Directsmile växlar upp med EFI som ny ägare

Kommentar: Så kom beskedet den 21 juli att EFI köper DirectSmile. Inte helt oväntat då EFI tydligt aviserat fortsatt uppköpsstrategi som kompletterar de övriga satsningarna och uppköpen inom affärssystem och web-to-print.

DirecSmile har haft svårt att komma igång med sin crossmedia-produkt i USA och tagit alldeles för lång tid på sig att bygga om produkten till en SaaS-lösning, något som nu i alla fall är på gång. Det sänker kundernas initiala kostnad och man slipper den egna driften vilket gör det lättare att ta beslut om en investering.

Utan tvekan är detta ett strategist köp. Behovet hos den grafiska branschen av verktyg för multikanalskommunikation är helt naturligt kraftigt ökande när man nu letar efter saker att ersätta och komplettera den snabbt förändrande traditionella tryckmarknaden.

I stort sett alla de återförsäljare som idag säljer DirectSmile är redan partners till EFI – Canon, Konica Minolta och Ricoh för att nämna några. En inte alltför vild gissning är att EFI kommer att utöka sina säljkanaler och även fokusera mer på på den amerikanska marknaden där man även har egen direktförsäljning. I Sverige dominerar DirectSmile helt marknaden för ”crossmedia”-lösningar i den grafiska branschen genom distributören VBS.

Konkurrensen kommer definitivt att hårdna och många vill vara med och hjälpa företag och organisationer med strategiskt multikanalskommunikation, där utvecklingen går rasande fort. Ricoh, delägare i företaget Printable med produkten Marcom Central och Xerox med XMPIE kommer att behöva skruva upp tempot och vässa planerna.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Här är kommunerna som byter papper mot Ipad

Ämnen i artikeln: iPad

I en uppsjö artiklar under de senaste veckorna skrivs det om hur Sveriges kommuner nu i snabb takt testar att gå över från pappersbaserade till elektroniska handlingar. Det är Apples Ipad och ökade kostnader på grund av fler färgsidor som har satt fart på utvecklingen.

Ämnen i artikeln: iPad
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konjunkturen fortsatt stark

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget

Konjunkturinstitutets senaste mätning visar på en fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin.

Försäljningspriserna i den grafiska branschen

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Baldursson investerar i sin fjärde stora planskrivare

Ämnen i artikeln: Baldurssoninvestering
Ämnen i artikeln: Baldurssoninvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jula väljer Stroederalton som partner för kundkommunikation

Ämnen i artikeln: StroedeRalton

Varuhuskedjan Jula har valt StroedeRalton som totalleverantör av både systemlösningar och för kundkommunikation. Uppdraget gäller ett system för lojalitetsprogram, produktion av kundkort, kundregistrering och produktion av DM-trycksaker.

Ämnen i artikeln: StroedeRalton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Läsplattorna sänker försäljningen av tryckt skönlitteratur

Ämnen i artikeln: böckere-böcker

På marknader där e-bokläsarna har slagit igenom, som till exempel USA, sjunker nu försäljningen av tryckta böcker snabbt. Det är skönlitteratur som påverkas mest.

Ämnen i artikeln: böckere-böcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Offentlig sektor måste effektivisera informationshanteringen

8000 timmar – det är tiden som anställda inom offentlig sektor ägnar åt at leta efter information varje månaden. Detta visar en ny undersökning som gjorts av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Canon.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Växjö kommun avvecklar interntryckeri

Tryckeriservice som har funnits inom ramen för kultur- och fritidsförvaltningen i Växjö kommun, har anlitats av delar av föreningslivet samt av den egna förvaltningen. Beslut har nu tagits om att verksamheten ska avvecklas.

För att undvika otillbörlig konkurrens har priserna för tjänsterna höjts i flera steg, och ligger nu i nivå med eller nära jämförbart marknadspris. Alliansen har under en tid velat avveckla verksamheten för att gynna näringslivet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya surfplattor från Sony

Ämnen i artikeln: Surfplatta

Två nya surfplattor, S1 och S2, kommer från Sony i höst. S1, med 9,4 tums skärm (Ipads skärm är 9,7 tum) ser lite ut som en vikt tidning. Den andra plattan har dubbla skärmar och går att vika ihop.

Plattorna är baserade på det öppna operativsystemet Android och är utrustade med både wifi och 3G/4G.

