DS Smith söker Distriktsansvarig säljare

DS Smith är en multinationell förpackningskoncern med verksamhet i 37 länder med ca 32 000 medarbetare, ca 600 i Sverige. Vårt erbjudande består av att ta fram förpackningslösningar i wellpapp, både kundunika och av standardmått. Utöver detta tillhandahåller vi ett sortiment av kompletterande emballage, ex. utfyllnadsmaterial, stötskydd och förslutning, för att kunna ge kundanpassade lösningar efter behov.

Vårt arbetssätt har gett oss en ledande position på marknaden och ditt uppdrag blir att vara med och befästa och vidareutveckla vår position.

”Vi söker en person som är initiativtagande, nätverkande, relationsorienterad och prestationsorienterad. En person som har ett positivt mindset och lätt för att lära, som gillar att lösa problem, skapa värde och kan hålla många bollar i luften kommer klara rollen galant.”

– Läs mer om vad Johan och Kristoffer har att säga om tjänsten och företaget på https://career.masterhelp.se/ds-smith

Om arbetet

Som säljare hos oss på DS Smith
Förpackningsservice arbetar du med uppsökande försäljning till nya och befintliga kunder inom ditt affärsområde och tillsammans med kollegor från våra två andra affärsområden Well och Point of Sales. Ditt distrikt ryms inom Västra Götalands och angränsande län och du når dina kunder med max 2 h restid i bil. Du förväntas ha en hög aktivitet ute på marknaden och aktivt söka upp nya kontakter. Fokus ligger på att utveckla kunder inom segmenten industri/underleverantörer till industri, E-handel och FMCG.

Du utgår från kontoret i Göteborg eller
Mariestad, med möjlighet att delvis arbeta hemifrån. Du rapporterar till den regionala försäljningschefen för affärsområdet som finns i Göteborg och samarbetar med dina säljkollegor, säljsupport och externa leverantörer.

Vi erbjuder

Ett
självständigt och varierande arbete i ett multinationellt, framgångsrikt och stabilt företag där vi har fokus på kvalitet och hållbarhet. Vi arbetar mot gemensamma mål och du kommer få stöttande och engagerade kollegor.

Hos oss får du arbeta kvalitativt med dina kunder och du får goda utvecklingsmöjligheter på kort och lång sikt i din roll och inom bolaget. Du erbjuds en bred och stimulerande roll, där du kommer att få lära dig mycket, en roll som aldrig blir monoton.

Din profil

Vi söker dig som trivs med att ha många kontaktytor då du kommer att samverka med samarbetspartners internt såväl som externt. Det är viktigt att du kan planera din tid för att kunna hantera parallella uppgifter och du är mer av en generalist, som kan lite om mycket, än en specialist som gillar att jobba i detaljer. Du är trygg i att arbeta självständigt och har vana att driva dig framåt mot tydliga mål med hög motivation.

Vi
ser gärna att du har:

  • Erfarenhet av komplex försäljning på fältet
  • Ett stortaffärssinne
  • Du har B-körkort, god IT-vana och hanterar svenska och engelska väl i både tal och skrift
  • Har du erfarenhet inom E-handel, tredjepartslogistik eller snabbrörliga branscher är det meriterande
Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Tryckeri- och profilbolag tar in ny delägare

redaktionen@branschkoll.se

Tryckeri ger sina medarbetare ”björnstyrka” med exoskelett

Minskar risken för överbelastning och ökar produktiviteten.

redaktionen@branschkoll.se

Scandinavian Print Group konsoliderar i Stockholm – söker fler tryckerier att förvärva

Scandinavian Print Group (SPG) har sedan starten växt till en av de största aktörerna inom tryck i Danmark. Under varumärket Lasertryk har man kunder i hela Norden med försäljning online. I Sverige tog man för något år sedan första steget att etablera sig fysiskt genom förvärv av tre tryckerier i Stockholm.

Målet är tydligt – man ska bli ledande även på den svenska marknaden, berättar Lasse Frausig som är operativ chef för den svenska verksamheten för Branschkoll.

