Logga in

Du läser bättre och snabbare på papper – ny omfattande analys

01 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

En mycket omfattande studie visar att det finns stora fördelar med att läsa på papper jämfört med sin rival – den digitala skärmen. Detta bekräftas nu av forskning på 170.000 personer. Och det kan tyckas vara gammal skåpmat men i den här nya studien så har forskarna tittat på flera andra studier som genomfördes från 2000 till 2017 och därmed baseras resultaten på hela 170.000 deltagare!

Studien fokuserar främst på läsförståelse och finns publicerad i sin helhet här. Nedan finns några av de resultat som kommit fram i studien.

Studien kom fram till följande:

  • Det går fortare att läsa och förstå innehåll på papper. Text på papper uppfattas lättare än på skärm om läsaren är under tidspress.
  • En text går alltså snabbare att förstå när den läses på papper – man kan säga att det går fortare att avkoda en text på papper.
  • Informativa texter uppfattas bäst på papper – samma sak även om information är blandat med berättande text.
  • Endast berättande text tycks fungera lika bra på papper som på skärm, likaså har mottagaren ungefär samma förståelse för text hen läser på papper eller skärm förutsatt mottagaren får ta så mycket tid den vill på sig.
  • En teori presenteras om att vi har en mer lättsam inställning till digitala skärmar/medier och är mer vana att skumma texter digitalt än på papper.

Rapporten avslutas med följande konklusion:

Det står klart att digital läsning inte går att undvika då det är så vanligt förekommande i vårt vardagliga liv och i utbildningsvärlden. Och även om resultaten tyder på att papperbaserad läsning borde favoriseras över digital läsning så är det orealistiskt att rekommendera människor att inte läsa digitalt. Däremot bör inte resultaten, som tyder på att digital läsning har några klara nackdelar, helt förkastas, då det skulle kunna vara missledande i politiska och utbildnings-relaterade beslut. Och skulle på sikt kunna försämra läsförståelsen hos vissa och rent av hämma läsförståelsen hos barn.

Tack till Boktugg som också sprider den här informationen genom sin sammanfattning av studien.

Människor har utvecklat sin förmåga att skumläsa men riskerar att tappa förmågan att ”djupläsa”

Teorin om att vi i större utsträckning skumläser texter på digitala plattformar och letar efter ord eller fraser som väcker vårt intresse bekräftas även av Maryanne Wolf som är akademiker på Harvad, i sin senaste bok Reader Come Home: The Reading Brain In A Digital World. Där tar sig Wolf an uppgiften att förstå vad som händer med vår hjärna när den information vi tar emot dagligen i övervägande utsträckning kommer från digitala enheter.

Hela 34 gigabyte av data tar vår hjärna ta emot varje dag i form av musik, tv, reklam, videos, e-mail, webbplatser och appar, vilket motsvarar att läsa 100.000 tryckta ord om dagen.

Problemet med att skumläsa, menar Wolf, är att det markant försämrar vår förmåga att läsa och förstå längre texter, istället så söker sig hjärnan till det lättsmälta och banala och undviker mer komplicerade texter.

Lösningen enligt Maryanne Wolf är att läsa mer på papper, hon talar om en hjärna som är ”bi-literate” och som hanterar att läsa och förstå texter oavsett längd eller komplexitet både digitalt och på papper. För att uppnå det här rekommenderar Wolf att utbildning i tidig ålder bör vara baserad på fysiska böcker för att sedan addera digitala alternativ över tid, skriver Two Sides.

Wolf avslutar med en grundregel inom neurovetenskap à la Darwin : ”använd det, eller förlora det”.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som tryckeriägare, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.