Editakoncernens halvårsrapport: tryck minskar och marknadstjänster ökar

Under januari–juni ökade Editakoncernens omsättning med en procent till 57,9 miljoner euro.
Omsättningsökningen berodde huvudsakligen på ökad försäljning i affärsområdet Marketing Services i Sverige. 54 procent av koncernens omsättning härrörde från Finland och 46 procent från Sverige. Koncernens rörelsevinst var 2,0 miljoner euro

Affärsområdet Marketing Services omsättning uppgick till 10,3 miljoner euro (8,3 miljoner) och rörelsevinsten var 0,2 miljoner euro (-0,2 miljoner). Ökningen i omsättning och rörelsevinst kom huvudsakligen från Sverige. De svenska koncernbolagen lyckades både utöka sina uppdrag på befintliga kunder och förvärva nya kunder.

Den allt hårdare priskonkurrensen, och nedgången i efterfrågan på tryckta produkter, drog ner omsättningen inom affärsområdet Print och Distribution i både Finland och Sverige.

Koncernstruktur

Editakoncernen har fyra affärsområden:

  • Marketing Services
  • Editorial Communication
  • Publishing
  • Print & Distribution

Med undantag för affärsområdet Publishing finns samtliga affärsområden i både Finland och Sverige.

I januari förvärvade Editakoncernen hela aktiestocken i svenska Kampanjfabriken AB. Förvärvet stärker koncernens kompetens inom personifierad direktmarknadsföring. I juni utökade koncernen sitt ägarskap i Belinski LLC i Ukraina med 20 procent och äger nu 90 procent av bolaget. I Finland slogs Käpylä Print Oy samman med Edita Prima Oy i januari.

Detta skriver Edita i ett pressmeddelande.

Annons

Högsta bomullspriserna på 10 år

bomull kläder export profil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Momentum köper norsk aktör med två yrkesbutiker

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

mässa elmia profilreklam

Den 18 till 20 januari är det återigen dags för en fysisk Nordic Profile Fair på Elmia efter pandemipausen. Men förutom den fysiska träffen så finns det också möjlighet att besöka mässan digitalt på samma sätt som vi nu börjar blir vana vid, via den digitala plattformen Nordic Profile Fair Online.

Nordic Profile Fair Hybrid är en gemensam satsning av PWA, Elmia och Onlinemassan.com där du som är leverantör kommer ha tre val, ställa ut på den fysiska mässan, den digitala eller bägge. Du som besökare väljer om du vill åka till Jönköping och träffa alla på riktigt eller om du av olika anledningar inte kan komma deltar du digitalt oavsett var du befinner dig.

Vidtagit flera åtgärder

Elmia berättar för Branschkoll att de har vidtagit fler åtgärder för att alla som besöker mässan ska kunna känna sig trygga.

Med stora ytor och lång erfarenhet av flöden har Elmia vidtagit en rad åtgärder för att arrangera en säker mässa i januari 2022. En Covidcertifierad anläggning, ett nytt entrésystem och en annan styrning av flödet är några av de åtgärder Elmia har vidtagit för att vi alla ska kunna mötas på ett tryggt och säkert sätt.

Ny projektledare

Annelie Gemark projektledare för Nordic Profile Fair på Elmia.

Inför mässan har Annelie Gemark tillträtt som projektledare, hon är välbekant med branschen då hon jobbat i den i nästan 20 år, bland annat på textilleverantören Lindström och Json i Jönköping.

– Det finns ett uppdämt behov av att åter igen få träffas fysiskt. Det märks framför allt på de mässor och konferenser vi hittills har genomfört.Jag ser fram emot att få koordinera mässan tillsammans med Maria och Roger på PWA, som är arrangörer för Nordic Profile Fair Hybrid, säger Annelie Gemark, nytillträdd projektledare för Nordic Profile Fair, till Branschkoll.

”Blir en flexibilitet branschen inte haft tidigare”

Branschkoll har också varit i kontakt med Maria Olsson på PWA som kommer ansvara för den digitala delen av hybridmässan.

Som leverantör får man alltså välja om man vill ställa ut fysiskt, digitalt eller bägge. För de som väljer båda kommer filminspelningen ske på Elmia.

– Vi hoppas hybridlösningen ska göra så man når alla som vill besöka och ta del av produktnyheter oavsett om det är fysiskt eller digitalt. Det blir en flexibilitet branschen inte haft tidigare med fler B2B-affärsmöjligheter och en flexibilitet som våra undersökningar visat att branschen vill ha. Sen tror jag definitivt att många är sugna på att träffas på riktigt nu efter den här perioden, jag vet iallafall att jag ser fram emot det jättemycket säger Maria Olsson till Branschkoll och säger avslutningsvis:

– Och självklart blir det en branschfest på onsdagen,exakt vad som händer är inte bestämt ännu, men en fest ska det bli!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Faberexposize expanderar till Norge genom förvärv

Det norska tryckeriet Get Noticed blir basen för expansionen till Norge för Faberexposize som producerar skyltmaterial för både bruk inomhus som utomhus. Det handlar om allt från flaggor, banderoller, skyltar och displayer, till dekaler, parasoller och tält, storformat och diverse interiörprodukter.

”Förvärvet av Get Noticed AS passar in i Faberexposize strategi för att erbjuda de bästa utskriftslösningarna lokalt till den norska marknaden”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Faberexposize har sin nordiska bas i Stockholm och är en global koncern med produktionsanläggningar i både Europa och Asien. Koncernen har sin bas i Nederländerna.

Get Noticed stannar kvar i samma lokaler, behåller samma telefonnummer och samma webbplats men verkar från och med nu under den nya ägaren Faberexposize.

Get Noticed beskriver sig som en ”One-stop-shop in print solutions on large and small surfaces”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion i tonerfabrik skapar leveransproblem till tryckerier

Två tonerfabriker hos Konica Minolta står still efter en explosion. Så här ser planen för återstart ut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Gryningsräd mot massatillverkare – misstänkt kartell

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tillverkare av gräspapper tar in 200 miljoner – förpackningsföretag bland nya ägarna

”En tydlig markering för vårt fortsatta engagemang för hållbarhet”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norske Skog ställer om till förpackning för 350 miljoner euro – ”ger högre marginaler”

Tar upp kampen med de största aktörerna. Ska nå lönsamhet inom 3 år. Här är strategin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Platt vinflaska ger stora klimatvinster

Det brittiska förpackningsinnovatören Garçon Wines, som har som affärsidé att göra den konservativa vinbranschen mer hållbar, har utvecklat en platt vinflaska.

Nu har vinmakaren Accolade wines tagit det okonventionella beslutet att hälla upp sitt vin i de platta flaskorna gjorda av återvunnen plast.

Klimatsmart på flera sätt säger man – både vid flasktillverkningen och transporterna. Koldioxidutsläppen reduceras med 79 procent vid flasktillverkningen och 60 procent för distributionen, enligt företaget.

Själva flaskan väger en sjättedel av en traditionell glasflaska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac ansluter till 4evergreen

Pulpac har gått med som ny medlem i 4evergreen.

Alliansen förenar hela branschens värdekedja och främjar samarbete och innovation för en hållbar och cirkulär ekonomi inom fiberbaserade förpackningar.

4evergreen skapades som ett forum där organisationer och företag från hela den fiberbaserade förpackningsvärdekedjan för första gången kunde gå samman för att höja den totala återvinningsgraden.

– Det gemensamma målet för 4evergreen-alliansen är att fullända cirkuläriteten, samtidigt som man ökar medvetenheten om fördelarna med fiberbaserade förpackningar. Genom att göra detta arbete strävar vi efter att höja den totala återvinningsgraden av fiberbaserade förpackningar till 90 procent innan 2030. Innovation står i centrum för oss och Pulpac är en mycket välkommen medlem, säger Susanne Haase, programdirektör, 4evergreen Alliance, i ett pressmeddelande.

Linus Larsson, vd för Pulpac (Bild: Pulpac)

– Det vi tar med till denna allians av experter och världsledare är en ny produktionsteknik som kan påskynda övergången till fiberbaserade förpackningar. Vi kan omvandla fiber till förpackningar upp till tio gånger snabbare än konventionella fiberbildningsmetoder, samtidigt som vi minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, säger Linus Larsson, vd för Pulpac.

– Vi ser fram emot att samarbeta inom alliansen, dela med oss ​​av vårt kunnande och få insikter om hur vi kan utnyttja torrformad fiber för cirkulär ekonomi. Tillsammans kan vi åstadkomma förändringar och skapa förpackningar som är vettiga för företag, konsumenter och världen vi delar, avslutar Larsson.

redaktionen@branschkoll.se
Annons