E-handelsjätte ”äter” print, Utomhus digitaliseras och Lönsam brevlåda

Hej,
Brevlådan är lönsam och effektiv – den vinnande DR-kampanjen i årets Inhouse-tävling är en klockren hyllning till tryckt/fysisk kommunikation. Årets bästa DR – ”Använder brevlådan systematiskt”

Försäljning, marknadsföring och ny kunskap

  • Bli bättre på innehållsmarknadsföring
    Innehållsbyrån Spoon har gjort en guide till hur man jobbar med innehållsmarknadsföring. Detta blir allt viktigare för b2b-branscher som vår.Läs och lär.
  • Unikt startfält på Grafkoms nätverksträff i Norrköping
    Hälften av talarna på nästa GrafKom I/O representerar byråer och varumärkesägare. Det är redan över 50 anmälda till Norrköping den 8-9 november. Alla kommer för att dela och få ny kunskap.
  • Så här digitaliseras städernas utomhusreklam – analoga ytor växer också
    Nu tar utomhusbolagen nästa steg med att digitalisera utomhusreklamen. Men det handlar till stor del om nya ytor – befintliga ”pappersytor” är lönsamma och finns kvar. Sveriges tio största städer får nya digitala ytor under hösten.

Sandstens förvärvar tryckeri
Sandstens i Göteborg förvärvar tryckeriet Tryckalster som ligger i samma område strax söder om Göteborg.

Investeringen som ska rädda finsk bokproduktion
Finska Bookwell satsar tillsammans med danska Scan Grafisk – investerar 70 miljoner i en digital boklina i Finland.

Amazon lanserar fotobokstjänst
Nu tar sig jätten Amazon an ytterligare ett område inom grafisk bransch. ”Detta visar att människor fortfarande älskar tryck och att se sina bilder på papper”. Böcker trycker man redan, nyligen lanserades tryck på kläder och nu fotoprodukter.

Onlineprinters siktar in sig på England
Ett av Europas större e-handelsföretag inom tryck bytte ägare – och satsar på nya marknader. England står på tur men Sverige fortfarande för litet för att satsa ordentligt på.

Sverige bäst i Europa på återvinning av förpackningar och tidningar – 80% samlas in

Övrigt

Till slut:
Facebook i Luleå: En tekniker på 25.000 servrar – fascinerande bilder och information från Facebooks datahall i Luleå.

Nästa vecka kör GrafKom e-handelsdag hos Åtta.45. Det finns några platser kvar (sevilka som kommer). Kanske ses vi där eller på förpackningsmässan i Kista.

Hör av dig om du funderar på något.
/Ola
070-566 09 52

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons