Dooris är senaste tillskottet bland hemleveranstjänster

Niklas Hydén är vd för Dooris.
Niklas Hydén är vd för Dooris. Dooris

Schibsted och Bonnier News lanserar nu tillsammans distributionstjänsten Dooris som levererar paket tillsammans med morgontidningen. Tjänsten, som inledningsvis hette Sweship, ska erbjuda ”snabba och enkla hemleveranser” för den stadigt växande e-handeln.

”Marknaden för hemleveranser är långt ifrån mättad. Den som erbjuder den smidigaste kundresan har mycket att vinna och vi ser att vi har både kompetensen och resurserna som krävs för att lyckas”, säger Dooris vd Niklas Hydén.

Under våren gick Schibsted och Bonnier News samman och bildade bolaget Sweship. Ambitionen sa man var att skapa innovativa distributionstjänster i det befintliga nätet för tidningsdistribution, och därigenom kunna erbjuda enkla och snabba lösningar för hemleveranser till e-handelskonsumenter.

Nu byter bolaget namn till Dooris och lanserar samtidigt den första produkten med samma namn. En tjänst som levererar paket hem till dörren i samband med att morgontidningarna distribueras.

Första kunden har redan börjat använda tjänsten och under hösten startar ett intensivt arbete med att få fler av Sveriges e-handlare att ansluta till Dooris.

Annons

På sikt ska Dooris skapa flera tjänster och produkter, som var och en på sitt sätt kommer tillgodose både e-handlarnas och slutkonsumenternas behov av smarta och hållbara distributionslösningar.

Flera nya nyckelpersoner

Under uppstartsfasen har fokus också lagts på att attrahera stark och långsiktig kompetens. Bland andra har Ola Toresten rekryterats som CPO & CTO. Ola kommer närmast från rollen som CIO/CTO för Åhléns och har lång erfarenhet inom tech, e-handel och digital produktutveckling.

Vidare har Alfred Nilsson rekryterats till rollen som Head of Operations. Alfred kommer närmast från Bonnier News där han arbetat med affärsutveckling inom logistikområdet. Han har också en gedigen bakgrund från exempelvis Bring där han haft ledande roller inom både försäljning och logistik.

Annons

Liten e-handel med POD-tjänster till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Företaget har sitt fokus på kläder och B2B-marknaden.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Motigt för medieköp i oktober månad

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna föll kraftigt i oktober. Men det finns en delförklaring till att tappet blev så pass stort.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norge utökar satsning ”Trykt i Norge”

robert wright 2

Norska grafiska branschföreningen tar in mer resurser för att utöka satsningen på lokalt producerade trycksaker.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Målet är satt – de ska ha helt emissionsfria leveranser

ellastbil vid snabbladdningsstationen i vansbro 1800
Ämnen i artikeln: Logistik

Ett steg närmare klimatsmarta transporter.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska det avgöras vem som får trycka säkerhetsklassat uppdrag – 44 miljoner kronor i potten

Ingår att leverera tryck, efterbearbetning och packning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Arkitektkopias rekonstruktion förlängs

Så här går arbetet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är hela programmet på Print Next

alla talare pn 24
Ämnen i artikeln: Print Next

19 november är det dags för Print Next. Allt är klart för en intensiv kunskaps- och nätverksdag för grafisk bransch.

Print Next bjuder på ännu fler talare i år och ämnena är de mest aktuella kring utvecklingen av det tryckta mediet.

Det handlar om allt från det senaste inom AI och automatisering till hållbarhet, och så klart det senaste inom den ekonomiska konjunkturen. Några av landets och branschens främsta experter delar med sig av sin kunskap.

Annons

Nätverket av personer som är på plats från alla delar av det tryckta mediets värdekedja är också stort – i skrivande stund är det 140 personer som kommer vara med under dagen.

Omfattande program

Under dagen kommer följande programpunkter att hållas:

  • Framtidens event – en möjlig guldgruva för grafiska produkter – Cecilia PerlindVD Sponsrings & Eventsverige
  • Framtidens pappersbaserade förpackningar – Elin FurelidDirector of Future Packaging, Pernod Richard/Absolut
  • Kronan, räntorna och konjunkturen – Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom, Svenskt Näringsliv
  • Var finns tryckuppdragen i framtiden – Henrik Müller-Hansen, CEO, Gelato
  • Du måste veta vad Low code automation tools är! – Magnus SandströmDigital Workflow Manager, Taberg Media Group
  • Hållbarhetsfrågor, greenwashing och EU-regleringar – Anna Linusson, VD, Svanen och Jan Ihre, FSC Sverige
  • Tryckt marknadsföring i symbios med Meta och Google –Jan RingsöVD & Grundare Reaktion
  • Det senaste inom AI och innehållsgenerering – Henrik VikströmCEO, Pixel Nordic
  • Nya tryckta applikationer (som inte digitaliseras) – Per LarssonXeikon
  • HETASTE trenderna inom prepress och automatisering – Lukas Engqvist, Brobygrafiska
  • Jasså, du har problem att hitta rätt personer att anställa? – Tommy BontéLärare och teknikansvarig, Brobygrafiska
  • Hur man ökar effektiviteten i sina kampanjutskick med insikter och kundcase från Oscar Wager på Svensk Affärsinformation och Camilla Börlin på 21 Grams.

Hela programmet finns på eventets sajt – där du också anmäler dig.

Branschkoll är med och arrangerar Print Next genom Grafkom.

Ämnen i artikeln: Print Next
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu säljs bärkraftigt utbildningsföretag med fokus på pappersindustrin

Ämnen i artikeln: Till salu

Verksamheten har en vinstmarginal på nära 30 procent.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handel med egen produktion till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Stabil bas med kunder för klädmärket och en nyckelfärdig e-handelsplattform.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Publishingpriset avgjort – här är tryckerierna som producerat vinnarna

Print Publishingpriset
Ämnen i artikeln: Publishingpriset

Publishingpriset avgjordes på prisutdelningen i förra veckan på Berns i Stockholm.

Trots att flera tryckerier var inblandade i tio eller fler nominerade bidrag i tävlingen så fördelades sig vinnarna i de 18 kategorierna brett över totalt 12 tryckerier.

Överst på prispallen i år ställde sig Ljungbergs i Klippan tillsammans med Trydells i Laholm. By Wind, Livonia och Taberg Media Group delade på silvermedaljen och hela sju tryckerier delade på bronset.

Hela listan med nominerande bidragen och dess tryckerier kan du se i den här artikeln – och de som producerat vinnarna ser du i tabellen nedan. På Publishingprisets webb finns uppgifter om vinnarbidragen.

Tryckerierna som producerat de vinnande bidragen:

TryckeriAntal
Ljungbergs tryckeri/Norra Skåne Offset3
Trydells Tryckeri3
Livonia Print2
Taberg Media Group2
By Wind2
Exakta Print1
Norrköpings Tryckeri1
Prinfo Welins1
Pränteri Kronobergsgården (Eget tryckeri/risograf)1
Stibo Complete1
Åbergs Tryckeri1
Åtta.451
Ämnen i artikeln: Publishingpriset
redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons