Logga in

Drupa lanserar digital plattform – hybridmässa ska ena den globala printbranschen

24 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

(Bild: Drupa)

”Pandemin har blivit en katalysator för digitaliseringen”.

I oktober lanserar Drupa sin nya digitala plattform ”Drupa preview” som ska vara en slags förhandstitt på mässutbudet samt skapa en samlingsplats för branschen.

Plattformen är indelad i tre olika innehållsgrupper

  • Konferens – Här finns utbildningsvideos och intervjuer.
  • Utställning – Det man förväntar sig på en vanlig mässa, produkter, företag och expertkunskap.
  • Nätverkande – Här utställare och besökare samtala och boka in möten inför Drupa 2021 som blir en hybridmässa som kombinerar fysiska träffar med digitalt innehåll.

– Vi har redan jobbat hårt med vårt digitala erbjudande, pandemin har ställt oss inför nya utmaningar och blivit en katalysator för digitaliseringen. Med en hybrid-Drupa gör vi det möjligt för besökare som inte kan resa till mässan att ändå medverka på industrins ”get-together”. Drupas platform enar således den globala printbranschen, säger Sabine Geldermann på drupa, i ett pressmeddelande.

Allt innehåll på Drupa preview är gratis för besökare, efter att man registrerat sig har man tillgång till videos och innehåll när som helst.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.