Doft trendar inom marknadsföring – trycksaken bra bärare

Doft som en del i marknadsföringen har visat sig effektiv och trenden växer stadigt. Enligt studier kan doftmarknadsföring öka köplusten med upp till 53 procent. Fysiska produkter som trycksaker och promotionartiklar är utmärkta bärare av doft och kan utnyttja trenden.
Det klassiska exemplet på doftmarknadsföring när den är som bäst är utan tvekan bageriet som släpper ut doften av nybakat på morgonen till de förbipasserande. Men att använda doft som en del av marknadsföringen är vanligare än du tror och det kommer bli ännu vanligare framöver.
Det är vida känt att lukt är det sinne som enklast skapar associationer och påminner oss om andra tider och platser. Doft är också väl ihopkopplat med känslor och forskning visar att vardagliga känslor påverkas av luktsinnet med upp emot 75 procent.
Det går att komma på hur många associationer som helst, doften när du sätter dig i en ny bil, doften av varmt tyg från torktumlaren eller varför inte doften av ett sommarregn. Visste du förresten att nybilsdoften är syntetiskt framtagen? Alla stora biltillverkare har full koll på hur det doftar i deras bilar första gången du sätter dig i den.
Likaså har tekniktillverkare som Apple mycket medvetet valt ut en lämplig doft som du får avnjuta när du öppnar upp en förpackning med en ny dator eller ny mobil. En betydande del av den där känslan att något är helt nytt, sitter i doften när du interagerar med föremålet första gången.
Dofter som är medvetet utvalda för att ge kunden en känsla av välbehag existerar i gallerior, på nattklubbar, på hotell och massvis med andra platser.
Ett företag som jobbar med doftmarknadsföring i Sverige är Aroma Marketing. De har över 300 unika dofter i sitt “doftbibliotek” plus skräddarsydda dofter som bara finns tillgängliga för den specifika kund som valt just den doften.
Förpackningar och trycksaker
Även de som inte har en fysisk butik kan använda sig av doftmarknadsföring, lösningen är doftsatta paket. Att mötas av en behaglig doft när man öppnar upp ett paket skapar både en medveten och undermedveten positiv känsla. Och kan mycket väl vara det lilla extra som särskiljer flera leverantören av samma produkt.
I tryckeribranschen finns det exempel på när doftmarknadsföring använts som tillskott till olika publikationer, ett exempel är en australiensisk tidning med doft av popcorn som Branschkoll skrev om i höstas. Det finns många exempel på tidningar som använder sig av dofter, främst till annonser men också för att skapa ett unikt helhetsintryck.
Viktig del av marknadsföringen
En studie vid Karlstad universitet visar att doftmarknadsföring kan öka köplusten med upp till 53 procent. Och internationella studier visar att företag som använder sig av doftmarknadsföring har ökat sin omsättning med 4-8 procent, säger Yaroslav Shevchenko, vd för Aroma Marketing i en intervju med Dagens Media.
Ett relevant begrepp här är “sinnesmarknadsföring” som helt enkelt anspelar på marknadsföring som träffar sinnena. Om sinnesmarknadsföring och om framförallt doftmarknadsföring säger Yaroslav Shevchenko så här:
– Sinnesmarknadsföring består ju av fem delar: syn, hörsel, känsel, smak och lukt. Ofta finns de flesta av delarna på plats, förutom kanske smaken, om du inte är ett livsmedelsbolag, men de flesta glömmer doften. Det intressanta är att oavsett hur mycket du fokuserar på de andra delarna, kommer folk inte att vilja associeras med ditt varumärke om det luktar illa.
Hur ligger ditt företag till på doftskalan, mellan “vi har stora problem med vår doft” och “vår doft är en avgörande faktor till återkommande kunder”? Och hur kan du använda doft för att ge dina produkter ett bättre helhetsintryck och öka den positiva känslan som förknippas med ditt varumärke?
Inte minst – hur kan du hjälpa dina kunder med detta?