Edita och Intellecta vann Publishingpris

Svenska Publishingpiset har delats ut. Edita och JG Communication vann för bästa infomagasin med sin kundtidning 152 och Intellecta tog hem tre pris. Ett för kunden Ica, det andra för sin egen kundtidning och det tredje för sin Årsredovisning. En av de stora trenderna i årets tävling var alla specialeffekter med till exempel lacker, folieringar…

Svenska Publishingpiset har delats ut. Edita och JG Communication vann för bästa infomagasin med sin kundtidning 152 och Intellecta tog hem tre pris. Ett för kunden Ica, det andra för sin egen kundtidning och det tredje för sin Årsredovisning.

En av de stora trenderna i årets tävling var alla specialeffekter med till exempel lacker, folieringar och dofttryck. In- och utvik var också vanligt förekommande.

Här är alla vinnarna:

Stora Publishing-Priset

Till det bästa av alla nominerade bidrag.

För en allt igenom gedigen produkt som vinner på alla plan.

Fotografisk Tidskrift, Svenska Fotografers Förbund i samarbete med Anders Birgersson/Zoo People, Jenny Morelli (chefredaktör), Svenska Fotografers Förbund, Anders Birgersson (AD), Zoo People

Besöksguider

För en fyllig, välformulerad och aptitretande guide – en given följeslagare på resan till Sveriges alla hörn.

White Guide 2011, White Guides AB, Thorbjörn Östman (VD), Lars Peder Hedberg (publicistisk förlagschef), Per Styregård (chefredaktör), Peter Hansson (AD) och Barbro Granell (AD)

Fackböcker

För en vacker omhändertagande layout och en stilfull typografi som tar läsaren på en välregisserad resa genom museets samlingar.

100 ting ur samlingarna, Sjöhistoriska museet i samarbete med Bergström & Co AB, Hans-Lennart Ohlsson (museichef), Sjöhistoriska museet, Magnus Bergström, Bergström & Co AB

Facktidningar/Specialtidningar

För en superb produkt som får det att vattnas i munnen tack vare studs och variation i bilderna, föredömlig receptur och ett utmärkt tryck.

Mat & Vänner, Mat & Vänner AB, Thorbjörn Östman (ansvarig utgivare), Mattias Kroon (publicistisk förlagschef), Malin Andersson (chefredaktör), Daniel Back (AD), David Back (fotograf), Charlotte Jung (korrektur) och Robert Wallner (annonschef)

Handböcker och läromedel

För text som fångar och stimulerar, roliga fotoidéer, högklassigt tryck och ett utmärkt pappersval – en bok som andas: vi som gjorde den har haft väldigt roligt.

A matter of life and denim, Dragster Kommunikation på uppdrag av Dr. Denim Jeansmakers, Alexander Graah, Johannes Graah och Morten Graah, Dr. Denim Jeansmakers, Dan Stendahl (AD), Mio Fredriksson (final art), Martin Johansson (copywriter, CD), Catja Björklund (copywriter) och Hanna Littorin (projektledare), Dragster Kommunikation, Jonatan Fernström (fotograf)

Infomagasin

För förmågan att fylla ut sin kostym med härliga uppslag, stilig typografi, passande färgdetaljer och en text med driv.

152 – Magasinet om kommunikation, JG Communication på uppdrag av Editakoncernen, Annika Linna (kommunikationschef, ansvarig utgivare), Editakoncernen, Maria Nilsson (redaktör), Kajsa Dahlberg (AD) och Ingrid Båvsjö (projektledare), JG Communication

Informationstrycksaker

För pedagogiska texter, vågad typografi, ren form, gott pappersval och ett utvecklande omslag – en trycksak som sprider en doft av gediget hantverk … och bröd.

Brödfakta/Sju myter om bröd, Kärnhuset på uppdrag av Brödinstitutet, Martin Lundell (VD), Brödinstitutet, Jonas Järnfeldt (projektledare), Lisa Sjöstrand (produktionsledare), Tove Hägg (copywriter) och Jakob Westman (AD), Kärnhuset

Jubileumsskrifter

För en historisk tillbakablick, närvaro i beskrivningen och konsten att få ett smalt område att väcka intresse, ta plats och växa.

Elmia: Värd för omvärlden i 50 år, NY på uppdrag av Elmia AB, Hans Standár (VD) och Lisa von Essen-Sylvén (information manager), Elmia AB, Erik Palm (copywriter), Anders Dahlgren (CD), Maria Almqvist (illustratör), Stefan Wennerberg (originalare) och Margareta Sparv-Andersson (journalist), NY

Kataloger

För bra format, bärkraftig designidé, typografi med fingertoppskänsla och en struktur som presenterar materialet från dess bästa sida – en katalog som förtjänar ett långt liv.

Stockholm International Film Festival Catalogue, Stockholms filmfestival i samarbete med Amore, Git Scheynius (ansvarig utgivare, festivalchef) och Hanna Nyström (marknadsansvarig), Stockholms filmfestival, Frans Enmark (senior designer), Linnéa Ekström, Anna-Karin Elde, Henrik Lindquist, Jörgen Olofsson, Ylva Petersdotter och Angela Suneson Wall, Amore

Kokböcker

För en bläddringsvänlig, chosefri bok med stilsäker typografi, mysig layout och en skön blandning av bild och text – allt inbundet med linnetråd.

One more slice, Walter and Books AB, Leila Lindholm (recept, text, matstyling, stylist), Wolfgang Kleinschmidt (fotograf), Mikael Engblom (formgivare) och Viveka Gil (stylist)
Kundtidningar – bank och finans

För en glassig tidning. Med säregen layout, knivskarpa bilder, sköna färger och ett högklassigt tryck på två olika papperssorter sticker denna rara blomma ut från mängden.

Penséer, Happy F&B på uppdrag av Erik Penser Bankaktiebolag, Gustaf von Essen (marknadschef), Erik Penser Bankaktiebolag, Anders Kornestedt (CD), Pontus Höfvner (AD) och Oskar Andersson (AD), Happy F&B

Kundtidningar – business to business

För intressanta artiklar med litterär känsla och en formidé som håller hela vägen – en tidning som ställer krav på läsaren.

Corporate Intelligence, Intellecta Corporate AB, Anders Borg (chefredaktör), Lars Peder Hedberg (redaktör), Ingrid Larsson (redaktör), Anders Schmidt (AD) och Magnus Klintström (form, layout)

Kundtidningar – konsument

För en in i minsta detalj stilren layout och en koncentrerad text som känns seriös utan att någonsin bli tråkig – en tidning som innehåller något för alla i den breda målgruppen.

Kupé, SJ AB i samarbete med Nordiska Tidningsbolaget, Claes Salomonsson (chefredaktör), SJ AB, Håkan Lövström (VD), Nordiska Tidningsbolaget

Kundtidningar – mat och dryck

För aptitliga uppslag, intressanta intervjuer, bra guider, trevligt format och bra tryck. Kort och gott – en smakfull läsning.

Philipson Söderberg Magasin, Spoon Publishing AB på uppdrag av Philipson Söderberg AB, Erik Hultberg (ansvarig utgivare) och Caroline Låftman (projektansvarig), Philipson Söderberg AB, Melker Forssén (kundansvarig), Maud Onnermark (redaktör), Martin Engqvist (biträdande redaktör) och Eva Englund (formgivare), Spoon Publishing AB

Medborgartidningar

För en glad och lättsam tidning med bra text, en illustrationsidé som blir en röd tråd och ett utmärkt, bläddervänligt papper.

Estrid, Täby kommun i samarbete med Clinton agency och Redaktörerna, Petra Westerberg (kommunikationschef), Täby kommun, Maimi Parik (AD), Göran Crafoord (copywriter) och Jenny Skogvoll (grafisk formgivare), Clinton agency

Medlemstidningar

För stabil och träffsäker typografi och design, intressanta ämnesområden och högkvalitativ repro – en tidning som tar foto på allvar.

Fotografisk Tidskrift, Svenska Fotografers Förbund i samarbete med Anders Birgersson/Zoo People, Jenny Morelli (chefredaktör), Svenska Fotografers Förbund, Anders Birgersson (AD), Zoo People

Personaltidningar – företag

För bra tidningskänsla, fina bilder och illustrationer, intressanta uppslag och ett skickligt utnyttjande av det lilla formatet.

ICAs Goda Affärer, Intellecta Corporate på uppdrag av ICA Sverige AB, Elisabet Tidelius (ansvarig utgivare) och Anders Lönnebring (redaktör), ICA Sverige AB, Sandra Grill (projektledare), Sofia Eriksson (redaktör) och Ewa Lindström (AD), Intellecta Corporate

Personaltidningar – offentlig sektor

För fortbildande artiklar, pigg framsida, vågade uppslag, härliga illustrationer samt god hantering av bilder och bildbeskärningar – en tidning som går nära.

LÄRA, BERG på uppdrag av Utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad, Agnetha Styrwoldt Alfheim (chefredaktör, kommunikationschef) och Tomas Bannerhed (redaktör), Utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad, Lena Löfling (kreativt ansvar, projektledare), Emma Andersson (form, original) och Ulrika Westling (operativ projekt- och produktionsledning), BERG

Praktverk

För vågad, stilren enkelhet med vackert duplextryck som som lyfter bilderna högt över marken.

Barnmark, Bokförlaget Max Ström, Mikael Andersson (foto), Göran Tunström (text) och Patric Leo (formgivning)

Rapporter

För en modern känsla, fräscha illustrationer, bra färgkodning och texter med högt nyhetsvärde – så mycket mer än en vanlig rapport.

The Metropolitan Report, United Minds på uppdrag av Metro International, Wilf Maunoir (global research director), Christian Quarles (global marketing director), Johanna Runebjörk (AD) och Eduarda Taveira (head of consumer insight), Metro International, Paul Alarcón (chefsanalytiker, partner), Patrik Kronqvist (chefredaktör) och Sepideh Imani (analytiker), United Minds, Hugo McEwen (skribent), The Languagelaunderer

Utbildningsprogram

För trovärdig läsning, bilder som berättar och känns äkta, varierad layout och goda fotoidéer – ett utbildningsprogram som skapar känslan ”det där kunde handla om mig”.

Campus Varberg – efterfrågade utbildningar 2011, Campus Varberg, Tomas Johansson (kommunikationsstrateg) och Linnéa Dahlberg (kommunikatör), Campus Varberg, Mikael Göthage (fotograf), Anders Billow (copywriter)

Verksamhetstidningar

För en intressant framsida, kontrastrika uppslag, djärva lösningar och storslaget foto – bra i allt.

Kulturvärden, Statens fastighetsverk i samarbete med Rejäl Kommunikation AB och Pompe Hedengren, Ann-Charlotte Spegel-Berg (kommunikationschef, ansvarig utgivare) och Mia Fernlund (chefredaktör), Statens fastighetsverk, Lena Severin (projektledare) och Tomas Eriksson (redaktör), Rejäl Kommunikation AB, Pompe Hedengren (AD) och Maria Loohufvud (formgivare)

Årsredovisningar – börsbolag

För en trycksak som provocerar flera sinnen och dräller av flärd och överdåd – extraordinär i allt.

Extraordinärt. Intellecta ÅR 2010, Intellecta AB, Richard Ohlson (koncernchef), Lars Peder Hedberg (senior advisor), Intellecta Corporate, Jesper Holmström (CD), Ekotryckredners, Daniel Erlingson (projektledare), Intellecta Finanstryck

Årsredovisningar – företag

För en ovanlig och inspirerande upplevelse i form av en artistiskt vågad idé med harmoni i text och bild och ett djärvt omslag kring den linnetrådshäftade inlagan.

CellMark Årsredovisning 2010, C52 Graphic Design på uppdrag av CellMark, Ulrika Cornéer Sterner, Cellmark, Andrew Cowie (AD) och Alexandra Augustsson (originalare), C52 Graphic Design

Årsredovisningar – organisationer

För en scenisk känsla i en stilig och träffsäker årsredovisning där format, bild och design får ta för sig.

Kulturrådets Årsberättelse 2010, Statens Kulturråd, Helene Oljons, Kennet Gabrielsson, Cecilia Borssén, Ursula Forner och Klara Sjöström
SPECIALPRISER
Designpriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för exceptionellt bra formgivning.

För en smidig, färgstark och smart design där allt passar ihop och inspirerar till vidare läsning.

Cykelsmart, Welcom på uppdrag av Svensk Cykling, Klas Elm (ordförande Svensk Cykling), Svensk Cykling, Adam Wladis (redaktör, projektledare), Petter Engelbertsson (skribent) och Gavin Smart (AD), Welcom

Journalistikpriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för särskilt bra journalistik.

För förmågan att i undersökande och klichéfria artiklar visa hur sexualitet och kön spelar lika stor roll för maktstrukturer i ett samhälle som ekonomi och juridik.

Ottar, RFSU, Carolina Hemlin (chefredaktör), Kristina Lindquist (chefredaktör)

Typografipriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för särskilt fin typografi.

För en typografi som enkelt, vackert och rakt på sak kommunicerar innehållet såväl visuellt som känslomässigt.

Brödfakta/Sju myter om bröd, Kärnhuset på uppdrag av Brödinstitutet, Martin Lundell (VD), Brödinstitutet, Jonas Järnfeldt (projektledare), Lisa Sjöstrand (produktionsledare), Tove Hägg (copywriter) och Jakob Westman (AD), Kärnhuset

Verbala priset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för utomordentligt bra textinnehåll.

För ett modigt försök att återvinna en av världens äldsta böcker och möjliggöra nya läsningar genom att sätta in texten i nya sammanhang.

Bibeln, Verbum förlag AB, Kristina Wänblom (projektledare), Lena Åström (redaktör), Mrs. Murphy (formgivning), Fredrik Beverhjelm och Rickard Bonnevier (kommentarer i bibeltexten och bibelboksinledningar), Ann-Katrin Larsson (marknadsförare) och Andreas Strömberg (PR)

Visuella priset

Till någon av de mominerade som juryn vill premiera för särskilt bra bilder.

För vackra bilder som överraskar och som med stark känsla förmedlar bokens idé.

Kärleken fördriver rädslan, SE IDEA AB på uppdrag av Härnösands stift, Tuulikki Koivunen Bylund (författare), Härnösands stift, Susanne Ekelund (AD, bildredaktör, grafisk produktion), Denise Grünstein, Gustav Broms, Bruno Ehrs, Hans Gedda, Lars Tunbjörk, Elisabeth Ohlsson Wallin, Dawid, Maria Eddebo Persson, Svenska kyrkans arkiv med flera (samtliga foto)

 

Annons

KLART: Ikea bakom ny förpackningsutbildning i Älmhult

Ämnen i artikeln: Ikea

Älmhult Kommun startar en ny förpackningsutbildning med Ikea som initiativtagare. ”Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan”

Älmhult Kommun, och speciellt utbildningschef Roger Johansson, fick i dagarna ett glädjande besked. Förpackningsingenjörsutbildningen, som man sökte för andra gången under förra året, har fått godkänt av Myndigheten för Yrkeshögskola.

Utbildningen är på två år och den som genomgår utbilsningen får en yrkeshögskoleexamen som Förpackningsingenjör. Antal platser är tjugo per år och man har fått beviljat tre starter – totalt 60 personer.

Några av de företag och organisationer som varit med och tagit fram utbildningen är Frontpac, Smurfit Kappa, IKEA, Boxon och Volvo Cars.

Roger Johansson på Älmhult Kommun berätta om den nya YH-utbildning:

– Vi har fått 20 utbildningsplatser finansierade av Myndigheten för Yrkeshögskola och vi funderar till och med på att göra ett överintag på ett par elever. Vi planerar att starta upp i månadsskiftet augusti/september i år.

För kommunen är det många positiva effekter.

– Det allra viktigaste är att vi kan vara delaktiga i företagens kompetensförsörjning. Vi tror att vi har tagit fram en utbildning som fyller många behov inom branschen. Det andra vi ser är att Älmhult får en plats på utbildningskartan. Vi är en starkt växande kommun och tror att det ytterligare kan bidra till att stärka attraktiviteten.

Ikea tog initiativet – ”förpackningar ligger oss varmt om hjärtat”

Det är Ikea som initierat utbildningen.

– Många förknippar IKEA med platta paket och förpackningar ligger oss varmt om hjärtat. Hela branschen har ett stort behov av en ny generation förpackningsingenjörer med förståelse för hela värdekedjan och kunskap om att skapa förpackningslösningar som är optimerade utifrån kedjans alla delar. För oss är det kritiskt för att fortsätta utveckla verksamheten. Vi är därför oerhört glada över möjligheten att göra den här långsiktiga investeringen i samarbete med kommunen och andra aktörer från näringslivet, kommenterar Ola Knutsson, Packaging Solution Engineer Leader på IKEA of Sweden på almhult.se.

Söker utbildningsledare

Just nu är man i full gång med att rekrytera en utbildningsledare, som ska vara ansvarig för genomförandet av utbildningen.

– Vi har fått stort gensvar från näringslivet och håller på att formera en ledningsgrupp. När utbildningsledaren är på plats börjar också arbetet med att marknadsföra utbildningen. Som kuriosa kan jag nämna att vi redan nu, den 24:e januari, har fått in en ansökan från en som vill gå utbildningen, avslutar Roger Johansson.

Ämnen i artikeln: Ikea
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsbruk planerar för att tillfälligt kunna göra produktionsuppehåll

Ämnen i artikeln: Priset på papper

Om marknadsläget kräver det.

Ämnen i artikeln: Priset på papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Missa inte att tävla med dina etiketter – sista anmälningsdag är 16 februari

Ämnen i artikeln: Etikett

Det närmar sig slutet på anmälningstiden för den som vill vara med och försvara den svenska etikettäran och anmäla sig till årets Finat Label Competition.

Sista dag för inlämnande av bidrag är den 16:e februari.

Regler och kategorier i den 43:e omgången av tävlingen kan laddas ned på organisationens sajt.

Stort lycka till säger vi, och vi ser fram emot att få intervjua några svenska vinnare så snart juryn gjort sitt jobb.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

H-Tryck har investerat sju miljoner till i sina muggar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Valio fäster korken i kartongen enligt nya EU-direktivet

I juli 2024 måste alla plastkorkar sitta fast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lobbyist för bioplastorganisation

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ISO släpper riktlinjer för arbetet mot netto-nollutsläpp

Skapar en gemensam bas för arbetet med att minska utsläppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls köper tyskt tryckeri

Ämnen i artikeln: Etikett

Nordvalls Etikett förvärvar tyska Kölle Etiketten GmbH och tog över ägandeskapet i början av 2023.

Nordvalls äger sedan år 2021 engelska Watermill Press och etablerar därmed sin andra produktionsenhet utanför Sverige.

Kölle Etiketten GmbH, beläget i Esslingen, i regionen Stuttgart, tillverkar förutom självhäftande
etiketter även flexibla förpackningar som tepåseetiketter med tillhörande taggar. Det familjeägda tryckeriet startades år 1884 och drivs idag av fjärde generationen Kölle.

Genom förvärvet blir Kölle med 36 anställda ett helägt dotterbolag till Nordvalls.

– Nordvalls har som mål att växa med lönsamhet och Kölle är ett bra komplement till våra befintliga tryckerier i Sjöbo, Bjuv, Nässjö och Bradford. Vi ser fram emot samarbetet mellan våra företag och de möjligheter vår nya bredare produktportfölj kan erbjuda, säger Nordvalls vd Patrik Jenemark i ett pressmeddelande.

– Vi är glada över att bli en del av Nordvalls med deras entreprenörsdrivna och långsiktiga ägare, Possehl Identification Solutions. Tillsammans med en stark ägare har vi möjlighet att vidareutveckla företaget i Esslingen långsiktigt, vilket är en trygghet för våra anställda och kunder, säger Philipp Kölle, vd på Kölle Etiketten, som även fortsättningsvis kommer att vara detta.

Förvärvet av Kölle ger Nordvalls förutom en förstärkt närvaro på tyska marknaden även en bredare och starkare produktportfölj. Förvärvet blir Nordvalls tredje förvärv sedan år 2020.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intermail köper ytterligare en svensk byrå

Ämnen i artikeln: Intermail
Ämnen i artikeln: Intermail
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk print- och profilaktör med filial i Sverige startar om med ny partner

Produktion i Polen. ”Det är utveckling framför avveckling”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons