vi skapa en närmare och mer effektiv relation med våra kunder. Det är en långsiktig satsning som ska göra oss ännu mer konkurrenskraftiga och bättre rustade att möta den ökande efterfrågan på grafiska produkter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam e-handel med canvastavlor söker ny ägare

canvas 1800
Ämnen i artikeln: Till salu

Produktionen sker externt och avtal finns med tryckeri.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ägare till konkursat textiltryckeri

Textilprint 1800

Nya ägaren om tryckeriet – slimmar organisationen, bibehåller kundfokus och lokaler och ser på sikt synergier med huvudsakliga verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Justnu köper centralt Stockholmstryckeri

Roy Blom och Martin Ghaoui 2 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

”Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder”.

M-Kopia, beläget på Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm, omvandlas till en Justnu-enhet och får det nya namnet ”Justnu Norrmalm”.

– Stockholm är ett av våra viktigaste områden och vi befäster genom detta förvärv Justnu:s position som den enda tryckerikedjan i centrala Stockholm, säger Justnu:s vd Martin Ghaoui, i ett pressmeddelande.

Tar över personal

Tryckerikedjan tar över både personalen och verksamheten, medan M-Kopias ägare, Roy Blom, går i pension.

– Det viktigaste för mig är att mitt livsverk får leva vidare, att personalen trivs och får fortsätta, samt att kunder kan fortsätta få sina produkter och service precis som vanligt. Sedan känns det bra att det är ett stabilt och välkänt företag som Justnu som har förvärvat M-Kopia. Jag vet att de alltid sätter kunden först och därför känns det tryggt att informera mina kunder om vilka det är som tagit över, säger Roy Blom i en kommentar.

Annons

Grafiskt center nära kunder

Under Justnu:s paraply kan M-Kopia utvecklas till en komplett trycksaksleverantör mitt i hjärtat av Stockholm, enligt Martin Ghaoui. Han säger att erbjudandet till befintliga kunder kommer att öka och framöver innehålla allt från trycksaker och grafisk formgivning till profil- och textilprodukter.

– Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder, som kan leverera snabbt och ge personlig service.

”Kommer fortsätta expandera”

Han säger vidare att det är glädjande att träffa duktiga företagare som Roy Blom:

– Han har drivit M-Kopia på ett föredömligt sätt vilket påverkat hela affären positivt. Vår målsättning är att vara nära våra kunder överallt, vi är Sveriges lokala tryckeri och vi kommer att fortsätta expandera, vi välkomnar därför alla tryckeriägare som är intresserade av att bli en del av Justnu att kontakta oss, säger Martin Ghaoui.

M-Kopia hade, enligt bokslutet som stängde i april 2023, en omsättning på 5,1 (3,3) miljoner kronor och cirka fyra anställda.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Produktportföljen växer hos nystartad grafisk leverantör – utökar med lasergravyr i Sverige

laser 1800

Tecknar distributörsavtal i Sverige: ”Detta är ett stort steg för oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkish stärker sin närvaro inom grafisk industri med strategiskt förvärv

Printing Connect Group Press Photo 1800
Ämnen i artikeln: Inkish.tv

Den grafiska tv-kanalen, och numera även nyhetssajt, bygger grafiskt community genom förvärv.

Inkish har köpt 50 procent av Resolve Business Management, företaget bakom de globala onlineplattformarna Printing-Expo.online och Printing-Connect.online. Enligt en avsiktsförklaring planerar Inkish även att förvärva ytterligare 30 procent av företaget inom två år.

Plattformarna når en stor publik inom tryckeribranschen och erbjuder tjänster som en 3D-mässa och en community-tjänst.

Henrik Klem Lassen, vd för Inkish, beskriver samarbetet som strategiskt:

– Matchningen mellan Inkish och dessa plattformar är perfekt och ligger i linje med våra långsiktiga mål.

Plattformarna kommer att fortsätta verka under sina egna varumärken, men uppdateringar av produkter och tjänster förväntas snart. Morten B. Reitoft blir chefredaktör för Printing-Connect.online och kommer att leda satsningen på utbildningsinnehåll, som tidigare erbjudits under Inkish varumärke. Fokus kommer att ligga på praktiska tips, utbildning och teknikanvändning för plattformens nästan 100 000 användare.

Ämnen i artikeln: Inkish.tv
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons