Dixa ska växa genom ökad tillgänglighet

Dixa RA+JL_2

Dixa

Johanna Lundberg är marknadsansvarig och Rickard Albinsson vd på expanderande Dixa i Stockholm.

Stockholmstryckeriet Dixa fortsätter att växa och i mellandagarna flyttar företaget till dubbelt så stora lokaler för att möjliggöra en fortsatt expansion. 2013 omsatte man 31,5 miljoner kronor och under 2014 har man växt ytterligare med runt 20 procent berättar Johanna Lundberg som är marknadsansvarig på företaget.

– Vi har ett kontinuerligt arbete med att stärka vårt erbjudande mot större företag och organisationer, vilket visat sig givande. Därutöver har vi haft bra utdelning på vårt breda utbud och vår flexibilitet, säger Johanna Lundberg i en kommentar till Branschkoll.

Med de större lokalerna hoppas man att företaget nu blir ännu mer tillgängligt för kunderna. Man planerar att erbjuda kunderna ännu mer av pappersprover, referensprodukter och annan inspiration.

– Vi är för trångbodda i våra nuvarande lokaler och det här blir därför ett naturligt steg för att kunna fortsätta att växa som vi vill. Flytten känns också som en spännande nystart och blir ett tydligt avstamp i vår tillväxtplan för de kommande åren, säger Rickard Albinsson, vd för Dixa i en kommentar.

De nya lokalerna ligger bara 50 meter från de nuvarande.

Annons

Lönsam svensk förpackningsaktör förvärvad av investmentbolag

Börsnoterades nyligen – nu köper man förpackningsbolag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Production

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De erbjuder fyra kronor i pant för dina takeaway-förpackningar

Tech-startup ska lösa restaurangbranschens stora hållbarhetsutmaning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar hållbarhetstest för etiketter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handlare fyrdubblar packningskapaciteten – ”oacceptabelt med så stor mängd luft i paketen”

Packlinje Kronans Apotek

Både luft och fyllnadsmaterial i paketen minskas med upp till 30 procent.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Spendrups investerar 200 miljoner i förpackningslinje – och plastbantar med 100 ton

Under hösten installerar Spendrups en ny förpackningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg, en investering på mer än 200 miljoner kronor. Samtidigt görs en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper, något som sägs innebära en besparing på 100 ton plast per år.

Den nya burklinjen är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Vårt mål är att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025 och detta är en del av detta, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Samtliga av Spendrups varumärken ska byta till den nya förpackningen under 2023

Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya pappersbaserade förpackningen för burk i flerpack.

– Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen runt påsk nästa år, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Redan 2020 tog Spendrups ett steg mot ökad cirkularitet i förpackningarna genom att byta till 100 procent återvunnen plast i alla plastsvep för flerpack som säljs på den svenska marknaden berättas i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator ställer ut på Pharmapack i Paris

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Paketmarknaden växte med 14 procent

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Prishöjning på tryckplåtar

För tredje gången på mindre än tio månader höjer Agfa priset på offsettryckplåt och kemikalier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersbristen: Tryckerier hamstrar papper – ”100 miljoner kataloger kommer inte att tryckas”

”Största krisen på minst 30-40 år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons