Logga in

Education Day: Historiskt framträdande på Nalen

28 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Paul Bellantone, Karin Stenmar och Sven Junghagen.

Den 21 mars är det återigen dags för SBPR att upprepa Education Day och redan nu är tre tunga talare klara. Även i år hålls utbildningsdagen med tillhörande gala på Nalen.

Tre talare är klara

  • Paul Bellantone ledare för USAs branschorganisation PPAI, som också är världens största med 40.500 anslutna företag. Promotionbranschen i USA omsätter hela 23 miljarder dollar. Det här blir Bellantones andra föreläsning i Europa någonsin och han kommer prata om framtidstrender, eventuellt ha med sig en färsk undersökning och så kommer branschen få chansen att ställa frågor till den här ”gurun”.

– Jag träffade Bellantone på PSI, han söker samarbeten med non profit-organisationer, vilket inte är så vanligt i vår bransch. Men SBPR är ju en sådan och därför valde han att komma till just Sverige. Det bli magiskt att få vara i samma rum som en sån guru, jag är strålande nöjd att han kommer, berättar SBPRs Kjell Harbom för Branschkoll.

  • Karin Stenmar har drivit hållbarhetsfrågor i snart 20 år och var en av de första sociala entreprenörerna i Sverige hon har bland annat arbetat med lönefrågor och miljövänlig textilproduktion i Asien. Och är i dagsläget ansvarig för hållbarhetsfrågor på Folksam Gruppen.
  • Den sista klara talaren är Sven Junghagen som är Associate Professor på CBS. Sven är specialist på bland annat sponsring och kommer dela med sig av några exempel på hur produktmedia kan kan addera värde i sponsrings-investeringar.

Fler talare kommer dyka upp framöver.

Promotionbiet

Promotionbiet har i år lagt till ett par fler kategorier och tar nu emot anmälningar i följande kategorier:

  • Årets Leverantör
  • Årets Återförsäljare
  • Årets Förädlare (ny)
  • Årets Hållbarhetspris
  • Årets Kampanj (ny)

– Årets kampanj har funnits med tidigare för 5-6 år sen men vi la till det igen nu, det känns som branschen har utvecklats och är redo för den kategorin igen. Produktmedia blir ju oftast riktigt lyckat när produkterna är del av en kampanj, så därför vill vi göra ett försök att premiera just kampanjer, berättar Kjell Harbom.

Anmäl dig till Education Day här.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.