Effektsystemet: Ny branschstandard för att mäta effekt av marknadsföring

effektsystem

Ett stort steg mot att kunna avgöra – och jämföra – vilka kanaler och marknadsinsatser som ger bäst avkastning.

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT (Inkl. Promotion)
1.400 kr/månad Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.
promotion
Från: 298 kr/månad Läs allt vi skriver om produktmediabranschen
Annons

Här är årets bästa inhouse-producerade reklam

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaInhouse

Årets bästa inhouseproducerad reklam är utsedd och Ving var det företag som enligt tävlingen Inhouse 2013 hade årets bästa inhousebyrå. Av 200 inlämnade bidrag belönades igår de bästa på prisuttdelningen på Berns i Stockholm med drygt 260 deltagare.

Arrangör av Inhouse är Arkitektkopia och detta var tävlingens tredje år.

Här är alla vinnarna:

Bästa kampanj

  • MQ – The perfect suit
  • Pågen – Pågen Lingon Grova våren 2012
  • Unionen – Finn 5 fackliga frågor

Bästa trycksak

  • ICA – Måltidsbutiken
  • MQ – The Perfect Suit
  • Parks & Resorts

Bästa DR

  • Eton – Inbjudan till öppningsevent för Eton Brand Store
  • ICA ToGo – Flugan
  • Telge – Våfflan

Bästa expo

  • Bilia Group Göteborg – MINI Cooper luciatåg
  • Telge – Huset bakom
  • Cloetta/Ahlgrens – Sveriges största bilservice

Bästa digitala aktivitetet.

  • SkiStar – Älska Snö
  • STIGA Sports – iPad Hockey
  • HMS – Rekryteringssajt

Bästa kampanj småföretag

  • Rosengårds stadsförvaltning – Retoykalas i Rosengård

Årets marknadsavdelning (Bästa Inhouseavdelning)

  • Ving

Juryn 2013

  • Hans Bylund (BerntzonBylund)
  • Aje Stenbeck (Affärsområdeschef, Inhouse)
  • Claes de Faire (Chefredaktör Resumé)
  • Meg Tiveus (Styrelse ordf. Arkitektkopia)
  • Ulf Grankvist (Ägare Arkitektkopia)
  • Joakim Skoglund (Inhousechef, Mekonomen)
  • Nina Åkestam (Handelshögskolan)
  • Sari Schmitt Elo (Inhousechef på IF)
Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaInhouse
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ineko visade vägen för Intellecta 2012

Ämnen i artikeln: InekoIntellecta
Ämnen i artikeln: InekoIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta köper digitalt verktyg för målgruppsaktivering

Ämnen i artikeln: Intellecta
Ämnen i artikeln: Intellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lösning för snabbt utbytbar fordonsdekor blir mindre miljöbelastande

Ämnen i artikeln: FlexadStorbildsbolaget
Ämnen i artikeln: FlexadStorbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges bästa Reklam- och DM-byråer

Ämnen i artikeln: Årets Byrå
Ämnen i artikeln: Årets Byrå
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De kan vinna sponsrings- och eventbranschens tävling Gyllene Hjulet

Ämnen i artikeln: Gyllene Hjulet

Av 119 inskickade tävlingsbidrag har 35 nominerats och har därmed chans att vinna sponsrings- och eventbranschens tävling Gyllene Hjulet 2013.

Nomineringar och vinnare utses av en sponsrings- respektive en eventjury bestående av representanter från alla delar av branschen. För mer information om årets jury, se www.gyllenehjulet.se/jury2013.

Pris delas ut i sju olika kategorier till företag och organisationer som på ett effektivt sätt nyttjat sponsring och/eller event, i både extern och intern kommunikation, för att nå sina marknadsmässiga mål.

Vinnarna presenteras på Gyllene Hjulet den 14 mars 2013 på Ericsson Globe Arena.

De nominerade bidragen är:

ÅRETS EVENT B2B

  • Atea Bootcamp – Minnesota Communication
  • Gilla Jobbet – arbetslivets mötesplats – Occasion
  • IFS World Conference 2012 – IFS World Operations och LEON
  • Prototyping the future – IBM, INGO Sthlm och Protothon
  • Scandinavian Cosmetics – Doftgarderoben – Scandinavian Cosmetics och United Media Group

ÅRETS EVENT B2C

  • Are You Worthy? – Jung Relations
  • Let’s celebrate thanksgiving –  V&B Change
  • Nu brandsäkrar vi Västerbotten – Länsförsäkringar Västerbotten, Heja!, John Doe Worldwide och Racer (numera Plakat)
  • Vem bryr sig? – Försvarsmakten, B-Reel, Atomgruppen och DDB Stockholm
  • Walls by Philips – TP Vision/Philips TV, BrandEcho och DBY

ÅRETS INTERNA EVENT

  • Ericsson BNET R&D Summit 2012 – PS Communication
  • Fastighetsbyrån Kick off 2012 – Step2 Communication
  • MSD Labyrinten – MSD och Rewir
  • TeliaSonera Finans Superhjältekampanj 2012 – Nine Yards
  • The Sandvik Journey – Occasion

ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING

  • GOING HOME TO FASHION – Visit Sweden och Stockholm Visitors Board
  • Firealarm and orchestra – Länsförsäkringar Västerbotten, Heja!, John Doe Worldwide, Racer (numera Plakat) och Punkt PR
  • H&M Home Dollhouse – Knock
  • iPad Act – Step2 Communication
  • Vasaloppshälsningen – Alecta

