E-handelsjätte ”äter” print, Utomhus digitaliseras och Lönsam brevlåda

Hej,
Brevlådan är lönsam och effektiv – den vinnande DR-kampanjen i årets Inhouse-tävling är en klockren hyllning till tryckt/fysisk kommunikation. Årets bästa DR – ”Använder brevlådan systematiskt”
Försäljning, marknadsföring och ny kunskap
- Småföretagare underskattar den grafiska identitetens betydelse
Perfekt argumentation för alla som har småföretagare som kunder. Det lönar sig att investera i en grafisk profil och använda den konsekvent visar denna nya prisbelönta studie från Högskolan Dalarna.
- Bli bättre på innehållsmarknadsföring
Innehållsbyrån Spoon har gjort en guide till hur man jobbar med innehållsmarknadsföring. Detta blir allt viktigare för b2b-branscher som vår.Läs och lär.
- Unikt startfält på Grafkoms nätverksträff i Norrköping
Hälften av talarna på nästa GrafKom I/O representerar byråer och varumärkesägare. Det är redan över 50 anmälda till Norrköping den 8-9 november. Alla kommer för att dela och få ny kunskap.
- Så här digitaliseras städernas utomhusreklam – analoga ytor växer också
Nu tar utomhusbolagen nästa steg med att digitalisera utomhusreklamen. Men det handlar till stor del om nya ytor – befintliga ”pappersytor” är lönsamma och finns kvar. Sveriges tio största städer får nya digitala ytor under hösten.
- Reklambranschens – och delvis den grafiska branschens – kris
”Branschen måste skärpa sig” säger Sveriges Annonsörer. Alla måste hjälpa till att göra bra reklam och vända utvecklingen mot det utbredda reklamhatet.
- Ikoniskt innehåll lever vidare i nyutgiven bok
Innehållsägare kapitaliserar på bra innehåll med hjälp av tryck.
Sandstens förvärvar tryckeri
Sandstens i Göteborg förvärvar tryckeriet Tryckalster som ligger i samma område strax söder om Göteborg.
Investeringen som ska rädda finsk bokproduktion
Finska Bookwell satsar tillsammans med danska Scan Grafisk – investerar 70 miljoner i en digital boklina i Finland.
Amazon lanserar fotobokstjänst
Nu tar sig jätten Amazon an ytterligare ett område inom grafisk bransch. ”Detta visar att människor fortfarande älskar tryck och att se sina bilder på papper”. Böcker trycker man redan, nyligen lanserades tryck på kläder och nu fotoprodukter.
Onlineprinters siktar in sig på England
Ett av Europas större e-handelsföretag inom tryck bytte ägare – och satsar på nya marknader. England står på tur men Sverige fortfarande för litet för att satsa ordentligt på.
Sverige bäst i Europa på återvinning av förpackningar och tidningar – 80% samlas in
Övrigt
- VBS och EFI utvidgar samarbetet – ”lokal support förutsättning för framgång”
- Ackordet fastställdes för Stampen och V-tab
- Stampen öppen för samarbeten med andra tryckeriaktörer
- Robotarm skapar nya möjligheter inom etikettapplicering
- Trädgårdstidningen Natur & Trädgård får ny ägare
- Lasertryk är gasell för sjätte gången
Till slut:
Facebook i Luleå: En tekniker på 25.000 servrar – fascinerande bilder och information från Facebooks datahall i Luleå.
Nästa vecka kör GrafKom e-handelsdag hos Åtta.45. Det finns några platser kvar (sevilka som kommer). Kanske ses vi där eller på förpackningsmässan i Kista.
Hör av dig om du funderar på något.
/Ola
070-566 09 52