Dooris är senaste tillskottet bland hemleveranstjänster
Schibsted och Bonnier News lanserar nu tillsammans distributionstjänsten Dooris som levererar paket tillsammans med morgontidningen. Tjänsten, som inledningsvis hette Sweship, ska erbjuda ”snabba och enkla hemleveranser” för den stadigt växande e-handeln.
”Marknaden för hemleveranser är långt ifrån mättad. Den som erbjuder den smidigaste kundresan har mycket att vinna och vi ser att vi har både kompetensen och resurserna som krävs för att lyckas”, säger Dooris vd Niklas Hydén.
Under våren gick Schibsted och Bonnier News samman och bildade bolaget Sweship. Ambitionen sa man var att skapa innovativa distributionstjänster i det befintliga nätet för tidningsdistribution, och därigenom kunna erbjuda enkla och snabba lösningar för hemleveranser till e-handelskonsumenter.
Nu byter bolaget namn till Dooris och lanserar samtidigt den första produkten med samma namn. En tjänst som levererar paket hem till dörren i samband med att morgontidningarna distribueras.
Första kunden har redan börjat använda tjänsten och under hösten startar ett intensivt arbete med att få fler av Sveriges e-handlare att ansluta till Dooris.
På sikt ska Dooris skapa flera tjänster och produkter, som var och en på sitt sätt kommer tillgodose både e-handlarnas och slutkonsumenternas behov av smarta och hållbara distributionslösningar.
Flera nya nyckelpersoner
Under uppstartsfasen har fokus också lagts på att attrahera stark och långsiktig kompetens. Bland andra har Ola Toresten rekryterats som CPO & CTO. Ola kommer närmast från rollen som CIO/CTO för Åhléns och har lång erfarenhet inom tech, e-handel och digital produktutveckling.
Vidare har Alfred Nilsson rekryterats till rollen som Head of Operations. Alfred kommer närmast från Bonnier News där han arbetat med affärsutveckling inom logistikområdet. Han har också en gedigen bakgrund från exempelvis Bring där han haft ledande roller inom både försäljning och logistik.