”E-handeln ökar med 16 procent i år”

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Avisera har kompenserat för 20.000 ton koldioxid – ”bättre än vi kunnat föreställa oss”

Förpackningsföretaget Avisera tog 2017 fram en produktmärkning för klimatkompenserade förpackningar, trycksaker och påsar. Efter att de senaste fem åren klimatkompenserat för tjugotusen ton koldioxid lägger man nu till nya projekt som bland annat ska skydda regnskogen i Amazonas.

– Miljömärkningen Återbära är numera standard hos oss och majoriteten av Aviseras kunder ser det som en hygienfaktor med helt klimatneutrala förpackningslösningar, berättar Rosanna Selén, Head of Sustainability på Avisera.

Sedan lanseringen har Återbära har kunder som J.Lindeberg, Haglöfs, Nudie Jeans, Vagabond och Lyko tillsammans klimatkompenserat för tjugotusen ton koldioxidutsläpp.

– Att vi fem år efter lansering har klimatkompenserad för tjugotusen ton koldioxidutsläpp är ett bättre utfall än vad vi kunnat föreställa oss. Det är ett bevis för att det går snabbt att göra skillnad för miljön när man väl bestämmer sig, säger Rosanna Selén på Avisera.

Klimatkompenserar i Amazonas

För att kompensera kombinerar Avisera nu två nya projekt som är Verra-certifierade enligt VCS-standarden (Verified Carbon Standard). Klimatkompensationen äger rum i Amazonas, Brasilien samt östra Uruguay. I Amazonas verkar projektet för att skydda regnskogen och minska utsläpp genom att förebygga skövling av skog.

– I Uruguay omvandlas mark som blivit skadad av betesdjur till en skog med biologisk mångfald. Som komplement till detta så har projektet skapat en hållbar timmerindustri i landet som är FSC-certifierad. Projektet har redan tiodubblat arbetstillfällena i området.

redaktionen@branschkoll.se

IRM skruvar upp reklam-prognosen för 2021

redaktionen@branschkoll.se

Uniqlo får fortsatt förtroende att klä OS-truppen

os truppen kläder sportswear idrott

Uniqlo som varit officiell klädleverantör till Sveriges olympiska och paralympiska trupper sedan januari 2019 får nu förtroendet i drygt två år till, fram till 31 december 2024 vilket innebär att de kommer att klä de svenska trupperna under spelen i Paris samma år.

Vidare kommer Uniqlo under avtalstiden bland annat leverera kläder till svenska trupperna i olika internationella sportevenemang, inklusive resor, träning och vid mediala tillfällen, det här framgår av att pressmeddelande.

Varit kritiserade

Uniqlo har utsatts för en del kritik de senaste åren, dels har det rått delade meningar om designval, inte minst för OS-damernas fotbolldressar. Men man har också anklagats för att köpa sin bomull från den Xinjiangprovinsen som Amnesty med flera varnat för, något bland annat SVT rapporterat om.

redaktionen@branschkoll.se

De vanligaste misstagen företag gör i sitt långsiktiga varumärkesarbete

redaktionen@branschkoll.se