Det är Amanda Undin, senast vd på byrån Kaplan RM, som startat byrån tillsammans med två kollegor.
– Customer Clinic arbetar genom att ställa diagnos och föreslå ”rätt medicin” för att uppnå en frisk och långlivad kundbas, säger Amanda Undin till Resumé.
Byrån kommer också att ha en ”laboratorium” där värden som ROI*, CPO*, Churn* och LTV* är viktiga faktorer som hela tiden ska mätas.
Customer Clinic erbjuder följande tjänster:
- Kunddiagnos – hur ser min kunddatabas egentligen ut? Vem är kunden?
- Doctors Orders – Strategi för en framgångsrik kundutveckling, lojalitetsprogram
- Operation – Akuta ingrepp för att värva nya kunder eller sälja mer till befintliga kunder
- Behandling – Taktiskt genomförande av vad Doktorn ordinerat – ett vanligt recept är direktmarknadsföring i gamla och nya kanaler
Frågan är vilka som blir byråns leverantörer av verktyg för att kunna sköta laboratoriet? Databaser, analyser, variabeldata är några av tjänsterna som de lär behöva.
Läs mer på customerclinic.se
* Liten ordlista:
ROI (Return on investment) – anger hur lönsam en investering är utslaget på investeringens livstid.
CPO (Cost per order) – kostnaden för att få en kund att lägga order/köpa – Det kan också vara någon annan aktivitet som är målet med kommunikationen.
Churn – kundomsättning. Antalet tappade kunder delat med antalet kunder (medeltal) under samma period.
LTV (Life Time Value) – Det förväntade värdet av en kunds framtida aktiviteter (Kallas också CLV – Customer Lifetime Value)