Displaygrossist ökade efter tidigare tapp

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

SCA höjer priset på kraftliner

redaktionen@branschkoll.se

Emballator gör tub helt i aluminium och söker partner

föpackning tub
redaktionen@branschkoll.se

Tetra Paks hållbarhetsrapport 2021

redaktionen@branschkoll.se

Göteborgstryckeriet Box & Display ska ut i Europa med ökad kapacitet

För drygt 2,5 år sedan installerade Göteborgstryckeriet Box & Display en komplett produktionslinje för Rigid Boxes.

Nu har man utökat kapaciteten men ytterligare en produktionslina från leverantören Kolbus – installationen gjordes strax innan sommaren.

– Mottagandet på marknaden har varit mycket positivt och vi har rönt stor framgång framför allt med konceptet Premium Eco Box, säger Maria Iversén på Göteborgstryckeriet i en kommentar.

Ut i Europa

Redan när man gjorde den första investeringen i förpackningsproduktion var målet att bli en mer internationell leverantör. Ett steg i detta är att man senare i september för första gången ställer ut på förpackningsmässan Luxepack i Monaco.

– Vi får allt fler förfrågningar och uppdrag från internationella kunder så det känns som ett naturligt steg att visa oss på mässan, säger Maria Iversén, marknadschef.

Enligt Maria Iversén ökar kraven på miljövänliga förpackningar och förpackningsmaterial och på det området har Göteborgstryckeriet Box & Display mycket att bidra med.

– Vi har bland annat startat upp produktionen av 140.000 ”Premium Eco Boxar” för ett stort europeiskt kosmetikföretag som lanserar en ny produktserie.

Man jobbar med både stora och små volymer och spännvidden är stor. Vissa jobb är på 1.000 boxar men man har också ett stort uppdrag där upplagan ligger på 2,2 miljoner boxar per år.

Prisbelönta förpackningar

– Våra förpackningar håller väldigt hög standard och talar sitt tydliga språk. Exempelvis vann en av våra kunder, den franska whiskytillverkaren Maison Benjamin Kuentz, dubbla guldmedaljer i kategorin design för sin förpackning i San Francisco World Spirits Design Competition i somras.

Gynnsamma trender i samhället

– Pandemin har påverkat oss positivt. Vi har fått en rad nya förfrågningar från kunder som tänkt om och inte vill eller kan producera i Asien. Det i kombination med ökade hållbarhetskrav gör att det är attraktivt att producera i Europa.

redaktionen@branschkoll.se