Sedan förvärven av E-print, Östertälje Tryckeri och EO Grafiska har man jobbat med att konsolidera de tre verksamheterna till en och samma plats – i Skarpnäck strax söder om Stockholm. Där samlar man nu de tre varumärkena och lokal produktion. Även online-försäljningen på Lasertryck.se drivs från samma kontor. Totalt jobbar 55 personer i den svenska verksamheten.

Att behålla och utveckla varumärken man förvärvar är en strategi man haft redan från start i Danmark där man de senaste tio åren gjort många förvärv. 

– Med olika brands kan vi omfamna hela marknaden, säger Lasse Frausig.

Söker Sverigechef som kan samordna försäljningen

Corona har påverkat aktiviteterna i Sverige väldigt mycket. Lasse Frausig som bor i Danmark har knappt kunnat vara på plats alls i Stockholm och trots att pandemin nu går mot sitt slut har man bestämt sig för att anställa en person i Stockholm som tar ett helhetsgrepp för den svenska verksamheten. 

– Vi söker en person som fram för allt ska samordna försäljningen i Sverige på ett bra sätt, säger Lasse Frausig.

Efter ett år av ”time out” med större investeringar är planen nu att växa vidare med nya förvärv.

– När pandemin kom pausade våra ägare Onlineprinters alla förvärv men nu finns det kapital igen för att köpa bolag. Nu ska det bli större fart på förvärven helt enkelt.

Man har både offset och en stor digitalproduktion i EOs tidigare lokaler efter sammanslagningen med E-print och Östertälje Tryckeri.

För att ge support till alla kunder runt om i Norden jobbar man med en blandning av lokal produktion och leveranser från både Danmark och från Polen där man har en ny anläggning med 300 anställda på 18.000 kvadratmeter.

När även de svenska verksamheterna nu har anslutit sig till samma ordersystem kan jobb enkelt skickas till olika produktionsenheter.

– Vi kan också vara backup för de andra tryckerierna om någon maskin går sönder eller om ett jobb måste levereras extra snabbt, säger Torbjörn Dannemann som förra året sålde EO Grafiska till SPG.

– Det blir en väldigt bred styrka när det går att skeppa jobb fram och tillbaka enkelt mellan de olika anläggningarna, säger Lasse.

EO Grafiska, som jobbar mycket med byråtjänster och IT som kopplas till kunderna, fortsätter att utveckla dessa delar. Enligt Torbjörn Dannemann har detta varit en viktig pusselbit att kunna behålla den lokala kompetensen.

– Vi har fyra personer som jobbar med detta och det är en viktig del av EOs erbjudande som vi fortsätter att utveckla lokalt, säger Torbjörn.

Förvärvsstrategin – söker tryckerier mellan 20 och 60 miljoner i omsättning

Strategin var från början att etablera sig i Stockholm genom förvärv av två eller tre tryckerier. Nu när man ska ta nästa steg tittar man primärt söder ut i Sverige.

– Vi söker mellanstora tryckerier som omsätter mellan 20 och 60 miljoner kronor, säger Lasse.

Att växa organiskt går inte längre och det viktiga vid ett förvärv är att personalen vill vara kvar och driva och utveckla verksamheten vidare även om produktionen centraliseras.

– Målet är att bli marknadsledande i Sverige via förvärv, säger Lasse.

Idag är man totalt 55 personer i Sverige och målet för 2021 är en omsättning på 130 miljoner kronor plus 40 miljoner på Lasertryck.se. 

– Än så länge är det alla typer av reklam- och informationstrycksaker men framöver kommer också etiketter och förpackningar att bli allt mer intressant, avslutar Lasse Frausig.

redaktionen@branschkoll.se

Brobygrafiska lär ut om G7-kalibrering online

Tommy Bonté som är lärare på Brobygrafiska kommer den 21 juni att hålla en öppen digital utbildning om färgkalibrering.

Det hela sker i samarbete med Idealliance och är öppet för alla att anmäla sig till utan kostnad.

Tommy Bonté är certifierad G7-expert och kommer besvara alla frågor som uppstår under seminariet.

– Målet är ju att skapa färg som är likvärdig mellan flera olika enheter, säger Tommy Bonté i en kommentar.

Mer information och registrering görs på idealliance.org.

redaktionen@branschkoll.se