Effektsystemet: Ny branschstandard för att mäta effekt av marknadsföring

effektsystem

Ett stort steg mot att kunna avgöra – och jämföra – vilka kanaler och marknadsinsatser som ger bäst avkastning.

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT (Inkl. Promotion)
1.400 kr/månad Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.
promotion
Från: 298 kr/månad Läs allt vi skriver om produktmediabranschen
Annons

De kan vinna Guldnyckeln

Ämnen i artikeln: GuldnyckelnSwedma

DM-branschens tävling Guldnyckeln har utsett årets bästa kampanjer och i år är det DDB Stockholm, Pool och Kaplan RM som har flest nomineringar. Vinnarna presenteras den 21 mars på Guldnyckelngalan – men här är de nominerade:

DetaljhandelUppdragsgivareByrå
Arkaden – Modekalendern 2012VasakronanShout Advertising
Burger King – Paranormal AlertBurger KingShout Advertising
Christmas FriendsSvenska McDonald’sDDB Stockholm
RivningssajtenClas OhlsonGarbergs
Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar
Brevet från bilenTrygg HansaDDB Stockholm
Gissa köttbullarICA BankenPool
Grävmaskinisten postar brevDina försäkringarDet
Nya MobilbankenSwedbankLBi Sverige
Spara för frihetSEBMRM Stockholm/McCann
Stockholm
Friskvård, sjukvård och hälsokost
#friskissthlmFriskis&Svettis StockholmVolt
FrölundastatynFrölunda HCWelcom
Fordon
BMW SelectedBMWIsobarjjp
Produkttillverkning och distribution
BullogramVAASAN SverigeVolontaire
Can you handle the taste?SpendrupsHumblestorm
KokosnötenNexansMecka
No Nuts – no Glory. Lansering av Marou StarbarKRAFT Foods, ConfectionaryINGO Stockholm
Publicering/ underhållning/ upplevelser
Delad glädje är dubbel glädjeParks and ResortsPool
Friends 4-everDisney ChannelPool
Slipsen i pannanGröna LundPool
The Ice Record ProjectShout Out LoudsTBWA
Viaplay i din Viasat-box,ViasatKaplan RM
Resor & transporter
Curators of SwedenSvenska institutet och VisitSwedenVolontaire
Sveriges bästa tidtell – Min reklamfilmSASWunderman
Vi älskar bilisterVästtrafikLazzo DM Byrå
Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer
#matfördagenSoppkök StockholmPool
Den ekonomiska knapphetens tivoliMajblommans RiksförbundSturm & Drang
Det avfallssorterade DR-utskicketAlingsås KommunSturm & Drang
Skriv till Chiou och AlesAmnesty InternationalIK Stockholm
The Track-List Guest-ListBonniers KonsthallDDB Stockholm
Vem bryr sig?FörsvarsmaktenDDB Stockholm
Världens bästa liggplatsLAFAESTER
You’ll Never Wear That AgainStockholms StadsmissionDDB Stockholm
Telekom-, IT, el-, olje- och bensinbolag
Bopnytt – ett annorlunda nyhetsbrev för dig som är skeptisk till reklam i allmänhetHalebopSmicker
Din egen reklamfilm i mobilenHalebopSmicker
KontorsrevolutionenTDC SverigeIK Stockholm
SpänningssökarnaLunds EnergikoncernenNavigator
TårtanVisma SpcsMRM Stockholm
Övriga tjänster för konsumenter och företag
Management by fruitFruktleveransenHaystack
Specialkategorier
Analyspriset
Apoteket  – En långsiktig segmenteringsstrategiApoteketKaplan RM
Lojalitetssegmentering – Fallande kunderCoopOla Ottosson – Actionbase (delar av projektet)
Kreativitetspriset
Curators of SwedenSvenska institutet och VisitSwedenVolontaire
En resa genom årets svenska filmer till din brevlådaSvenska FilminstitutetLowe Brindfors
KokosnötenNexansMecka
The Ice Record ProjectShout Out LoudsTBWA
The Track-List Guest-ListBonniers KonsthallDDB Stockholm
Vem bryr sig?FörsvarsmaktenDDB Stockholm
Pris för bästa kundlojalitetsprogram
Apoteket  – Receptet på förnyelseApotektetKaplan RM
Bop i topp!! Ett lojalitetskoncept för ”Sveriges mest nöjda mobilkunder”.HalebopSmicker
JulaClub – en vinnare på rekordfartJulaJula Inhouse
Åhléns Klubb – En kundklubb i världsklassÅhlénsÅhléns marknadsavdelning
Personliga priser
Årets AD
Lisa VaccinoKampanj: En på Hundra för Bonniers KonsthallDDB Stockholm
Gavin SmartKampanj: Julens samlartallrik för Gatans LagWelcom
Gustav EgerstedtKampanj: Original vs. Remake för Elmsta 3000 Horror FestSaatchi & Saatchi Stockholm
Alexander Fredlund, Martin Baude & André PerssonKampanj: The Ice Record Project för Shout Out LoudsTBWA
Årets copywriter
Daniel VaccinoKampanj: Ett mer mångsidigt Gula sidorna för EniroDDB Stockholm
Martin Lundgren & Jeff SalomonssonKampanj: Vem bryr sig? för FörsvarsmaktenDDB Stockholm