ÅRETS BÄSTA SPONSRING

  • Epic Moments by Panasonic LUMIX – Panasonic, IsobarJJP och Vizeum
  • Oddset Inside – Svenska Spel och Håkanson United
  • Rätt inställning – Trygg-Hansa och PS Communication
  • SJ Way out West 2012 – SJ och Passion Lab
  • Vattenfall – Energi för vintersport – Vattenfall, DDB Stockholm, Experiate och Lowe Brindfors

ÅRETS RÄTTIGHETSINNEHAVARE

  • Diggiloo – Åsa Nathell AB och Krall Entertainment
  • Mercedes-Benz Fashion Week – MEC Access
  • Skidskytte för alla – Sveaskog och Skidskytteförbundet
  • Sommartravet 2012 – ATG och Passion Lab
  • Stockholms filmfestival – Stockholms filmfestival

ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG

  • Gå för hjärtat – Becel, 1,6 miljonerklubben och Wenderfalck
  • Pynta för Jullösa – Stockholms Stadsmission, White & White Event och Garbergs
  • Svenska Hjältar – skolprojektet – Aftonbladet och Eventum
  • Tillväxtdagarna 2012 i Malmö – Swedbank
  • Utanförskapets pris – Skandia och Minnesota Communication

 

Ämnen i artikeln: Gyllene Hjulet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elektronikavfallets väg till global miljökatastrof

Ämnen i artikeln: E-wasteGrön kommunikation

Kommentar: Återvinning av elektronikavfall – och avsaknaden av återvinning – är på väg att växa till ett stort problem för elektronikjättarna. Ett globalt miljöproblem är det redan – och snart är det på allas läppar. Som aktör i den grafiska branschen så tillåter jag mig att säga … äntligen.

Ämnen i artikeln: E-wasteGrön kommunikation
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De tryckte Sveriges finaste böcker 2012

Ämnen i artikeln: Svensk bokkonst

Juryn för Svensk Bokkonst samlade på Kungliga biblioteket för att gå igenom inskickade bidrag från 2012. (Fotograf: Jens Gustavsson/KB)

Svensk Bokkonst har valt ut det bästa ur svensk bokproduktion 2012. Böckerna är alla enligt juryn föredömligt producerade och präglas av ett professionellt samspel mellan form och innehåll. Av de 25 böckerna är 12 tryckta av svenska tryckerier

Svensk Bokkonst har valt ut det bästa ur svensk bokproduktion 2012. Böckerna är alla enligt juryn föredömligt producerade och präglas av ett professionellt samspel mellan form och innehåll. Av de 25 böckerna är 12 tryckta av svenska tryckerier vilket är två mindre än förra året. En fjärdedel av böckerna (24 procent) är tryckta i Baltikum.

Göteborgstryckeriet är med fem böcker det tryckeri som tryck flest av titlarna på listan. Elanders Fält & Hässler minskar antalet bidrag till tre jämfört med sex titlar 2011.

TMG Sthlm finns med sin egenutgivna serie böcker, som används i marknadsföringssyfte, med på listan.

Digaloo, Printografen, ScandBook, TMG Stockholm och Vitt Grafiska har alla tryck var sin bok. Exaktaprinting och Ineko, som förra året tryckte två böcker var, finns inte med i år.

25 utvalda böcker med förlag och tryckeri

 

Webbadresser till tryckerierna

Balto printwww.baltoprint.com
CPI – Clausen & Bossewww.cpibooks.com
Digaloowww.digaloo.se
Dimografwww.dimograf.com
Ednas Printwww.ednasprint.com
Elanders Fälth & Hässlerwww.foh.se
Göteborgstryckerietwww.gbgt.se
Graphicomwww.graphicom.it
Livonia Printwww.livoniaprint.lv
PB Tiskwww.pbtisk.eu
Preses nams balticwww.pnbaltic.eu
Printografenwww.printografen.se
ScandBookwww.scandbook.se
Tallinna Raamatutrukikodawww.trt.ee
TMG Stockholmwww.tmgsthlm.se
Vitt Grafiskawww.vittgrafiska.se

 

Årets jury 2012

  • Greger Bergvall, Verksamhetsansvarig Svensk Bokkonst och bibliotekarie på KB (ej röstande)
  • Bo Andersson, Bokbindare
  • Tove Falk Olsson, Fotograf
  • Arina Stoenescu, Grafisk formgivare
  • Göran Svensson, Boktryckare
  • Nina Ulmaja, Grafisk formgivare & förlagsrepresentant
  • Björn Wahlberg, Grafisk formgivare

Uppgifterna kommer från Svensk bokkonsts lista över de böcker som har valts ut för det aktuella året. 2012 skickades 286 böcker in för bedömning.

Uppgift om tryckeri för ”Leta Loppan!” saknas. Vet du vem som tryckt? Maila gärna ola@branschkoll.se så uppdaterar jag artikeln.

Ämnen i artikeln: Svensk bokkonst
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norska Fotoknudsen i konkurs

Ämnen i artikeln: Fotoknudsen
Ämnen i artikeln: Fotoknudsen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Edita växte 2012

Ämnen i artikeln: Edita
Ämnen i artikeln: Edita
redaktionen@branschkoll.se
Annons