Logga in

Drupa lanserar digital plattform – hybridmässa ska ena den globala printbranschen

24 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

(Bild: Drupa)

”Pandemin har blivit en katalysator för digitaliseringen”.

I oktober lanserar Drupa sin nya digitala plattform ”Drupa preview” som ska vara en slags förhandstitt på mässutbudet samt skapa en samlingsplats för branschen.

Plattformen är indelad i tre olika innehållsgrupper

  • Konferens – Här finns utbildningsvideos och intervjuer.
  • Utställning – Det man förväntar sig på en vanlig mässa, produkter, företag och expertkunskap.
  • Nätverkande – Här utställare och besökare samtala och boka in möten inför Drupa 2021 som blir en hybridmässa som kombinerar fysiska träffar med digitalt innehåll.

– Vi har redan jobbat hårt med vårt digitala erbjudande, pandemin har ställt oss inför nya utmaningar och blivit en katalysator för digitaliseringen. Med en hybrid-Drupa gör vi det möjligt för besökare som inte kan resa till mässan att ändå medverka på industrins ”get-together”. Drupas platform enar således den globala printbranschen, säger Sabine Geldermann på drupa, i ett pressmeddelande.

Allt innehåll på Drupa preview är gratis för besökare, efter att man registrerat sig har man tillgång till videos och innehåll när som helst.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.