Egmont Tidskrifter startar inhousebyrå för DR

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Så gick det för första upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid

Ämnen i artikeln: ElmiaPWA

Nu har det gått ett par veckor sedan den första upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid gick av stapeln, den digitala plattformen har stängt dörrarna och dammet har lagt sig. I den här artikeln sammanfattar vi hur det gick på mässan och vad som händer framöver.

Den fysiska mässan ägde rum 17-18 augusti hos Elmia i hall C, totalt var det 107 företag som ställde ut. Mässan hade 1167 unika besökare och totalt 1441 besök när du räknar in återbesöken.

LÄS OCKSÅ: Uppfinningar, investeringar och hemliga språk på Nordic Profile Fair

Slutsåld branschfest

Till den efterlängtade branschfesten såldes 400 biljetter.

– Eftersom det var så stort tryck att PWA fick subventionera 100 biljetter ytterligare då man satt maxantalet till 300 från start! Festen hölls i Elmias lokaler och trädgård med en god BBQ-grillbuffé och bröderna Jonas & Johan Haak besökte först mässan och gjorde en intervju i PWA’s studiosoffa innan hela coverbandet Haaks spelade, berättar Maria Olsson, för Branschkoll.

Livesändning

Under de två mässdagarna sände PWA-duon Maria och Roger live, bland annat genomförde de intervjuer och besökte montrar. På den digitala plattformen laddade man även upp förinspelade föreläsningar från Kemikalieinspektionen och RISE Substitutionscentrum.

Efter att den fysiska mässan stängt kunde besökarna även se livesändningarna från Elmia i en så kallad ”videograf” och även ta kontakt med samtliga utställare via den digitala mässkartan.

Den digitala mässan hade 522 unika besökare och totalt 956 besökare inklusive återbesök.

Hjälp till att göra mässan ännu bättre

Om du deltog på Nordic Profile Fair Hybrid pågår just nu en marknadsundersökning där PWA tar in branschens åsikter för att utveckla mässan vidare framåt till nästa gång. Vill du delta och påverka har du möjlighet att svara på några snabba frågor som BESÖKARE här eller UTSTÄLLARE här

Boka in 17 januari i kalendern

PWA arrangerar den andra hybridmässan 17 januari – 3 februari 2023. Den fysiska mässan kommer hållas på Elmia i den större hallen A under 3 dagar 17-19 januari för att få plats med alla utställare som vill vara med. Sen tidigare vet man att vårens mässa kommer bli större men man kommer behålla känslan med lite trängre gångar som var uppskattat från augustimässan som precis är över. Den digitala mässan pågår under hela perioden till och med 3 februari.

Ämnen i artikeln: ElmiaPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inspiration: Så jobbar framtidens produktmediabyrå

Branschkoll har snubblat över en riktigt häftigt belgisk profilaktör startad av två halv-unga män som brutit ner profilreklam till sina innersta kärnor – vad är en bra produkt och vad är dess syfte?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac med och tillverkar en helt cirkulär produkt till fordonsbranschen

Ämnen i artikeln: FormacRise
Ämnen i artikeln: FormacRise
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elis tar in Fristads nya kollektion

kvinna i arbetskläder workwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Välkänd branschprofil ny hållbarhetsansvarig på Craft Sportswear

Ämnen i artikeln: BåstadgruppenCraftSandryds
Ämnen i artikeln: BåstadgruppenCraftSandryds
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Aller Media flyttar redaktionerna för att framtidssäkra printaffären

”Förändringarna är nödvändiga för att skapa en printaffär som kan leva och vara lönsam under lång tid framåt.”.

Aller Media flyttar de redaktioner som fram tills nu varit lokaliserade i Malmö. Koncernledningen har beslutat att samordna det redaktionella arbetet och flyttar därför redaktionerna till Stockholm. 60 personer i Malmö påverkas av beslutet.