Priset, som inte är officiellt, tros landa på omkring 600 dollar för S1 och 700 dollar för S2 (enligt engadget.com).

 

Ämnen i artikeln: Surfplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lexit Group investerar i digitaltryck för etikettproduktion

Ämnen i artikeln: EtikettHP IndigoIndigoLexit

Pressmeddelande 2011-04-21

Lexit Group fortsätter sina satsningar inom digital etikettproduktion. Landets första HP Indigo WS6000 kommer att rymmas i företagets nya lokaler på 3.500 kvm i Mölnlycke, Göteborg.

– Vi ser en fortsatt utveckling då de mindre upplagorna blir allt fler till antalet. Samtidigt upplever vi att vi vill utöka våra möjligheter att svara upp till kundernas behov av kreativa och flexibla lösningar med korta ledtider. Kunder inom livsmedels- och kemteknisk industri lägger stor fokus på varumärkesprofilering med hjälp av etiketter. Slaget om slutkunden sker allt oftare vid butikshyllan. Det måste vi kunna svara upp till, berättar Lotta Samuelsson, platschef.

Pressmeddelande 2011-04-21 Lexit Group fortsätter sina satsningar inom digital etikettproduktion. Landets första HP Indigo WS6000 kommer att rymmas i företagets nya lokaler på 3.500 kvm i Mölnlycke, Göteborg. – Vi ser en fortsatt utveckling då de mindre upplagorna blir allt fler till antalet. Samtidigt upplever vi att vi vill utöka våra möjligheter att svara upp…

– Vi installerade vår första digitala press, en HP Indigo 4000, för två år sedan. Då vi såg den digitala etikettproduktionens explosiva och lönsamma framfart ville vi förstås lära oss och ta del av den. Break-even för upplagorna blir allt högre i den digitala världen, så det råder ingen tvekan om att detta är en lönsam väg att gå. I vår nya HP Indigo WS6000 ligger break-even runt ca 4.000 löpmeter. Det skapar en hel del nya möjligheter för oss, menar Arvid Hansen-Øvre, VD, Lexit Group.

Hos Lexit har det mycket snart visat sig att allt fler upplagor har kunnat lyftas ur företagets UV-flexopress som arbetar sida vid sida med den digitala offsetparken. Detta har frigjort maskintid för de riktigt stora upplagorna och i takt med det har den totala produktionen kunnat höjas och optimeras allt mer.

– Idag är en allt större del av alla tryckjobb mer lönsamma digitalt än konventionellt. Därför känns det oerhört bra att kunna presentera en ny generation pressar som erbjuder markant ökade hastigheter med en oslagbar lönsamhet i allt större serier. Dessutom med samma höga kvalitet. Vi glädjs med Lexit Group och följer deras framgångar med stort intresse, säger Jan-Olof Jungersten, Visutech.

Den dryga fördubblingen av de digitala volymerna de senaste åren ger oss en god bild av framtiden.

– Vi växer snabbt inom digital etikettproduktion i Sverige. Vi kan tydligt se att det vi nu kan göra med den modernaste maskinparken bestående av så väl konventionell som digital utrustning verkligen rustat oss för en optimerad produktion långt framöver, avslutar Arvid Hansen-Øvre, VD vid Lexit Group.

Om Lexit Group

Lexit Group, med sitt säte i Norge, är en av Skandinaviens största leverantörer av etiketter till livsmedels- eller kemteknisk industri. Företaget omsatte 210 MSEK år 2010. Företagets huvudkontor för den svenska marknaden finns i Mölnlycke Företagspark, Göteborg. Företaget verkar främst inom etikettproduktion, skrivarsystem, automatisk märkning, datafångst och service.

Ämnen i artikeln: EtikettHP IndigoIndigoLexit
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Globala tryckerinätverk minskar avstånden mellan kund och leverantör

Ämnen i artikeln: Globaliseringtrykerinätverk

I en allt mer global värld ökar antalet företag som vill marknadsföra sina produkter och tjänster i olika länder. Att ha kontroll på trycksaker som ska produceras på andra sidan klotet är mycket tidskrävande och svårt. Internationella tryckerinätverk kan hjälpa dig över hindren – här finns en lista på de största.

Ämnen i artikeln: Globaliseringtrykerinätverk
redaktionen@branschkoll.se
Annons