 

 

Ämnen i artikeln: GuldnyckelnSwedma
redaktionen@branschkoll.se
Annons

RR Donnelly gör nedskrivningar med en miljard dollar

Ämnen i artikeln: RR Donnelley
Ämnen i artikeln: RR Donnelley
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rotomail investerar i andra inkjet från HP

Ämnen i artikeln: HPHP IndigoRotomail

Italienska Rotomail har investerat i ytterligare en Inkjetpress från HP. Det är en HP T410 som nu kompletterar den tidigare T300. Den kommer främst att användas för att trycka böcker samt transaktionsdokument för finans- och energibranschen. En egenutvecklad och patenterad efterbehandling gör att man kan trycka böcker i olika format på samma pappersbana och med detta…

Italienska Rotomail har investerat i ytterligare en Inkjetpress från HP. Det är en HP T410 som nu kompletterar den tidigare T300.

Den kommer främst att användas för att trycka böcker samt transaktionsdokument för finans- och energibranschen. En egenutvecklad och patenterad efterbehandling gör att man kan trycka böcker i olika format på samma pappersbana och med detta tänker man stärka sin ställning inom området ”book-of-one”.

Den nya pressen kan trycka på en bana upp till 1067 millimeter bred i en hastighet av 183 meter per minut. Bokomslag trycks på en HP Indigo W7200. Allt enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: HPHP IndigoRotomail
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Internettryckeri öppnar fysiskt säljkontor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandbook nekas momsåterbetalning

Ämnen i artikeln: Graphic ProcédéScandbook
Ämnen i artikeln: Graphic ProcédéScandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västeråsbyrån Mandoly får 200 nya potentiella kunder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

McDonald’s förlänger avtal med restauranganpassade reklamytor

Ämnen i artikeln: JCDecaux
Ämnen i artikeln: JCDecaux
redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Sju av tio annonskronor effektmäts

Ämnen i artikeln: Sveriges Annonsörer

68 procent av Sveriges Annonsörers medlemsföretag mäter effekterna av sina satsningar på marknadskommunikation. Det visar en färsk Novusundersökning genomförd på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

”Mäter ni effekterna av er marknadskommunikation, till exempel genom tracking, nollmätning eller eftertester?” var frågan som ställdes. Svaren visar att 68 procent gör mätningar, 27 procent svarar att man inte mäter och 4 procent uppger att de inte vet om investeringarna mäts. Sannolikt kan det därför vara upp emot 30 procent som inte gör adekvata mätningar skriver Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

– Med tanke på att drygt 60 miljarder kronor investerades i marknadskommunikation förra året, varav våra medlemsföretag står för drygt hälften, är det ett nederlag. Det betyder alltså att effekten av 16 miljarder kronor – minst – aldrig följs upp, konstaterar Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer.

Uppdaterad 2013-03-06: Den inledande siffran på 68 procent angavs tidigare felaktigt till 73 procent. Informationen var rätt från källan och Branschkoll gjorde en felaktig publicering, som nu är rättad.

Ämnen i artikeln: Sveriges Annonsörer
redaktionen@branschkoll.se
Annons

KBA köper italiensk presstillverkar inom förpackningsbranschen

Ämnen i artikeln: KBA
Ämnen i artikeln: KBA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam leasing i tryckeribranschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons