DR/Annonsblad ökade 27 procent i mars

Pressmeddelande 2011-04-19

Mediebyråbarometern för mars 2011: Stark återhämtning för kommersiell radio

Enligt medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar har ökningen på reklammarknaden stannat av något under mars månad. Det första kvartalets starka månader jämnas därmed ut och det ackumulerade resultatet för första kvartalet ger en ökning om 17,9 procent jämfört med samma period förra året. Detta är en konsekvens av periodiseringseffekterna för årets första månader. För mars månad var ökningen 4,4 procent jämfört med samma period förra året. Totalt förmedlades 1,2 miljarder kronor i mars.

De kategorier som ökat mest under mars månad jämfört med samma period förra året är bio (118,4 procent) och fackpress (36,6 procent), samtidigt visar TV en mer negativ utveckling (-7,9 procent). Den negativa utvecklingen för TV denna specifika månad ska jämföras med att den kategorin har ökat med 22,3 procent under första kvartalet vilket är över marknaden som helhet.

− För den negativa utvecklingen för mediekategorin TV är det viktigt att inte enbart se på en specifik månad utan snarare att se på hur utvecklingen gått under det hela första kvartalet, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Mediekategorin radio är den kategori som utvecklats starkast jämfört med samma perioder förra året. För mars månad var ökningen 21,4 procent och för kvartalet 36,6 procent.

− Ökningen för radio är anmärkningsvärd. Första halvåret förra året var det en stark period för den kategorin, vilket gör att den nuvarande ökningen är från en redan hög nivå. Dessutom har konkurrensen från podradio, webradio och andra streamade tjänster inte minskat, kommenterar Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media.

DR/Annonsblad har under mars månad haft en ökning om 27,1 procent jämfört med samma period förra året. Detta är en kategori som minskat under de senaste två åren, vilket avspeglar sig i att kategorin återhämtat sig med 33,5 procent under årets första kvartal.

− I mitten av andra kvartalet 2010 började marknaden att stiga, det gör att rent procentuellt kan vi från och med nu förvänta oss att ökningstakten jämfört med förra året kommer att avta, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, tel. 070 750 77 11
Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media, tel. 070 251 22 00

Kommande publiceringsdatum: Under våren publiceras Mediebyråbarometern 17/5 samt 21/6
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Mediekategorier som ökar i mars 2011:
Bio                                                 118 procent
Fackpress                                      37 procent
Övrigt                                               34 procent
Sök                                                  27 procent
DR/Annonsblad                            27 procent
Radio                                              21 procent
Populärpress                                16 procent
Kvällspress                                   15 procent
Landsortspress                           12 procent
Internet                                             9 procent
Storstadspress                              7 procent
Utomhus/Trafikreklam                  0 procent

Mediekategorier som minskat i mars 2011:
TV                                                    -7 procent

 

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons