Logga in

Du läser bättre och snabbare på papper – ny omfattande analys

01 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

En mycket omfattande studie visar att det finns stora fördelar med att läsa på papper jämfört med sin rival – den digitala skärmen. Detta bekräftas nu av forskning på 170.000 personer. Och det kan tyckas vara gammal skåpmat men i den här nya studien så har forskarna tittat på flera andra studier som genomfördes från 2000 till 2017 och därmed baseras resultaten på hela 170.000 deltagare!

Studien fokuserar främst på läsförståelse och finns publicerad i sin helhet här. Nedan finns några av de resultat som kommit fram i studien.

Studien kom fram till följande:

  • Det går fortare att läsa och förstå innehåll på papper. Text på papper uppfattas lättare än på skärm om läsaren är under tidspress.
  • En text går alltså snabbare att förstå när den läses på papper – man kan säga att det går fortare att avkoda en text på papper.
  • Informativa texter uppfattas bäst på papper – samma sak även om information är blandat med berättande text.
  • Endast berättande text tycks fungera lika bra på papper som på skärm, likaså har mottagaren ungefär samma förståelse för text hen läser på papper eller skärm förutsatt mottagaren får ta så mycket tid den vill på sig.
  • En teori presenteras om att vi har en mer lättsam inställning till digitala skärmar/medier och är mer vana att skumma texter digitalt än på papper.

Rapporten avslutas med följande konklusion:

Det står klart att digital läsning inte går att undvika då det är så vanligt förekommande i vårt vardagliga liv och i utbildningsvärlden. Och även om resultaten tyder på att papperbaserad läsning borde favoriseras över digital läsning så är det orealistiskt att rekommendera människor att inte läsa digitalt. Däremot bör inte resultaten, som tyder på att digital läsning har några klara nackdelar, helt förkastas, då det skulle kunna vara missledande i politiska och utbildnings-relaterade beslut. Och skulle på sikt kunna försämra läsförståelsen hos vissa och rent av hämma läsförståelsen hos barn.

Tack till Boktugg som också sprider den här informationen genom sin sammanfattning av studien.

Människor har utvecklat sin förmåga att skumläsa men riskerar att tappa förmågan att ”djupläsa”

Teorin om att vi i större utsträckning skumläser texter på digitala plattformar och letar efter ord eller fraser som väcker vårt intresse bekräftas även av Maryanne Wolf som är akademiker på Harvad, i sin senaste bok Reader Come Home: The Reading Brain In A Digital World. Där tar sig Wolf an uppgiften att förstå vad som händer med vår hjärna när den information vi tar emot dagligen i övervägande utsträckning kommer från digitala enheter.

Hela 34 gigabyte av data tar vår hjärna ta emot varje dag i form av musik, tv, reklam, videos, e-mail, webbplatser och appar, vilket motsvarar att läsa 100.000 tryckta ord om dagen.

Problemet med att skumläsa, menar Wolf, är att det markant försämrar vår förmåga att läsa och förstå längre texter, istället så söker sig hjärnan till det lättsmälta och banala och undviker mer komplicerade texter.

Lösningen enligt Maryanne Wolf är att läsa mer på papper, hon talar om en hjärna som är ”bi-literate” och som hanterar att läsa och förstå texter oavsett längd eller komplexitet både digitalt och på papper. För att uppnå det här rekommenderar Wolf att utbildning i tidig ålder bör vara baserad på fysiska böcker för att sedan addera digitala alternativ över tid, skriver Two Sides.

Wolf avslutar med en grundregel inom neurovetenskap à la Darwin : ”använd det, eller förlora det”.

Han blir e-commerce manager för Danagårdlithos e-handelssatsning

Fredrik Lindbom blir ansvarig för Danagårdlithos satsning på e-handel. I somras förvärvade man sajten Colourpicture.se som blir basen för det nya affärsområdet som hjälper företag med presentreklam, profilkläder och tryckt material i alla möjliga former och format. (mer…)

Umeå Bokbinderi levererar till hela Sverige – med Instragram som språngbräda

Anne Kaartinen på Umeå Bokbinderi granskar kvalitén på arbetet innan det bearbetas vidare och slutligen skickas till kunden – och även ofta direkt till konsument. (Bild: Instagram @umeabokbinderi)

Det falsas och limmas. Häftas och präglas. Knivarna skär och nålarna syr. På Umeå Bokbinderi, ett av Sveriges få fristående bokbinderier, skapas det grafiska produkter med stor bredd. Nu jobbar man hårt för att nå ut med sina tjänster till tryckerier i hela landet. (mer…)

Världsledande PDF-expert till Sverige – Ghent Workgroups David van Driessche kommer till Workflow Summit

David van Driessche, som är ytterst ansvarig för arbetet i Ghent Workgroup, kommer till Workflow Summit i Stockholm för att prata om PDF, HMTL och Javascript. Ett unikt tillfälle att träffa en av världens främsta experter på PDF-teknologin. (mer…)

Millennie-generationen dödade print – återupplivas av generation Z

En ny generation tar till sig det tryckta mediet – och de gillar det!

Självkörande PDF-filer – skapar enorma tidsbesparingar

Det är inte bara bilar som blir självkörande – grafiska arbetsflöden kör samma väg. (mer…)

Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter”

Livonia Prints Trond Erik Isaksen på Bokmässan i Göteborg tillsammans med Ivan Taborsak som är ny säljare i Sverige.

Flyttar, investerar och satsar vidare i Sverige. (mer…)

Förlag breddar med nytt affärsområde inom e-handel

Skapamers två grundare Carl Fenson och Elias Holmer tillsammans med Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media. (Foto: Stellan Stephenson)

Innehåll och e-handel går hand i hand.

Digital papperskorg generar marknadsföring och försäljning – letar samarbetspartners

Pantanovas digital papperskorg skapar uppståndelse på gatorna i Linköping.

Skapar en brygga mellan den fysiska och digitala världen. (mer…)

Fujifilms arkmatade inkjetpress till Norden – Edvard Schneidler ny försäljningsagent

Michael Mossberg på Edvard Schneidler som är ny agent för Fujifilms Jetpress i Sverige och Danmark.

Edvard Schneidler blir ny agent för Fujifilms arkmatade inkjetpress Jetpress 750S och arbetsflödet XMF i Sverige och Danmark. (mer…)