DR prioriteras på minskande reklammarknad 2012

Det råder finansiell oro i världen och många marknadschefer är mitt uppe i budgetarbetet inför nästa år. En färsk undersökning från Sveriges Annonsörer visar att sju av tio tror att det egna företagets marknadsbudget kommer att ligga på samma nivå under nästa år som innevarande år.

Men när annonsörerna istället får svara på hur de tror att reklaminvesteringarna kommer att utvecklas totalt i Sverige blir svaret ett annat. Endast en tredjedel tror att reklaminvesteringarna förblir oförändrade under nästa år, medan hela 64 procent tror att de minskar.

– Det är tydligt att många marknadschefer tror att de sitter i en säkrare sits än sina kollegor. Vårt råd till alla annonsörer är att inte dra ner på marknadskommunikationen oavsett konjunktur, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

De som eventuellt tvingas att skära ner svarar att de i första hand skulle göra det på sponsring och event samt bio- och utomhusreklam. Prioriterade kanaler i mediemixen är däremot internet, pr och direktreklam.

Resultatet bygger på svaren från 120 marknadschefer.

Annons

Två grafiska gaseller i år – båda med fokus på e-handel

Egen produktion tillsammans med e-handel av grafiska produkter leder till stor framgång för två svenska bolag. De har båda en marginal på över tjugo procent och ett av dem är DI Gasell för nionde året i rad!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De tar spansk skärbords- och skrivartillverkare till Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fortsatt tillväxt på en annonsmarknad som bromsar in

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm stänger europeisk plåttillverkning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konica Minolta blir ÅF för Agfa storformatare i hela Skandinavien

Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

All4labels förvärvar två tryckerier inom etikett- och säkerhetstryck

Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coca-Colas förpackningar leder skräpligan

Fem år i rad har Coca-Cola varit det varumärke som förekommer oftast i naturen med överlägset flest upphittade förpackningar, enligt en ny rapport.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bioabsorbent ska minska matsvinnet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem trender inom e-handelsförpackningar

Ämnen i artikeln: e-handel

Bland annat framkommer hur mycket konsumenten är beredd att betala extra för en specifik förpackning.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nespresso ersätter metall med papper i kaffekapslar

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Lansering sker i Frankrike som blir pilotmarknad.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons