Direktreklam slår digitala medier

Pressmeddelande 2013-03-05 från Svensk Direktreklam

När svenska konsumenter bedömer reklam, vinner oadresserad direktreklam över tv-reklam, banners och tidningsannonser. Oadresserade utskick är den reklamkanal som skapar mest intresse, som flest tar del av – och som flest utnyttjar erbjudanden från. Allt enligt Icebreaks undersökning om konsumenters reklamval som presenteras i sin helhet på Mediedagarna i Göteborg den 7 mars.

För femte året i rad placerar svenska konsumenter den oadresserade reklamen i topp i Icebreaks undersökning om inställningen till och beteendet kring reklam.
– Positionen har till och med stärkts under det senaste året. Den oadresserade direktreklamen behåller platsen som den mest intressanta och effektiva reklamen, säger Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam.

Totalt är intresset för reklam lika stort idag som för sju år sedan, med skillnaden att antalet kanaler har ökat. Undersökningen visar också att även de som uppger att de är reklammotståndare konsumerar reklam.

När konsumenterna använder sig av reklam som informationskälla letar de i första hand efter erbjudanden och prisjämförelser. Den informationen hittas främst i butiker och oadresserad direktreklam. Drygt var tredje konsument uppger att de tar del av den oadresserade direktreklamen, vilket placerar den före andra reklamkanaler.
– Förfinad segmentering av distribution och budskap gör direktreklamen både träffsäker, relevant och effektiv, säger Karin Sorte.

Den oadresserade reklamen är överlägsen andra kanaler när det gäller att få konsumenter att utnyttja erbjudanden. Fyra av tio uppger att de använder sig av erbjudanden från direktreklam som lämnas i brevlådan, högre än för dagspressbilagor och banners.

Undersökningen visar också att det finns en relativt stor skillnad mellan hur annonsörer och konsumenter ser på reklam. Traditionella reklamkanaler upplevs emellertid fortfarande som betydligt mer intressanta än digitala för svenska konsumenter. De flesta vill hellre ha reklam levererad i brevlådan än i datorn. Allt färre tycker dessutom att de får för mycket oadresserad direktreklam.

Bostadsbolag upphandlar tryck för 6 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västra Götalandsregionen upphandlar produktionsprinter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska ansvara för marknadsföringen av Signcom

Magnus Eklund Thuné ansluter till Signcoms team i Borås.

Magnus ska jobba med varumärkesstärkande insatser, marknadsföring och kommunikation.

– Med sin bakgrund från en digitalbyrå och utbildning inom digital affärsutveckling, har Magnus ackumulerat en kompetens och erfarenhet som kommer att vara ovärderlig för Signcom. Han är dessutom en duktig strateg och kommunikatör med en förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla långsiktiga planer för att hjälpa oss nå våra mål, säger Robert Nyblom, vd på Signcom i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Müller Martini förvärvar tysk kollega

Müller Martini tar över DGR Graphic GmbH, baserat i Espelkamp (i den tyska delstaten Nordrhein-Westfalen), som specialiserar sig på att utveckla utrustning för inbindning av böcker både hård- och mjukband.

Müller Martini har en egen enhet bara fem kilometer från DGR.

DGRs Gerd Depping kommer att fortsätta i en rådgivande roll för att säkerställa en ”smidig överföring av kunskap”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidigare minister föreslås till Elanders styrelse

Elanders valberedning föreslår årsstämman omval av nuvarande styrelseledamöterna Dan Frohm, som även föreslås omvald som ordförande i styrelsen, Carl Bennet, Eva Elmstedt, Erik Gabrielson, Anne Lenerius och Magnus Nilsson

Tre nya föreslås till styrelsen

Nyval föreslås av Ulrika Dellby, Anna Hallberg och Johan Trouvé.

Ulrika Dellby har en civilekonomexamen. Hon är styrelseordförande i Fasadgruppen Group AB samt ledamot i Bico Group AB, Lifco AB, Linc AB, SJ AB och Werksta Nordic AB. Tidigare partner Boston Consulting Group.

Anna Hallberg har en akademisk utbildning inom juridik och företagsekonomi. Hon har tidigare varit statsråd och Utrikeshandelsminister, vice koncernchef för Almi Företagspartner samt haft ett antal ledande befattningar inom SEB.  

Johan Trouvé har en civilingenjörsexamen. Han är vd för Västsvenska Handelskammaren och har tidigare bland annat varit regionchef för Schenker AB. Han är idag ledamot i Svenska Mässan, Thomas Concrete AB samt UNICEF Sverige.

Cecilia Lager, Johan Stern och Caroline Sundewall har avböjt omval, enligt ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 nyanställer och öppnar kontor i Borås

Första februari öppnar Åtta45 ett nytt försäljningskontor i Borås. Först på plats är tre nyanställda – en säljare och två projektledare.

– I Borås hittade vi rätt kompetens och det passar väldigt bra med vår önskan att stärka oss på västkusten, säger Patrik Kornerup, försäljningschef för Åtta45, till Branschkoll.

Alla tre kommer från Eskils Tryckeri och det är Niclas Nilsson, Karin Johansson och Glenn Bergman.

Åtta45 har sedan tidigare ett lokalkontor i Alingsås och i och med Boråsetableringen tar man alltså ett viktigt steg att bli starkare på västkusten och den viktiga Göteborgsmarknaden.

– Vi har inte riktigt lyckas attrahera marknaden i Göteborg ännu och här kunde vi få ihop ett bra team – så det är både rätt personer och det rätta geografiska läget.

Alla tre har nu gått igenom en introduktion i Stockholm och är redo för att öppna upp kontoret i Borås.

– Även om man kan produkterna och marknaden sedan innan så är det mycket nytt när man kommer in i ett nytt bolag.

Det är ett rent sälj- och projektkontor man öppnar och det finns inga planer på någon produktion.

– Vi blir tre personer från start och det finns plats för någon mer men först ska vi landa det här, avslutar Patrik Kornerup.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lexit erhåller FSC-certifiering

Lexit Mölnlycke FSC
Ämnen i artikeln: EtikettLexit

Klarade certifieringen helt utan anmärkningar.

Ämnen i artikeln: EtikettLexit
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Chanel och Voith köper in sig i svenskt förpackningsbolag

Ämnen i artikeln: Formed FiberVoithYangi

Voith är kända för att vara de som bygger pappersmaskiner – nu investerar man i en svensk startup i Varberg – tillsammans med Chanel.

Ämnen i artikeln: Formed FiberVoithYangi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppdrag slutfört – Stora Enso har hittat köpare till Hylte och avbryter sälj av sista bruket

Ämnen i artikeln: Stora Enso

Det blev till slut tre av fem pappersbruk som Stora Enso sålde.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flera förpackningsbolag – varav ett från Sverige – till final i start-up-tävling

Ska prisa företag inom cirkulär ekonomi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]