Syftet är att fortsätta bygga en långsiktigt lönsam affär genom att inkorporera även familjetidningarna i den framgångsrika digitala organisation som sedan några år tillbaka har byggts upp i Stockholm.

Från den 1 oktober kommer familjetidningarna, som innefattar Allas, Allers, Allers Trädgård, Antik & Auktion, Hemmets Veckotidning, Matmagasinet, Året Runt, samt tillhörande deskar och specialutgåvor att bli en del av Lifestyle Brands och ledas från Stockholm.

Printmarknaden fortsätter att vika

Printmarknaden fortsätter att vika och tappar stora intäkter varje år, både på lösnummer och prenumeration. Den senaste Orvestorapporten visar stora nedgångar tvärs över hela branschen. Samtidigt fortsätter priserna för papper och distribution att öka. Som en konsekvens av detta ser Aller Media en vikande lönsamhet för familjetidningssegmentet framåt.

– Omorganisationen kommer bidra till att minska kostnaderna för printproduktionen genom processeffektivisering, synergier och interna samarbeten. Förändringarna är nödvändiga för att skapa en printaffär som kan leva och vara lönsam under lång tid framåt. Gör vi ingenting nu riskerar vi stora ebitatapp inom bara några år, säger Lotta Cederbom, koncern-vd på Aller Media i ett pressmeddelande.

Den nya organisationen kommer att bestå av cirka 45 medarbetare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fönsterfilm med textilkänsla från Antalis

Coala Organza är namnet på en den pvc-fria fönsterfilmen, med en textil känsla, som introducerades av Antalis tidigare i år.

Materialet beskrivs som ”elegant och varm” och är en självhäftande textil, tryckbar i digitaltryck, funkar med laserskärbord och är lätt att applicera på de glasytor den ska pryda.

Det totala värdet för den globala fönsterfilmsmarknaden uppskattades till 10,3 miljarder dollar 2020 och förväntas stiga till 17,5 miljarder dollar 2030, skriver Antalis i ett meddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vaggeryds Kommun upphandlar tryck

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun upphandlar tryck för 4 mkr

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Digital etikettlösning från Xeikon – välj mellan uv-inkjet eller toner

Ämnen i artikeln: EtikettXeikon

Hybridpressar för etiketter har funnits några år nu men tekniken utvecklas ständigt. Nu lanserar Xeikon en ny hybridpresslösning som har basen i deras Cheetah- eller Panther-pressar som kompletteras med den nyutvecklade konverteringsenheten för etiketter Xeikon Label Converting Unit (LCU) som lanserades tidigare i år.

I den flexibla konverteringsenheten kan man installera funktioner efter behov – allt från flexo- och screentryck till lack, foliering och laserstans med mera. Allt kan nu kopplas inline med någon av Xeikons tryckpressar.

Toner eller inkjet

Xeikon Cheetah har den beprövade tonerteknologin som man menar kan svara mot de krav som livsmedelsindustrin har. Pantherserien använder uv-inkjettekniken, som Xeikon började med 2017, och har alla de fördelar som finns med just uv-tryck.

Xeikons etikettkonverteringsenhet lanserades tidigare i år.

Hybrislösningen kan anpassas efter kundens behov och totalt sett bidra till en förbättrad produktionsekonomi, skriver man i ett meddelande.

– På Xeikon lyssnar vi noga till vad marknaden efterfrågar. Våra maskiner är molnanslutna, vilket ger oss data om hur utrustningen fungerar och som hjälper oss att automatisera och optimera olika produktionskombinationer för att öka effektiviteten.

– Det är därför vi tillsammans med tryckerierna utvecklar helt digitala konverterings- och postpressenheter som Xeikon LCU som kan konfigureras till hybrida tryck- och konverteringslösningar, säger Filip Weymans, Xeikons marknadschef.

Ämnen i artikeln: EtikettXeikon
redaktionen@branschkoll.se
Annons