Done Q3: Interactive växer och Production backar

Pressmeddelande 2010-11-03

Fortsatt lönsam tillväxt

Det First North noterade bolaget DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets tredje kvartal om 22,5 (20,7) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 9 procent.

– För att skapa fortsatt tillväxt har vi gjort flertalet rekryteringar för att stärka vårt kunderbjudande. Det är naturligtvis glädjande att detta har lett till en ökad omsättning. Därtill är det tillfredsställande att denna tillväxt inte har skett på bekostnad av vår lönsamhet, säger Dones VD Peter Heuman.

– Affärsområdet Done Interactive, inriktat mot digitala medier, fortsätter påvisa en god utveckling. De rekryteringar vi gör sker företrädesvis inom detta affärs område och är en direkt konsekvens av våra nya och befintliga kunders ökade efterfrågan på våra digitala lösningar. Vi konstaterar också att Done Interactives erbjudande förflyttar oss högre upp i värdekedjan och närmare beslutsfattarna.  Vi gör ytterligare framåtriktade satsningar inom detta område genom att addera strategisk kompetens. Dessa satsningar grundar sig i en tydlig trend att marknadskommunikation i ökad utsträckning flyttas från tryckta till digitala medier. Done har en tydlig ambition att vara en erkänd och självklar leverantör av digitala medier. Därav är det vår målsättning att fortsätta att göra lönsamma investeringar för att växa inom detta område, både organiskt och genom möjliga förvärv.

– Done har profilerat sig som en aktör inom mediebranschen med bred kompetens och en tydlig ansats att vara närvarande i de segment där störst tillväxt förväntas. Genom att ständigt möta våra kunders efterfrågan och vara lyhörda för marknadens förändringar, känner jag tillförsikt inför möjligheten att kunna rapportera om fortsatt tillväxt för Done även framöver, avslutar VD Peter Heuman.

Läs hela kvartalsrapporten här

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Peter Heuman, VD Done
Tel 08-729 94 00, peter.heuman@done.se

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Första bullpåsen med returplast

Blir den första livsmedelsgodkända förpackningen gjord med returplast.

redaktionen@branschkoll.se

UPM Raflatacs linerlesssortiment koldioxidneutralt

redaktionen@branschkoll.se

Ny utmärkelse instiftad: ”Hon har satt Sunne på flexo-världskartan”

Har visat stort engagemang i utbildning och utveckling inom den flexografiska branschen.

Branschorganisationen Sweflex har instiftat Sweflex Award som den femte maj delades ut för första gången. Det är Brobygrafiskas mångåriga (15 år!) rektor Inga-Lill Lindqvist som är prisets första mottagare.

Motiveringen lyder:

”Inga-Lill Lindqvist tilldelas Sweflex Award för förtjänstfulla insatser och engagemang i utbildning och utveckling inom den flexografiska branschen.

Med sin innovativa förmåga och framtidsvision har hon satt Brobygrafiska utbildning och Sunne på världskartan som ett erkänt utbildningscenter för flexografisk industri.

Exempel på detta är gymnasieutbildningar för flexografisk produktion och yrkesutbildningar för förpackningsdesign, grafisk produktion och weborienterade utbildningar samt olika uppdragsutbildningar för den flexografiska branschen. Inga-Lill har förstått att det krävs resurser för teknikutveckling och en välutbildad lärarkår.

Idag är Brobygrafiska en av Europas modernaste skolor, både utbildnings- samt utrustningsmässigt.
Inga-Lill Lindqvist är en mycket värdig mottagare av Sweflex Award”.

redaktionen@branschkoll.se

Ny säljare till Lexit

Dan Ståhl är anställd som ny säljare med kundansvar till Lexit Group Sweden, enligt ett inlägg på Linkedin.

Dan kommer närmast från en tjänst som säljare på Strongpoint, där han var i drygt sju år och innan dess var han bland annat på Antonson Etikett.

redaktionen@branschkoll.se

PODD: KLS Pureprint om framtidens cirkulära trycksaker

Ämnen i artikeln: C2CCirkularitetKLS Pureprint

I senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Kasper Larsen från KLS Pureprint i Danmark om cirkulära och hållbara trycksaker.

Den här gången är podden på engelska och Kasper Larsen förklarar ingående hur certifieringen C2C fungerar för tryckta produkter – både marknadstryck och förpackningar. Man söker nu partners till sitt nätverk vilket han också berättar mer om i podden.

Den finns på Spotify och Apple Podcast – eller så lyssnar du här:

Historien började 2007 när KLS, då helt utan en strategi för framtiden, tog beslutet att göra hållbarhet till företagets viktigaste fråga. Sedan dess har man skaffat fler certifieringar än de flesta i branschen – och framför allt kan man producera tryckta produkter som lever upp till C2C-stadarden – något som endast tio tryckerier i hela världen kan.

I det här avsnittet lär du dig vad C2C är, varför det är ett bra sätt att göra trycksaker ännu mer hållbara och och vad det betyder för både branschen och kunderna som använder tryckta produkter.

Ämnen i artikeln: C2CCirkularitetKLS Pureprint
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]