Effektsystemet: Ny branschstandard för att mäta effekt av marknadsföring

effektsystem

Ett stort steg mot att kunna avgöra – och jämföra – vilka kanaler och marknadsinsatser som ger bäst avkastning.

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT (Inkl. Promotion)
1.400 kr/månad Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.
promotion
Från: 298 kr/månad Läs allt vi skriver om produktmediabranschen
Annons

Digital mognad avgör konsumentens förtroende för olika medier – tryck fortsatt starkt

Ämnen i artikeln: Medieutveckling

Analys: En helt ny europeisk undersökning visar att tryckta medier har fortsatt högst förtroende i nästan alla kanaler och i nästan alla målgrupper. Annonsering i fysiska kanaler spelar en fortsatt viktig roll – men undersökningen (be)visar att det blir allt viktigare att välja kanal efter mognad. För de som lärt sig använda

Ämnen i artikeln: Medieutveckling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Volt vann Bonniers print-annonstävling

Ämnen i artikeln: Bonnier TidskrifterVolt
Ämnen i artikeln: Bonnier TidskrifterVolt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”HFD måste sätta stopp för moms-cirkusen”

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

EU-förordningen om illegala skogsprodukter

Kommentar: European Timber Regulations (EUTR) trädde i kraft den 3 mars 2013. Den ska förhindra att olagligt avverkad skog används inom EU. I Sverige är det Skogsstyrelsen som ska se till att förordningen följs. Så här påverkar det den grafiska branschen och deras kunder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OKI ska stärka inhouse-print inom retailbranschen

Ämnen i artikeln: OKI

IT-konsultföretaget Pedab har tecknat avtal med printleverantören OKI.

Man ska vända sig till kampanjintensiva branscher som detaljhandeln, vilket är i linje med Pedab satsning inom Retail-området, säger man i en kommentar. Marknadsavdelningen kan designa en kampanj och med kontorsskrivarens hjälp skriva ut rolluper, fönsteretiketter och nytt kampanjmaterial på plats och med samma kvalitet som från ett traditionellt tryckeri. Det kapar ledtider och ökar möjligheterna att butiksanpassa kampanjer.

– Pedab som tidigare har saknat ett starkt print-erbjudande kompletterar nu produktportföljen med OKI för att kunna erbjuda en komplett lösning till våra partners, säger Jesper Bartholdson, Pedabs koncernchef.

Pedab finns på pedab.se.

Ämnen i artikeln: OKI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tyska dagstidningar individanpassas med hybridteknik

Ämnen i artikeln: KodakManroland
Ämnen i artikeln: KodakManroland
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skatteverket förlorar fler momsmål i Kammarrätten

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé

Kammarrätten i Stockholm har avgjort ytterligare två mål med anknytning till den så kallade tryckerimomsen. (6542–6543-12 och 6866-12).

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Citats förra vd blir delägare i Collabra

Ämnen i artikeln: Collabra

Peter Stopp (LinkedIn), tidigare vd för Editaägda Citat, kliver in som 30-procentig delägare och ansvarig för affärsutveckling i förpackningsbyrån Collabra.

Man jobbar mellan designbyråer och tryckerier i förpackningsbranschen med att hantera framställning av förpackningsoriginal, i branschen kallat Artwork Management. Man jobbar med att utveckla processer och systemstöd tillsammans med produktion av original.

Peter kommer närmast från Citat, en av Sverige största reklam- och produktionsbyråer, där han var vd från 2008 fram till för ett år sedan.

– Förpackningen blir en allt viktigare del i marknadsmixen. Collabra har en unik position på marknaden som specialist inom implementering och hantering av förpackningsdekor från designbyrå till tryck. Jag ser en stor potential för bolaget inom det här området. Det är en växande nisch som hjälper företag att göra stora besparingar och få mer kontroll och där specialistkompetensen värderas högt. Min främsta uppgift blir att utveckla affären och driva tillväxt, säger Peter Stopp i en kommentar.

– Peter har precis den bakgrund vi behöver för att vara med och ta Collabra till nästa nivå och etablera oss som ledande nordisk aktör inom Artwork Management, säger Joanna Gränström, vd och en av grundarna av Collabra.

Collabra finns på www.collabra.se.

Ämnen i artikeln: Collabra
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon skippar också Ipex

Ämnen i artikeln: CanonIpexOcé

I ett kort meddelande kom idag beskedet att även Canon lämnar det numera kantrade skeppet Ipex. Det blir allt svårare för arrangören att hålla mässan vid liv.

– Det var inget lätt beslut, säger Patrick Chapuis, ansvarig för Production Printing Group på Canon Europa i en kommentar.

Man säger precis som tidigare avhoppare att man istället ska fokusera på egna kundevent. Det är bara att hoppas att arrangören orkar hålla fast vid den inslagna vägen mot en mässa som fokuserar på lösningar för crossmedia och digital publicering.

Ämnen i artikeln: CanonIpexOcé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printshop Mail förstärker i Norden

Objectif Lune, som utvecklar och säljer mjukvarorna Printshop Mail och Planet Press, har anställt Tomas Kvapil som nordisk återförsäljaransvarig. Tomas arbetade tidigare för Symantec och mer nyligen Nuance och har stor erfarenhet av att hjälpa och stödja återförsäljare och deras slutkunder meddelar företaget i ett pressmeddelande. Objectif Lune finns också på www.objectiflune.com.

Objectif Lune, som utvecklar och säljer mjukvarorna Printshop Mail och Planet Press, har anställt Tomas Kvapil som nordisk återförsäljaransvarig.

Tomas arbetade tidigare för Symantec och mer nyligen Nuance och har stor erfarenhet av att hjälpa och stödja återförsäljare och deras slutkunder meddelar företaget i ett pressmeddelande.

Objectif Lune finns också på www.objectiflune.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons