E-handeln växte med 24 miljarder under 2021 – en ökning med 20 procent
E-handeln nu står för cirka 16 procent av den totala handeln.
Den svenska e-handelns totala omsättning växte med 24 miljarder under 2021, en ökning med 20 procent. Årets vinnarbransch blev dagligvaruhandeln som växte med 35 procent under året. Det framgår av Postnords E-barometer som kommit med årsrapport för 2021.
Precis som 2020 har e-handelsåret 2021 präglats av pandemin. Det gör också att man har sett stora svängningar och en påfallande nedtrappning i tillväxttakten under året. Från ett starkt första kvartal med tillväxt på 53 procent för att sedan nå en negativ tillväxttakt i sista kvartalet på -1,2 procent.
– 2020 var ett historiskt e-handelsår och det var inte enkelt att göra en prognos för 2021, men utvecklingen har varit imponerande även under detta år. Tillväxten innebär att e-handeln nu står för cirka 16 procent av den totala handeln, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare knuten till Postnord.
Enligt rapporten är dagligvaruhandeln och hemelektronikbranschen årets vinnarbranscher. Hemelektronikbranschen var enligt Postnord lite oväntat eftersom branschen tillhör de mest mogna på nätet. Även klädhandeln har gjort comeback och ligger nu på delad förstaplats med skönhetsprodukterna på listan över de mest populära kategorierna.
Konsumenten vill välja leveransmedtod
– För konsumenterna har valfrihet i leveransen varit viktigt under lång tid och i e-barometern kan vi nu se att fler svenskar än någonsin kan välja hur deras produkter ska levereras. Andelen har ökat stadigt från 43 procent 2017 till 66 procent 2021. Det här ställer såklart stora krav på oss på Postnord och övriga leverantörer, avslutar Arne Andersson.
Några siffror från rapporten
- E-handeln växte med 20 procent under 2021.
- Tillväxttakten skiftade mellan kvartalen. Q1 var tillväxten 53 procent och i Q4 var tillväxten negativ, -1,2 procent.
- Mest växte dagligvarorna på nätet (35 %), följt av möbler och heminredning (27 %) och hemelektronik (23 %).
- Knappt hälften av konsumenterna (45 %) har handlat något begagnat på nätet under 2021. Flest har handlat begagnade möbler eller heminredning, följt av kläder och skor samt barnartiklar och leksaker.
- 66 procent fick välja leveranssätt för sin senaste leverans. Motsvarande siffra ifjol var 61 procent och 43 procent 2017.
Läs hela rapporten här www.postnord.se/ebarometern