Värnamo eller Mariestad

DS Smith söker Master Planner

ValueOne rekryterar en Master Planner till vår kund DS Smith Sverige. Har du en akademisk utbildning inom supply chain eller logistik med minst ett par års erfarenhet från en liknande position kan detta vara en tjänst som får din karriär att lyfta.

DS Smith är en ledande förpackningsleverantör där cirkulär ekonomi och hållbarhet står i fokus och utgör kärnan i vår devis Redefining Packaging for a Changing World.

Vi utvecklar, marknadsför och tillverkar hållbara förpackningar, företrädesvis i wellpapp, i syfte att förbättra inpackning, transport, hantering, exponering och försäljning av produkter, främst för svenskt näringsliv. DS Smith är en multinationell koncern som startade sin verksamhet i London på 1940-talet. Sedan dess har vi vuxit och opererar idag i 37 länder och har ca 32,000 medarbetare. DS Smith Sverige har ca 640 anställda och omsätter ca 2 miljarder SEK. Det svenska huvudkontoret ligger i Värnamo.

Företaget har även verksamhet i Mariestad, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö. Läs mer på www.dssmith.com

Om rollen

Förpackningsindustrin går för högtryck idag och DS Smith står inför stora utmaningar med en markant ökning av sina volymer där allt pekar på att utvecklingen kommer att fortsätta. Den ökade efterfrågan från marknaden ställer högre krav på en flexibel och effektiv leveransorganisation. DS Smith vill nu förstärka supply chain-organisationen ytterligare i arbetet med att fortsätta optimera processer för att nå en god balans mellan demand och supply.

Som Master Planner blir du en del i detta arbete och kommer att ha en viktig roll med ansvar för Master Planning (dvs grovplanering 1-4v) och Supply Planning (dvs 2-12m i S&OP) av våra två fabriker i Sverige. Du förväntas också ta fram analyser och rapporter för både den svenska och norska delen av verksamheten samt agera projektledare i förbättringsaktiviteter kopplade till Sales & Operations Planning (S&OP), planering och orderflödet.

Erfarenhet och kompetens

Till tjänsten söker vi dig som har en högskoleutbildning inom logistik eller supply chain. Du bör ha jobbat ett par år i en liknande tjänst, gärna i tillverkande industri, där produktionsplanering, S&OP och projektledning har ingått i rollen, och känner dig nu mogen att ta nästa steg i din karriär. Har du även erfarenhet av LEAN och förbättringsarbete ser vi det som mycket meriterande. Rollen kräver mycket goda kunskaper i Excel. Ytterligare kunskaper i MS Office och ERP-system är önskvärt. Du måste kunna tala och skriva svenska och engelska flytande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person bör du vara självgående och driven med förmåga att utmana åsikter med fakta och teori. Du är prestigelös och strukturerad och har lätt för att få kontakt och samarbeta med andra. Tjänsten kräver vidare att du har goda analytiska förmågor. Placeringsort är Värnamo eller Mariestad men goda möjligheter till distansarbete finns när det passar arbetsuppgifterna. Dagsresor mellan fabrikerna förekommer.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Hitlåt blir bok

redaktionen@branschkoll.se

De ska hitta e-handelns luftsnålaste paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage gillas inte av konsumenterna. Nu ska “Årets Airfluencer” utses.

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Detta menar Postnord som nu drar igång projektet ”Airfluencers” som ska hitta e-handelns luftsnålaste paket.

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

Projekt för att minska luft i paket

Genom att starta initiativet Airfluencers så vill man aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras. 

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord

Postnord har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. 

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel.

En del av Airfluencers är en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer”. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Print Next: Framtiden för robotar i grafisk bransch

På Print Next den 28 oktober diskuteras den grafiska branschens framtid.

redaktionen@branschkoll.se

Ropo Capital outsourcar printverksamheten i Sverige och Norge

De är aktörerna som tar över.

redaktionen@branschkoll.se