Effektivisera gränssnittet mot kunden

Hur ska trycksaker kunna köpas effektivare? Det måste bli enklare, snabbare och billigare för att tillmötesgå kundernas allt mer slimmade organisationer och budgeter. Men också för att konkurrera med digitala alternativ.

Branschkoll skrev nyligen om detta i AGI (nr 473) och sammanfattningsvis kan man säga att den som kan skapa ett digitalt gränssnitt mot kunden (många kallar det web-to-print) som är lika enkelt att jobba i som internetbanken, Facebook och Google, kommer att ha stora fördelar.

Gränserna mellan arbetsliv och privatliv suddas också ut och massor av människor jobbar hemma vid köksbordet på kvällar och helger för att kunna göra familjesaker på vardagar när det behövs.

Den som köper trycksaker vill göra detta alla tider på dygnet och då kommer de digitala tjänsterna vara av högsta vikt. Även när det inte är något som gått fel så är det alltid saker som beställaren vill ändra på och då vill denne veta direkt om det är möjligt och vad det kostar.

Ända sedan leverantörerna till tryckeribranschen lanserade sina mjukvaror för arbetsflöden har man pratat om att släppa in kunden i processen. Men ingen har gjort det på riktigt. Ingen låter kunden se exakt var jobbet är i processen – denna information silas alltid genom projektledaren som kan välja att vinkla informationen om det skulle behövas.

Det samma gäller för offerter. Det finns massor av system som gör att tryckeriernas kunder skulle kunna räkna ut sina egna priser – men svaret från kunderna blir att de tycker att det är enklare att ”bara maila”. Problemet är att då måste en säljare hantera förfrågan manuellt och det snabbaste svaret kan komma efter en kvart. Vad händer om man sitter i möte eller är på lunch. Vad händer om klockan är elva på kvällen? Svaret dröjer till nästa dag och då är det redan för sent. Pengarna går i värsta fall till en Google Adwords-kampanj istället.

Anledningen till att kunderna väljer att skicka mail istället för att räkna fram priset själva i en webbtjänst är för att det är för krångligt. Det går inte att bara göra tryckeriets kalkylprogram tillgängligt för kunderna – det är som om bankerna skulle låta sina kunder göra sina bankärenden i de interna banksystemen istället för i dagens internetbanker. Klart att det inte skulle fungera.

Många har kommit en bit på väg och en mängd trycksaker beställs redan på nätet. Men trycksaksköpare måste nu få full insyn i tryckeriernas informationsflöden. Man riskerar att annars tappa kunder till andra tryckerier eller till andra medier. Behovet finns att snabbt kunna ta beslut och då behöver man rätt information. Mognaden hos beställaren finns redan, och det kan vi tacka bankerna, Facebook och Google för.

Några som är på rätt väg är de tryckerier som gör appar där man kan beräkna priser direkt. Till exempel Sollefteå tryckeri och Mittmedia Print. Det är fortfarande begränsade funktioner (det var så bankerna började) men så här enkelt måste det vara. Titta också på Optimalprint.se och Mimeo.com för att få inspiration.

Annons

Sia vinner internationellt pris för sin merch-kampanj framtagen av Marc

Ämnen i artikeln: Marc

Sias omåttligt populära ”Glassbåten” har vunnit priser för de produktmedia-baserade kampanjer bolaget gjorde i somras med hjälp av Marc.

Sia Glass har vunnit ett internationellt branschpris, alltså en glasspris! Närmare bestämt så har namnhärliga The International Ice Cream Consortium utsett bolagets kampanjSommarglassbåten till årets bästa marknadskampanj.

Kampanjen hade två beståndsdelar, dels så släppte man en ny smak på glassbåten i smaken Hallon & Vit Choklad, det här gjordes i kombination med en kollektion av merch som Göteborgsbaserade bolaget Marc och reklambyrån Welcome hjälpt Sia att ta fram. Där inte minst en lyxig badrock var en del av den lyckade kollektionen.

– Det är kul att något så unikt svenskt kan vinna fina priser ute i världen, det känns väldigt hedersamt och prestigefyllt, säger Dan Bengtsson på Sia i ett pressmeddelande.

Hör Charlotte Ericsson vd på Marc berätta mer om arbetet bakom kampanjen i Branschkollpodden:

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Tredje generationens produktmedia – Charlotte Ericson, vd och projektledare på Marc

Ämnen i artikeln: Marc

I det senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Charlotte Ericson som tillsammans med sin bror Johan driver produktmediabyrån Marc i Göteborg. Man är den tredje generationen i bolaget som grundades på 30-talet.

Vi pratar bland annat om hur man utvecklar den nya tidens hållbara produkter och Charlotte berättar om många spännande och inspirerande uppdrag och hur man jobbar med dessa.

Lyssna nedan, på Spotify eller Apple Podcasts.

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny matchmaking-site för småföretagare – ”som Tinder”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska svenska hamnar uppdateras – för ett fossilfritt transportsystem

Ämnen i artikeln: Logistik

90 procent av Sveriges import/export passerar en hamn.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ger sig Greenpeace på reklambyråer som hjälper varumärken med greenwashing

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten planerar att bygga stor idrottshall i Kosta

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Region upphandlar konsult för inköp av profilprodukter och trycksaker

Uppdraget består av rådgivning och leverans av tryckeriprodukter, profilprodukter samt give aways. I tryckeriprodukter ingår även kuvert och blanketter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk print- och profilaktör startar i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rise anordnar kostnadsfri kurs – ta reda på vad dina produkter innehåller

Den 8 december håller Rise en kostnadsfri grundkurs för dig som vill lära dig mer om kemikalier i dina varor/produkter.

Kursen är digital och är 3,5 timmar.

Som företag är det ditt ansvar att veta om de produkter du sätter på marknaden innehåller skadliga kemikalier. Men hur vet du om en vara innehåller farliga ämnen? Vilka kemikalier är det egentligen som ska fasas ut? Substitutionscentrums grundkurs är till för dig som vill komma igång och arbeta med kemikalier i dina varor

Läs mer och anmäl dig här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie

Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons