Direktreklam slår digitala medier

Pressmeddelande 2013-03-05 från Svensk Direktreklam

När svenska konsumenter bedömer reklam, vinner oadresserad direktreklam över tv-reklam, banners och tidningsannonser. Oadresserade utskick är den reklamkanal som skapar mest intresse, som flest tar del av – och som flest utnyttjar erbjudanden från. Allt enligt Icebreaks undersökning om konsumenters reklamval som presenteras i sin helhet på Mediedagarna i Göteborg den 7 mars.

För femte året i rad placerar svenska konsumenter den oadresserade reklamen i topp i Icebreaks undersökning om inställningen till och beteendet kring reklam.
– Positionen har till och med stärkts under det senaste året. Den oadresserade direktreklamen behåller platsen som den mest intressanta och effektiva reklamen, säger Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam.

Totalt är intresset för reklam lika stort idag som för sju år sedan, med skillnaden att antalet kanaler har ökat. Undersökningen visar också att även de som uppger att de är reklammotståndare konsumerar reklam.

När konsumenterna använder sig av reklam som informationskälla letar de i första hand efter erbjudanden och prisjämförelser. Den informationen hittas främst i butiker och oadresserad direktreklam. Drygt var tredje konsument uppger att de tar del av den oadresserade direktreklamen, vilket placerar den före andra reklamkanaler.
– Förfinad segmentering av distribution och budskap gör direktreklamen både träffsäker, relevant och effektiv, säger Karin Sorte.

Den oadresserade reklamen är överlägsen andra kanaler när det gäller att få konsumenter att utnyttja erbjudanden. Fyra av tio uppger att de använder sig av erbjudanden från direktreklam som lämnas i brevlådan, högre än för dagspressbilagor och banners.

Undersökningen visar också att det finns en relativt stor skillnad mellan hur annonsörer och konsumenter ser på reklam. Traditionella reklamkanaler upplevs emellertid fortfarande som betydligt mer intressanta än digitala för svenska konsumenter. De flesta vill hellre ha reklam levererad i brevlådan än i datorn. Allt färre tycker dessutom att de får för mycket oadresserad direktreklam.

Gina Tricot skulle anlägga skog – blev 503 träd på en åker i Danmark

trad denmark

Det blåser greenwashing-vindar kring Gina Tricots kampanj från 2022 där man i samarbete med Bianca Ingrosso lovade sina kunder att en del av pengarna för plaggen skulle gå till kundernas egna skog. ”Gina Tricot Forest”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på etikett- och förpackningsjätte

all4lables
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningstryck: Det avgör när Nestlé väljer digitalt eller offset

IMG 0734 1800

✔️Panelsamtal om ”inkjetrevolutionen” inom förpackning ✔️Så tänker storföretaget Nestlé i valet av förpackningstryck ✔️”Det är ett paradigmskifte”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boxon ska dubbla omsättningen och växa på nya marknader

IMG 0261 1800
Ämnen i artikeln: BoxonEtikett

✔️Boxon Groups vd Fredrik Ståhl om femårsplanen ✔️Ska dubbla omsättningen till 4 miljarder kronor ✔️Hoppas etablera sig i 5-6 nya länder ✔️Ökad e-handelsförsäljning och nya digitala kliv

Ämnen i artikeln: BoxonEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Walki investerar i ny produktionslinje för cirkulära förpackningsmaterial

walki2 1800
Ämnen i artikeln: Walki

Walki Group har investerat över sex miljoner euro i en ny produktionslinje vid sin anläggning i Steinfurt, Tyskland, för att stödja övergången till fiberbaserade förpackningsmaterial.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De höjer priset på well

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad ÅF av arbetskläder i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De köper konkursboet – ”Vi är en väldigt naturlig köpare”

2 1800

✔️Ska ge trygghet till konkursboets kunder ✔️Målsättning att fortsätta växa 15 procent årligen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Hjalmar E:s konkursbo sålt

hjalmare kontrakt

✔️Verksamheten upphör i Skellefteå ✔️Avser flytta tillgångarna till södra Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två nya digitalpressar – ”Vet att vi måste omsätta mer eller göra förändringar i produktionen”

IMG 2174 1800

Efter pensionsavgångar och byte av administrativt system – tryckeriet skiftar maskinmärke på digitaltrycksavdelningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons