Gå till innehållet

”Direktreklam står stark” – får hjälp av GDPR

Puls

Bild: Mark Davies

”Investeringar i digital marknadsföring är en katastrof för företag, samtidigt så har de ökat med en faktor av 20 sedan 2004. Det här är en gigantisk missmatch mellan konsument och varumärke. Konsumenten vill inte ha digital reklam, samtidigt som bolagen pumpar in pengar”, säger Mark Davies vd för Whistl.

Den sjätte november hölls konferensen Power of Print i Stationers Hall i London. Branschkoll var på plats för att lyssna när ledare från europeiska och brittiska storföretag berättade om hur de ser på det tryckta mediet. En av talarna var Mark Davies som är vd för Whistl Doordrop Media, ett av Storbritanniens största företag inom direktreklam.

Medieinvesteringar per kanal i Storbritannien 2013-2017

Mark menar att smekmånaden för digital reklam är över och att allt fler bolag börjat inse att effekten faktiskt inte är så påtaglig som många kanske trott. Bland annat så berättade Mark Davies att ”54 procent av all digital reklam inte syns”. Och att bedrägerier inom digital reklam ökar, allt fler överdriver antalet tittare/läsare/lyssnare som de har.

Han tog sedan Proctor and Gamble som exempel som kraftigt har reducerat sina investeringar i digital marknadsföring, samtidigt som de ökat investeringarna i bland annat tv och direktreklam.

”GDPR har dödat e-posten”

– Hälften av alla som skickar mig mejl borde inte göra det och den andra hälften borde inte behöva fråga om de får, sa Mark om GDPR.

Därefter förklarande han att GDPR till viss del har dödat e-posten och samtidigt banat vägen för oadresserad direktreklam (odr). Eftersom ett odr inte behandlar personliga uppgifter utan går ut till ett helt geografiskt område så gäller inte GDPR-reglerna.

Bland direktreklams fördelar jämfört med digitalt i och med GDPR nämner Mark bland annat:

  • Enklare att bevisa legitimt intresse
  • Enda mediakanalen som kan göra riktad reklam utan att spara personuppgifter
  • Har redan bäst räckvidd av alla kanaler

Mark ger sedan exempel på några siffror som han menar är talande för direktreklams framgång.

  • Direktreklam slängs i genomsnitt efter 18 dagar
  • 80 procent av kunderna som kommer från direktreklam är fortfarande kunder efter fyra år (60 procent för online & tv)

Facebook och Google kan lära oss något

– Facebook och Google har gjort det fantastiskt enkelt att ta betalt, där finns det saker man bör kika på och lära sig ifrån. Att automatisera betalning som de lyckats göra är en stor framgångsfaktor, säger Mark.

Avslutningsvis säger Mark så här om direktreklam:

– Vårt medie kanske inte är sexigt, men våra siffror och vår effektivitet, de är sexiga!

Marks presentation från Power of Print kan du hitta här.

Läs mer

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll