Gå till innehållet

Durst hämtar ny nordisk vd från medie­branschen

Nya vd:n Mattias Hersby har internationell erfarenhet, en förkärlek för AI och kommer närmast från mediebranschen.

På nytt jobb

Mattias Hersby har utsetts till ny vd för Durst Nordic AB, tidigare Molanders Sign & Display – numera ett helägt bolag till Durst Group.

– Det känns väldigt spännande att kunna vara med och driva tillväxtresan här i Norden och Baltikum, säger han i en intervju med Branschkoll.

Vd-förändringen sker efter att det svenska bolaget Molanders Sign & Display AB blivit ett helägt dotterbolag till italienska Durst Group och byter namn till Durst Nordic AB. Hans Molander som drivit företaget genom alla år kommer i och med vd-bytet att nu gå i pension.

Ny i printbranschen

Mattias Hersby har internationell erfarenhet från företag som Schibsted, Publicis Media och Zenith – i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Australien. När han nu tar på sig ledartröjan för Durst Nordics cirka elva anställda med fokus på marknaderna i Norden och Baltikum så debuterar han också inom print.

Vad var det som lockade med Durst?

– Många saker faktiskt. Jag gillar att det är ett väldigt innovativt företag. Just teknologin är jag inte jättebekant med, men jag är själv väldigt intresserad av AI som teknik och hjälpmedel. Så det känns spännande att gå in i en bransch där det är på frammarsch. I våra system så har jag förstått att AI-tekniken är en central och växande del eftersom mer och mer av processen automatiseras.

Hans Molander, tidigare vd på Molanders Sign & Display som numera blivit ett helägt bolag av Durst Group. Till höger om honom Christoph Gamper, vd på Durst Group och Mattias Hersby, ny vd på Durst Nordic.

Hersby dras också till att få möjligheten att arbeta i en familjeföretagskultur efter år i corporate-världen. Durst Nordic har kontor på Lidingö utanför Stockholm och sysselsätter cirka elva personer.

– Både Durst Group och vårt lokala företag är familjeföretag i grunden och jag tycker redan att det märks i kulturen som vi har. Det är en viss skillnad i hur man jobbar i familjebolag, säger han och drar paralleller till sin tid med jobb på byrå:

– Så det känns lockande att gå in i ett bolag som lokalt kanske ses som lite mindre – men man har ändå globala muskler. Den resan har jag gjort en gång tidigare när jag var med och byggde upp en byrå med liknande förutsättningar.

Vilka verktyg tar du med dig från medievärlden in i printbranschen?

– Båda branscherna står inför stora förändringar så det handlar om att anpassa snabbt till nya situationer. Även att kunna anpassa sitt ledarskap och fortsätta att sätta kunden i fokus vilket jag alltid har gjort. Det handlar också om att kunna skapa ett vinnande lag där vi ställer upp för varandra. Det hoppas jag också kunna ta med mig.

Ska ut och träffa kunder

Han poängterar dock att sin nya vd-roll inte bara handlar om ledarskap utan även om kundnärvaro:

– Just den här rollen är inte en vd-roll där man sitter på ett kontor framför en dator. Här handlar det också om att träffa kunder och göra affärer och faktiskt sälja.

Vad blir ditt huvudfokus i det nya uppdraget?

– Huvudfokus på kort sikt blir ju att egentligen få ihop teamet. Det är en ganska stor förändring för teamet att efter så många år tappa sin väldigt älskade vd Hans, säger han och fortsätter:

– Sedan är jag ödmjuk inför det faktumet att jag behöver lära mig branschen och våra produkter. Där är jag självklart beroende av våra kompetenta kollegor men även våra kunder. På längre sikt handlar det om hur vi ska skapa tillväxt och ta marknadsandelar. Det är det som jag är någonstans är anställd för.

Ska växa i Danmark och Baltikum

Mattias Hersby säger att han fått möjligheten att ta över vd-rollen i ett välmående bolag med starka kundrelationer i Norden. Framåt siktar de på att bygga ut verksamheten ännu mer i Baltikum och i Norden.

Hur ser samarbetet med Durst-koncernen ut?

– Jag skulle säga att i det korta så ser samarbetet ut som det har gjort tidigare. Vi samarbetade med dem även innan vi var helägda. De hade ju en majoritetsandel tidigare också.

– Men vi jobbar ju relativt lokalt och eget om man säger så. Och sen när vi behöver stöd så får vi det i olika omfattningar, så det är ingen skillnad egentligen sedan tidigare.

Hur tycker du att marknadsläget ser ut?

– Om vi backar bandet så har ju marknaden varit väldigt volatil såklart och väldigt känslig. Det är resultatet efter en pandemi, Ukraina och ränteläget och sedan att vi har lite skakig politik på andra sidan sjön.

– Valutakursen är en annan negativ faktor. Allt detta är ju omvärldsfaktorer vi måste förhålla oss till. Därför blir det ännu viktigare att fokusera på vad vi kan påverka.

”En premiumkänsla över Durst”

Hersby har förstått att långa säljprocesser präglar den grafiska branschen. Samtidigt ser han positivt på framtiden. Det finns alla möjligheter för Durst Nordic att växa och titta på nya områden framåt.

– Även om jag är ny i branschen, så vet jag att det är långa säljprocesser på de här typerna av system och de ska ju också hålla i många år. Så det är klart, det får man förhålla sig till också när man planerar sin budget och så vidare. Men jag tror att det finns alla möjligheter att växa och se framåt inom nya områden också.

Han beskriver Durst som ett varumärke som står för kvalitet och utveckling:

– Jag var nere på Fespa en sväng och fick se lite nya maskiner där. Om jag ska koppla tillbaka till vad som lockar med Durst är att de utvecklar nya produkter i snabbare takt än vad jag trodde.

– För mig är det ganska intressant då min tolkning av det är att man hela tiden vill förbättra sina produkter och leverera ett ännu bättre värde till sina kunder. Jag tycker att det är det som lockar – att det finns en premiumkänsla över Durst, säger Mattias Hersby.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll