Logga in

Education Day hade tydligt fokus på framtiden – hit är branschen på väg

16 november, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Joel Lindefors, från förändringsbyrån Futerra försöker förstå om alla dessa prylar behövs.

Som bekant blev det en digital Education Day i år, fokus låg till stor del på hållbarhet värvat med framtidsspaningar.

Ett av de mer intressanta föredragen hölls av Mats Johansson och Anett Aldman, bägge från Smart Textiles – Sience Park Borås. Mats pratade om olika för- och nackdelar med olika textilier och hur stor del av världsmarknaden respektive material har.

Fördelningen av fibrer i textilbranschen, syntetiska fibrer med polyester i topp dominerar världsmarknaden. Syntetiska fibrer kommer ofta från fossila bränslen.

Vidare så berätta Mats om var den största miljöpåverkan kommer ifrån i svensk klädkonsumtion. 80 procent av miljöpåverkan sker i produktionen och av dessa 80 procent så kommer den överväldigande majoriteten från kemiska processer, som att färga och tvätta textilerna.

Härifrån kommer klimatpåverkan vid svensk klädkonsumtion.

Det finns också flera motsatsförhållanden mellan olika textilier och tillverkningsprocesser, hållbar tillverkning betyder inte automatiskt lång livslängd och vice versa. Det här gör textilproduktion och val, extremt svår. Men det finns hjälp att få.

Nytt gratis nätverk hjälper dig hålla koll på textilproduktion

Bakom initiativet Textile Fashion 2030 står Högskolan i Borås på uppdrag av staten, vem som helst får ansluta, allt som krävs är att du är villig att engagera dig. Inom ramen för nätverket kommer flera företag och organisationer samarbeta för att få fram en mer hållbar textilproduktion. Det finns också en kunskapsbank där vem som helst kan läsa på mer om specifika ämnen.

Gå med i nätverket här.

Kunskapsbanken hittar du här.

”Från tingel tangel till kvalitet om jag får säga så”

Joel Lindefors, från förändringsbyrån Futerra, som hjälper stora internationella bolag med omställningar höll ett föredrag om vikten av transparens i hållbarhetsarbetet. Han tog Nike som exempel, som är väldigt transparenta med sitt hållbarhetsarbete och redogör helt öppet för hur många av deras underleverantörer som är ”bra” eller ”dåliga”.

Joel pratade också om vikten av att höja kvaliteten på produkterna i branschen, behövs alla? ”Branschen måste röra sig från ‘tingel tangel’ till kvalitet om jag får säga så”, sa Joel.

Slutligen skickade han med en fråga till branschen, kring hur man vill arbeta framöver och vad som är produktmedians roll:

– Är det att kränga prylar som är den här branschens grej?  Eller är det att skapa värde genom att levandegöra varumärken? Att ta varumärken till något tredimensionellt genom att förkroppsliga och levandegöra varumärken? Om det är det sistnämnda finns det det ingen gräns för vad man kan hitta på!

Hållbarhetspanelen diskuterade vad branschen måste ta för steg framåt

Anni Sandgren (NWG), Louise Lindroth (Olsson&Co), Erica Persson (Sandryds) och Mia Marecek (Vinga) diskuterade aktuella hållbarhetsfrågor i branschen.

De fyra hållbarhetscheferna diskuterade hållbarhet i ett panelsamtal som modererades av Joel Lindefors, bland de saker som diskuterades fanns bland annat:

  • Att olika länder, inom EU eller globalt för den delen, ställer samma krav på sina leverantörer för förenkla och framtvinga omställningar hos producenter runt om i världen.

  • Bli ännu bättre på att leverera rätt produkter till rätt kund och se till så produkterna används – och används i rätt kontext.
  • I framtiden kommer produktmedia mer handla om tjänster och service, än att sälja nya produkter. Cirkularitet och minskad konsumtion kommer bli allt vanligare.

  • Att ta branschen från anonyma varumärken till starka varumärken. Profilbranschen har hittills varit en anonym bransch med okända varumärken. Med starka varumärken kommer större krav och transparens.

  • Få bort prispressen i branschen och våga ta betalt för kvalitetsprodukter och kunskapen man skaffat sig kring hållbarhetsfrågor.

  • Det miljöarbete som nu drivs kommer i allt större utsträckning få legala krav, det kommer bli allt hårdare med kemikalieinnehåll och rapporteringskrav.

Vinnarna av Promotionbiet

Master Design vann kategorin årets återförsäljare

Avslutningsvis så var det dags för en prisutdelning i Promotionbiet, här är vinnarna:

  • Årets leverantör: Xindao
  • Årets återförsäljare: Master Design
  • Årets förädlare: Tryckhuset i Stenungsund AB
  • Årets hållbarhetspris: Rådet för hållbar produktmedia
  • Årets kampanj: Olsson & Co

Grafisk koncern startar nytt företag för skyddsprodukter

Framtidens lagerrobot enligt Elon Musk – Eftermonteras på befintliga lagerlokaler

Elon Musk är kanske hetast i världen just nu – och när han uppmärksammar något så tenderar det att få spridning

Roupéz lanserar nytt varumärke – produkter med tryck till företag och privatpersoner

Med fokus på e-handel och smidig produktdesign.

Trovärdighetsproblem för FSC efter Sveaskogs allvarliga överträdelser

(Bilder: Sveaskog)

FSC är i blåsväder igen efter att statliga Sveaskog flera gånger begått högsta nivån av regelbrott mot FSC-reglerna. FSC tillbakavisar kritiken.

Snabbväxande svensk fotobokstjänst tar in 100 miljoner från välkänd investerare

Lina Andersson grundade succébolaget 2017. (Bilder: Press)

2020 omsatte man 75 miljoner kronor – de 25 anställda ska nu bli 50.

Network Innovation fokuserar på NI Solutions – ska utvecklas med nya verksamheter

Magnus Lundgren ska tillsammans med kollegorna utveckla NI Solutions som nu får fullt fokus hos Network Innovation.

Vid årsskiftet flyttades Network Innovations avdelning Premium Brands till systerbolaget Tura Scandinavia. På Network Innovation läggs nu fullt fokus på att utveckla NI Solutions. (mer…)

En öl för varje insläppt mål – personifierat print när det är som bäst

Målvakten Willy Caballero till vänster håller upp sin öl. (Bild: Twitter)

Fotbollsspelaren Lionel Messi har slagit världsrekord i flest mål för en enskild klubb – hyllas nu av sponsorn med unika etiketter.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)