Logga in

Du läser bättre och snabbare på papper – ny omfattande analys

01 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

En mycket omfattande studie visar att det finns stora fördelar med att läsa på papper jämfört med sin rival – den digitala skärmen. Detta bekräftas nu av forskning på 170.000 personer. Och det kan tyckas vara gammal skåpmat men i den här nya studien så har forskarna tittat på flera andra studier som genomfördes från 2000 till 2017 och därmed baseras resultaten på hela 170.000 deltagare!

Studien fokuserar främst på läsförståelse och finns publicerad i sin helhet här. Nedan finns några av de resultat som kommit fram i studien.

Studien kom fram till följande:

  • Det går fortare att läsa och förstå innehåll på papper. Text på papper uppfattas lättare än på skärm om läsaren är under tidspress.
  • En text går alltså snabbare att förstå när den läses på papper – man kan säga att det går fortare att avkoda en text på papper.
  • Informativa texter uppfattas bäst på papper – samma sak även om information är blandat med berättande text.
  • Endast berättande text tycks fungera lika bra på papper som på skärm, likaså har mottagaren ungefär samma förståelse för text hen läser på papper eller skärm förutsatt mottagaren får ta så mycket tid den vill på sig.
  • En teori presenteras om att vi har en mer lättsam inställning till digitala skärmar/medier och är mer vana att skumma texter digitalt än på papper.

Rapporten avslutas med följande konklusion:

Det står klart att digital läsning inte går att undvika då det är så vanligt förekommande i vårt vardagliga liv och i utbildningsvärlden. Och även om resultaten tyder på att papperbaserad läsning borde favoriseras över digital läsning så är det orealistiskt att rekommendera människor att inte läsa digitalt. Däremot bör inte resultaten, som tyder på att digital läsning har några klara nackdelar, helt förkastas, då det skulle kunna vara missledande i politiska och utbildnings-relaterade beslut. Och skulle på sikt kunna försämra läsförståelsen hos vissa och rent av hämma läsförståelsen hos barn.

Tack till Boktugg som också sprider den här informationen genom sin sammanfattning av studien.

Människor har utvecklat sin förmåga att skumläsa men riskerar att tappa förmågan att ”djupläsa”

Teorin om att vi i större utsträckning skumläser texter på digitala plattformar och letar efter ord eller fraser som väcker vårt intresse bekräftas även av Maryanne Wolf som är akademiker på Harvad, i sin senaste bok Reader Come Home: The Reading Brain In A Digital World. Där tar sig Wolf an uppgiften att förstå vad som händer med vår hjärna när den information vi tar emot dagligen i övervägande utsträckning kommer från digitala enheter.

Hela 34 gigabyte av data tar vår hjärna ta emot varje dag i form av musik, tv, reklam, videos, e-mail, webbplatser och appar, vilket motsvarar att läsa 100.000 tryckta ord om dagen.

Problemet med att skumläsa, menar Wolf, är att det markant försämrar vår förmåga att läsa och förstå längre texter, istället så söker sig hjärnan till det lättsmälta och banala och undviker mer komplicerade texter.

Lösningen enligt Maryanne Wolf är att läsa mer på papper, hon talar om en hjärna som är ”bi-literate” och som hanterar att läsa och förstå texter oavsett längd eller komplexitet både digitalt och på papper. För att uppnå det här rekommenderar Wolf att utbildning i tidig ålder bör vara baserad på fysiska böcker för att sedan addera digitala alternativ över tid, skriver Two Sides.

Wolf avslutar med en grundregel inom neurovetenskap à la Darwin : ”använd det, eller förlora det”.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)