Directsmile växlar upp med EFI som ny ägare

Kommentar: Så kom beskedet den 21 juli att EFI köper DirectSmile. Inte helt oväntat då EFI tydligt aviserat fortsatt uppköpsstrategi som kompletterar de övriga satsningarna och uppköpen inom affärssystem och web-to-print.

DirecSmile har haft svårt att komma igång med sin crossmedia-produkt i USA och tagit alldeles för lång tid på sig att bygga om produkten till en SaaS-lösning, något som nu i alla fall är på gång. Det sänker kundernas initiala kostnad och man slipper den egna driften vilket gör det lättare att ta beslut om en investering.

Utan tvekan är detta ett strategist köp. Behovet hos den grafiska branschen av verktyg för multikanalskommunikation är helt naturligt kraftigt ökande när man nu letar efter saker att ersätta och komplettera den snabbt förändrande traditionella tryckmarknaden.

I stort sett alla de återförsäljare som idag säljer DirectSmile är redan partners till EFI – Canon, Konica Minolta och Ricoh för att nämna några. En inte alltför vild gissning är att EFI kommer att utöka sina säljkanaler och även fokusera mer på på den amerikanska marknaden där man även har egen direktförsäljning. I Sverige dominerar DirectSmile helt marknaden för ”crossmedia”-lösningar i den grafiska branschen genom distributören VBS.

Konkurrensen kommer definitivt att hårdna och många vill vara med och hjälpa företag och organisationer med strategiskt multikanalskommunikation, där utvecklingen går rasande fort. Ricoh, delägare i företaget Printable med produkten Marcom Central och Xerox med XMPIE kommer att behöva skruva upp tempot och vässa planerna.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Globala tryckerinätverk minskar avstånden mellan kund och leverantör

Ämnen i artikeln: Globaliseringtrykerinätverk

I en allt mer global värld ökar antalet företag som vill marknadsföra sina produkter och tjänster i olika länder. Att ha kontroll på trycksaker som ska produceras på andra sidan klotet är mycket tidskrävande och svårt. Internationella tryckerinätverk kan hjälpa dig över hindren – här finns en lista på de största.

Ämnen i artikeln: Globaliseringtrykerinätverk
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mottagaranpassad direktreklam ökar på minskande postmarknad

Antalet brev som skickas i Sverige är fortfarande mycket stort, men fortsätter att minska stadigt. Under 2010 skickades totalt 2,87 miljarder försändelser. Tio år tidigare, år 2000, var motsvarande siffra 3,42 miljarder. Användning av elektroniska kommunikationer är en viktig förklaring till de minskande volymerna. Detta skriver PTS i en rapport om den svenska postmarknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

30 procent av världens befolkning använder Internet

Ämnen i artikeln: Internetuppkoppling

Internetstatistik.se rapporterar att andelen internetanvändare i världen har fördubblats de senaste fem åren. Siffrorna kommer från  ITU (International Telecommunications Union) och gäller för 2010.

Man skriver också att siffrorna för mobilt bredband fortsätter att växa snabbare än fast bredbandsuppkoppling. 14,6 procent av befolkningen globalt har tillgång till mobilt bredband och 8 procent har fast bredbandsuppkoppling.

Diagrammet kommer från internetstatistik.se

 

Ämnen i artikeln: Internetuppkoppling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Göteborgsbyrå vann Creative Print Awards

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mediebyråbarometern: DR fortsätter sin återhämtning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

StroedeRalton växer inom tryckförmedling och print

Ämnen i artikeln: StroedeRalton
Ulf Strand
Ämnen i artikeln: StroedeRalton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pixi-böckerna blir internationella med crossmedia-strategi

Ämnen i artikeln: cross media

De populära Pixi-böckerna för små barn ges nu ut även i Storbritannien, Frankrike och Australien. Med ett brett koncept med boken som bas finns även en mobil plattform för spel och medföljande erbjudande till lokala event. Ett bra exempel på tryckt- och digital publicering i samverkan. Detta skriver Bonnier i en artikel på bonnier.se

– Vi började fundera på att lansera Pixi i andra Bonnier Publishing-länder i början av 2010, berättar Anne Weinhold som jobbar med varumärkesutveckling inom förlagsgruppen, där förutom Carlsen Verlag även engelska Autumn Publishing, franska Piccolia och australiensiska The Five Mile Press ingår.

Böckerna, som riktar sig till 3-6-åringar, har olika teman. Autumn Publishing kommer att ge ut fyra av dem: godnattsagor, djur, prinsessor och pirater. Formatet är 10 x 10 centimeter och böckerna är inslagna i plastfolie. Den som köper en bok får även med klistermärken på samma tema som boken och en inträdesbiljett till Legoland i Windsor.

– Vi använder folieinslagningen på den brittiska marknaden för att sticka ut i mängden och lansera Pixi som något annorlunda. Det ger mervärde på en kraftigt konkurrensutsatt marknad och vi kan ta rygg på de som gjort succé där, säger Anne Weinhold.

I paketet finns också en kod som föräldrar kan använda för att nå en speciell Pixi-webbplats med spel, mer att läsa om Pixi och annat interaktivt material.

– Webbplatsen kommer också gå att nå från mobila plattformar. Det är bara en av grenarna i vår marknadsstrategi och den var inte speciellt dyr att göra, berättar Anne.

 

Ämnen i artikeln: cross media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokbranschen: Hur står det till med överlevnadsinstinkten?

Lasse Winkler på tidningen Svensk Bokhandel är på Bokmässan i London och skriver i ett mycket ”upprymt” och viktigt blogginlägg att den svenska bokbranschen, inklusive dess största tryckerier, inte gör det de borde. Alltså att vara på plats och göra sin ”omvärldskalibrering” som så väl behövs i en bransch som påverkas av så många faktorer just nu.

Han skriver att ”Det är okej att vara rädd och nervös inför framtiden som troligen kommer att få de senaste årens stålbad att framstå som en picknick. Det är dock inte okej att inte vara nyfiken. På alla sätt är det bättre att möta världen informerad och kunnig.”

Den stora frågan han ställer sig är varför han träffar så få på mässans alla seminarier och framtidsdebatter. Scandbook och Elanders är två grafiska leverantörer som inte sågs på mässan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mikroföretagen i grafisk bransch faller bort

Ämnen i artikeln: Konkursstatistik

Det är fortsatt de små mikroföretagen – med inga eller ett par anställda – i grafisk bransch som går i konkurs. Undantaget i mars var Propan med ett 20-tal anställda. Antalet konkurser i branschen ligger i nivå med 2009. Men antalet påverkade personer hittills i år är bara en femtedel av vad det varit de senaste två åren.

Ämnen i artikeln: Konkursstatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia tredubblar i Göteborg

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Affärsområdet Expo har enligt företaget ökat kraftigt och därför behöver man större resurser för att kunna tillgodose kunderna.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons